ماهنامه 112- بهمن ماه 1396
منتخب مقالات:1- جايگاه سه دوشا در بدن, 2-تمرين تراتاکا

وضعیت :

موجود

قیمت :

4000 تومان

 

3

سرمقاله

4

سخن مديرمسئول

7

مسن ترين مربي يوگاي جهان در کتاب گينس

8

يوگاي شناور

10

جايگاه سه دوشا در بدن

12

چرا با کودکانمان يوگا کار کنيم؟

14

يوگا همراه با ابزار

16

ارتباط سالم و موثر

18

زنان ايراني بر فراز هيماليا

20

يوگا يعني احترام به زمين و محيطزيست

22

اخبار

23

تمرين تراتاکا

24

حرکت چالشي کبوتر

26

سيري در مراقبه بر اساس انديشههاي اساتيد شرق و غرب

28

چرا مراقبه نميکنيم؟

30

يک وعده غذاي گياهي

34

يوگاي پرماجراي 10 مرد ورزشکار

37

استرس قاتل نامرئي

38

فنگ شويي ثروت

40

برنامة کاري دستگاههاي بدن در طول شبانهروز

42

خشم را کنترل کنيد قبل از آنکه خشم شما را کنترل نمايد

46

يوگا؛ يار شما در خانه

49

يک لحظه سکوت

50

تمرينات کيگل

52

وضعيت مغز هنگام تمرين يوگا نيدرا

54

پرسش از شما، پاسخ از ما

56

آساناها چه نقشي در زندگي شما دارند؟

58

سعادت ابدي

 
 

جایگاه سه دوشا در بدن

برگرفته از کتاب «سلامتی کامل» دکتر دیپاک چوپرا

خلاصه‌نویسی و تنظیم: شهلا قاسمیان دستجردی

در قسمت‌های قبل به معرفی کلی سه طبع یا دوشای واتا، پیتا و کافا و همچنین چگونگی تشخیص آن‌ها در بدن خود بر اساس دانش آیورودا پرداختیم. در این مطلب می‌خواهیم جایگاه دوشاها  در بدن و طبیعت و همچنین نحوۀ عملکردشان را مورد مطالعه قرار دهیم.

دوشاها نامرئی‌اند و در عین حال که موجودیت فیزیکی ندارند ولی تمامی فرآیندهای فیزیکی بدن را اداره می‌کنند. دوشاها را اصول متابولیکی می‌نامیم که اصطلاحی کاملاً انتزاعی است. اما با وجود همۀ اینها، دوشاها آن‌قدر ملموس و واقعی هستند که بتوان آن‌ها را جابجا کرد و مقدارشان را کم و زیاد نمود. آن‌ها همچنین می‌توانند به بافت‌های بدن بچسبند و به قسمت‌هایی از بدن بروند که جای‌شان نیست. بنابراین دوشاها در مرز موجودیت مادی و غیرمادی قرار دارند.

واتا، پیتا و کافا همان سه نقطه‌ای هستند که پزشک آیورودایی در وجود شما مشاهده می‌کند. کبد، کلیه‌ها، میزان انسولین و غیره الگوهایی هستند که از جابجایی دائم دوشاها تشکیل می‌شوند. در حال حاضر ممکن است نگرانی خود را ناشی از عدم توازن واتا ندانید یا خشم و غضب غیر قابل کنترل خود را به حساب افزایش پیتا نگذارید اما با اندکی تغییر در دیدگاه خود می‌توانید واتا و پیتای بدن را تنظیم کرده و نگرانی و خشم‌تان را برطرف سازید. حتی یک مسالۀ صرفا جسمانی مثل اضافه وزن به تاثیر نامرئی دوشاها بستگی دارد.

مشاهده و شناخت دوشاها این امکان را به ما می‌دهد که به ارزیابی سریع و دقیقی از وضع سلامتی‌مان دست یابیم. دوشاها علاوه بر آنکه در تمام سلول‌های بدن وجود دارند هریک یک جایگاه اصلی نیز برای خود دارند که به عنوان کانونی برای مداوای بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر دوشایی از تعادل خارج شود، اولین نشانه‌هایش معمولا در جایگاه اصلی‌ آن دوشا ظاهر می‌شود. بروز گاز در معده، درد یا یبوست از عوارض مشخص واتای نامتعادل است. احساس ناراحت کنندۀ گرگرفتگی و احساس درد در قسمت بالای شکم معمولا حکایت از عدم تعادل پیتا دارد. گرفتگی قفسۀ سینه، سرفه یا سرماخوردگی نشان‌دهندۀ کافای نامتعادل است.

البته این بدان معنی نیست که نشانه‌های عدم تعادل همیشه در این نقاط ظاهر می‌شود. عدم تعادل واتا گاهی ممکن است خود را به صورت دردکمر و یا درد قاعدگی ماهانه نشان دهد. از آنجا که هر یک از دوشاها در تمام نقاط بدن حضور دارند، پس عدم تعادل واتا ممکن است به جاهای دیگر بدن نقل مکان کرده و به صورت سردرد، گرفتگی و درد عضلانی، آسم و دیگر عارضه‌ها نمایان شود.

تلقی هر بیماری به عنوان نوعی عدم تعادل دوشاها، با فرض بر اینکه به نقاط قوت و ضعف بدن خود آشنا باشید، پیشگیری از آن مشکل را بسیار ساده و محدود می‌کند. معمولاً ویژگی‌ تیپ‌های مختلف، به‌وصتر دائمی یا حداقل برای مدتی طولانی در بدن افراد ماندگار است. به ندرت می‌توان شخصی از نوع واتا یافت که از بی‌خوابی رنج نبرد یا کسی از نوع کافا پیدا کرد که نداند بدنش کالری را به سادگی به چربی تبدیل می‌کند. اما آنچه حائز اهمیت می‌باشد درک این مسئله است که همه بیماری‌ها قابل پیشگیری هستند. البته نه با تنظیم دقیق و وسواس‌گونۀ واتا، پیتا و کافا، بلکه به وسیله تنظیم تمام سیستم بدن با استفاده از دوشاها به عنوان راهنما.

دوشاها رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند و به همین خاطر با هم حرکت می‌کنند و در همان زمان که فکر می‌کنید فقط روی یکی از آنها کار می‌کنید، دیگر دوشاها نیز واکنش نشان می‌دهند. برای مثال وقتی یک لیوان آب خنک می‌نوشید پیتا پایین می‌رود اما کافا و واتا افزایش می‌یابند. دوشاها زمانی متعادل هستند که در حالت تعادلی پویا باشند. آیورودا خصایص و کیفیت‌های مشخص و پایداری را توصیف می‌کند که در سراسر طبیعت قابل مشاهده‌اند. این خصیصه‌های اصلی "گونا" نامیده می‌شوند و عبارتند از:

واتا: خشک، متحرک، سرد، سبک، متغیر، ظریف و دقیق، تند و سریع، ( رهبر دوشاهای دیگر).

پیتا: گرم و داغ، زیرک و تند وتیز، سبک، مرطوب، کمی چرب، سیال، ترش بو.

کافا: سنگین، سرد، مرطوب، چرب، شیرین، پایدار، آهسته، نرم، چسبناک، کند، ملایم و هموار.

این گوناها به صورت پایداری در طبیعت وجود دارند. چه در رابطه با جهان به طور کلی و چه در رابطه با بدن انسان. به عنوان نمونه، قلب سریع و متحرک بوده و حاوی واتاست. یا فرآیند گوارش و سوخت و ساز بدن، تولید گرما می‌کند و نشان‌دهندۀ پیتاست. همینطور غشاهای مخاطی که نرم و چسبنده‌اند بیانگر کافا هستند.

به طور کلی سه دوشای واتا، پیتا و کافا را به ترتیب می‌توان با سه خصوصیت خشک، گرم و سنگین نشانه‌گذاری کرد. (واتا= خشک، پیتا= گرم و کافا= سنگین). وقتی چیزی خشک شود، اعم از هوای خشک، باد خشک پائیزی و یا خوردنی خشک مثل ذرت بو داده، آنگاه واتا در بدن افزایش می‌یابد. اگر پوست یا مجاری بینی خیلی خشک شوند، واتا در حال افزایش است و احتمالا از تعادل خارج گشته‌ است. هر چیز گرم، پیتا را افزایش می‌دهد. مثل یک روز گرم تابستانی یا حمام گرم. اگر در هر جای بدن مثل معده یا روده‌ها احساس سوزش کنید بی‌شک پیتا در حال افزایش است. هر چیز که سنگین می‌شود کافا را افزایش می‌دهد مثل روزی بارانی با هوای گرفته یا خوردن یک وعده غذای چرب و سنگین. اگر خواب‌تان از  حد معمول سنگین‌تر شود و پس از بیدار شدن احساس سنگینی و رخوت کنید کافای بدنتان افزایش یافته است.

دوشاها در طبیعت به این صورت حضور دارند: واتا در هوا و فضا، پیتا در آب و آتش و کافا در آب و خاک. اکنون ارتباط بین عدم توازن واتا با سرما و باد مشخص‌تر می‌شود. چرا که واتا یک دوشای هوائی است و هوای زیادی که به صورت باد باشد باعث زیاد شدن مقدار واتا می‌گردد. یک فرد پیتایی معمولا احساس گرما می‌کند و آتش خود را به شکل عرق کردن نشان می‌دهد زیرا پیتا دارای آب هم هست. کافاها افرادی خاکی هستند و معمولا از گرفتگی سینه، بسته شدن سینوس‌ها و دیگر مشکلات مخاطی شکایت می‌کنند.

در آیورودا هیچ رازی وجود ندارد. مقیاس سنجش تاثیرات در مورد همه به کار می‌رود، چه افراد سالم و چه افراد بیمار. مشکل این نیست که چگونه با افسردگی زمستانی مبارزه کنیم، بلکه این است که چگونه با دگرگونی‌های فصلی هماهنگ شویم. طبیعت این مشکل را پیش روی ما قرار داده و در عین حال توانائی حل این مشکل را نیز برای‌مان فراهم کرده است. طبیعت با در نظر گرفتن توانایی و قابلیت‌های ما در حفظ تعادل با دنیایی که گوناها در آن همیشه در حال تغییرند، رای بر سالم یا بیمار بودن شما می‌دهد. تعادل عبارت از انعطاف‌پذیری در مقابل تغییرات است و تعادل مطلق، در حقیقت، انعطاف‌پذیری مطلق در مقابل تغییرات دائمی می‌باشد.

ادامه دارد...

 

تمرین تراتاکا

برگردان: گروه ترجمه

تمرین تراتاکا در تمامی فرهنگ‌های امری شناخته شده است. نظریه‌پردازان و متخصصان علم هیپنوتیزم همگی این تمرین را انجام می‌دهند. واژۀ تراتاکا به معنای «خیره شدن متمرکز» اسن تراتاکا تنها خیره شدن نیست، بلکه منظور خیره شدن شدید به   یک جسم یا نقطه است. این تمرین درواقع بخشی از هاتایوگا و البته راجایوگا محسوب می‌شود. وقتی آن‌قدر تمرین را ادامه می‌دهید که اشک از چشمان‌تان جاری می‌شود بخشی از هاتایوگا است و وقتی به شکلی که در سطرهای بعدی توضیح داده می‌شود، آن را انجام می‌دهید درواقع بخشی از راجایوگا محسوب می‌شود.

هدف تمرین

این تمرین، کریای بسیار مهمی است که باید با توجه زیاد و خلوص مطلق انجام شود. نباید آن را بی‌توجه و به‌شکل مکانیکی انجام داد. قبل از شروع، باید مقصود و هدف تمرین برای‌تان کاملاً واضح و روشن باشد. روش‌‌های مختلفی برای انجام تمرین تراتاکا وجود دارد و شما باید روش مناسب را برای خود برگزینید. اگر بخواهید برای ارتباط تله‌پاتی وارد این تمرین شوید، یک روش وجود دارد و اگر بخواهید برای تاثیرگذاری برذهن دیگران آن را انجام دهید، روش آن متفاوت است. اگر بخواهید دیدگاه خودتان را اصلاح کنید، باز هم روش متفاوتی برای آن وجود دارد. بنابراین برای رسیدن به نتایح متفاوت، باید از روش‌‌های متفاوتی استفاده کنید.

تراتاکا تمرینی است که تنها شاگردان که ذهنیت یوگایی دارند باید از آن استفاده کنند نه همه. چراکه خیلی‌ها برای رسیدن به نیت‌های خودخواهانه یا مقاصد شیطانی از این تکنیک استفاده می‌کنند. اما کسی که تحت تعالیم و آموزه‌های یوگایی است، هرگز دست به چنین کارهایی نمی‌زند. قرن‌ها پیش کلیسای مسیحیان این تمرین را ممنوع اعلام کرده بود و آن را مبنای جادوگری شیطانی می‌‌دانستند. هدف از بیان این مطلب این است که این تمرین نباید مورد سوءاستفاده قرار گیرد و باید تنها به منظور رسیدن به نیت‌های معنوی از آن بهره برد.

تراتاکا روشی است که به‌وسیلۀ آن به‌راحتی می‌توان وارد مراقبه شد. اگر ذهن آشفته باشد و شخص نتواند افکارش را کنترل کند، تمرین تراتاکا فرد را در مراقبه موفق می‌گرداند. قبل از شروع مراقبه، باید ابتدا کمی تراتاکا انجام دهید و سپس در سکوت و آرامش بنشینید. بدین ترتیب، مراقبه خودبه‌خود انجام می‌گیرد. این هدف اصلی تراتاکا است.

مراحل تراتاکا

این تمرین 4 مرحله دارد:

  1. خیره شدن بیرونی: چشم‌ها باز و خیره روی چیزهایی مثل شعلۀ شمع، یک نقطۀ سیاه روی دیوار سفید، طلوع خورشید و چیزهایی از این دست است.
  2. خیره شدن درونی: چشم‌ها بسته می‌شود و فرد سعی می‌کند یک ستاره، یک نقطۀ درخشان، یک نقطۀ سیاه، یک نقطۀ زرد یا نقطۀ قرمز را ببیند. این تمرین تقویت بصیرت درونی است که در سانسکریت به آن «دریشتی سادهانا» می‌گویند. دریشتی به‌معنای «بینایی درونی» و سادهانا به‌معنای «تقویت کردن» می‌باشد. در این‌جا قرار است چشم درون تقویت شود و برای این‌کار فرد باید یک موضوع درونی داشته باشد. این موضوع درونی می‌تواند یک ستارۀ درخشان باشد، اما شخص باید آن را ببیند، نه این‌که فقط تجسمش کند.
  3. خیره شدن به خلأ. این مرحله به زبان سانسکریت «شونیا دریشتی» گفته می‌شود که شونیا به‌معنای «خل» یا «حالت بی‌شکل» می‌باشد. این مرحله با چشمان باز انجام می‌شود و شخص درواقع به هیچی خیره می‌شود. رسیدن به حالت زمان می‌برد و ممکن است تا 10 دقیقه، نیم و حتی یک ساعت طول بکشد. چشمان فرد باز است اما قادر به دیدن چیزی نیست، چرا که ذهن متوجه درون شده است. رسیدن به این حالت چندان کار دشواری نیست، به‌طور طبیعی این حالت پیش می‌آید. پس از مدت، چشم تار می‌شود، سپس کمی از آن بسته می‌گردد و فرد دیگر چیزی نمی‌بیند.
  4. خیره شدن مستمر. در این مرحله، بدون پلک زدن چندین ساعت به نقطه‌ای خیره می‌شود.

ادامه دارد...

 

 

مقالات مرتبط

شما هم میتوانید در مورد این محصول نظر دهید.
نام :
ایمیل :
امتیاز شما :
متن :

محصولات مشابه

ماهنامه 120 -  مهرماه 1397
منتخب مقالات:1-خوشحالی و رضایتمندی با سانتوشا, 2-با مادر ترزا تا اوج کارمایوگا
ماهنامه 119-  شهریور ماه 1397
منتخب مقالات:1-موهبتِ ندانستن, 2-بازگشت به ذات تمرين در يوگا
ماهنامه 118-  مرداد ماه 1397
منتخب مقالات:1-آيا آهيمسا به معناي نخوردن گوشت است؟, 2-راز دست يافتن به وضعيت خنثي
ماهنامه 117-  تیر ماه 1397
منتخب مقالات:1-تفاوت بین یوگادرمانی و کلاس یوگا, 2-بهبود در انجام دادن دریشتی (نگاه خیره)
ماهنامه 116-  خرداد ماه 1397
منتخب مقالات:1-آزادسازي پراناي مثبت, 2-تأثير يوگا بر كودكان مبتلا به اوتيسم
ماهنامه 115 -  اردیبهشت ماه 1397
منتخب مقالات: 1-عملکرد مغز و تأثير يوگا بر آن, 2-موسيقي و ذهن
ماهنامه 113 114 اسفند 1396-97
منتخب مقالات: 1-خانه تکانی ذهن در سال نو, 2-کشف خود واقعی در سال جدید
دوماهنامه شماره 10-مرداد و شهریور
مقالات انتخاب شده شماره ده دانش یوگا: 1- تشکیلات ورزش همگانی و تفریحی استان ها به منظور نظارت و تعیین سیاست های کلی ورزش همگانی استان و با عنایت به سند راهبردی
دوماهنامه شماره 9-خرداد و تیر 1383
مقالات انتخاب شده شماره نه دانش یوگا: 1- گفتگو با ب.ک. اس. اینگار
دوماهنامه شماره 8-بهمن و اسفند
مقالات انتخاب شده شماره هشت دانش یوگا: 1- يومی‌هوتراپی چیست؟
دوماهنامه شماره 7-آبان آذر 1382
مقالات انتخاب شده شماره هفت دانش یوگا: 1-یوگا درمانی 2- سفر به سرزمین شگفتی ها
دوماهنامه شماره 6-مرداد و شهریور
مقالات انتخاب شده شماره شش دانش یوگا: 1-سفر به شگفتی ها 2-خاطراتی از هیمالیا
دوماهنامه شماره 5-خرداد وتیر 1382
مقالات انتخاب شده شماره پنج دانش یوگا:مراتب اگاهی در اندیشه ی گرجیف
دوماهنامه شماره 4-اسفند 81 فروردین
مقالات انتخاب شده شماره چهار دانش یوگا:1-کمال یوگا 2-ویدهی (بیماری جسمی)
دوماهنامه شماره 3-دی و بهمن
مقالات انتخاب شده شماره سه دانش یوگا: 1-کارما یوگا
دوماهنامه شماره 2-آبان و تیر 1381
مقالات انتخاب شده شماره دو دانش یوگا: 1-سير ادواري يوگا 2-تنفس چیست؟ 3-ویپاسانا
شماره 1-شهریور و مهر1381
مقالات انتخاب شده شماره یک دانش یوگا :1- سیری در آراء و زندگی بزرگان یوگا 2- تنفس چیست؟ 3- تمرینات یوگا به روش شیواناندا