7 تمرین یوگا برای شادی

  0
 13069

نویسنده: دکتر پل جرارد
برگردان: مهسا اسکندری

شادی چیست؟ آیا چیزی است که از منابعی خارج از خود کسب می‌شود، آیا چیزی است که در درون هر انسان نهادینه‌شده، یا چیزی است که با دقت درون ما پرورش داده‌شده است؟ سال‌ها مطالعات روی خوشبختی نشان داده که این احساس از کجا نشأت می‌گیرد. آیا از کسب اموال مادی نشأت می‌گیرد یا از جایی درون مغز، ذهن یا روح؟ نتایج در مرحلۀ اولیه، به حسی اشاره می‌کند که از درون شخص ناشی می‌گردد. اگرچه برخی از اموال مادی می‌توانند موجب شادی مختصری شوند، اما این احساس معمولاً زودگذر است. خوشبختی در درون یک فرد رشد می‌کند و به‌صورت رضایت عمیق از زندگی، بدون توجه به شرایط بیرونی، نمود می‌کند. بسیاری از ما در سراسر زندگی‌مان آرزوی داشتن شادی واقعی و رضایت را داریم.
مطالعات اخیر نشان داده است که تمرینات یوگا به رشد حس شادمانی در افراد کمک می‌کند. در حقیقت بعضی از اجزای شادی، فیزیولوژیک هستند و از مغز می‌آیند. افراد شادتر قشر استخوان پیشانی بزرگ‌تری نسبت به افراد دیگر دارند. تمرین یوگا به تغییر آگاهی‌تان و تبدیل آن به مثبت اندیشی و خودباوری کمک می‌کند. باگذشت زمان، تمرین یوگا موجب رشد حس شادمانی و رضایت از زندگی می‌شود.
یوگا افراد را به تمرکز به دنیای درونی خویش، در حین تنفس، تمرکز و کشش وا‌می‌دارد. یوگا به ما فرصتی می‌دهد تا برای مدتی از سرعت زندگی پرمشغلۀ خود کاسته و به آنچه واقعاً مهم است، یعنی سلامتی و رفاهمان فکر کنیم. یوگا به ما می‌آموزد که به‌جای تمرکز روی تمام جنبه‌های منفی زندگی، هرروز دریک زمان مشخص، از جنبه‌های مثبت زندگی لذت برده و با انواع موقعیت‌های استرس‌زا مقابله نماییم. افرادی که تمرینات یوگا را به‌طور منظم انجام می‌دهند، می‌دانند که راحت‌تر می‌توانند احساسات منفی را رها کرده و افکار خوش‌بینانه را جایگزین کنند.
هاتا یوگا نیز با توجه به اثرات فیزیکی آن بر بدن به افزایش حس شادی کمک می‌کند. هنگامی‌که یک فرد دارای آمادگی جسمانی و بدنی سالم است، آسان‌تر می‌تواند در سراسر زندگی شاد باشد. داشتن یک بدن سالم، کلید زیستن در یک زندگی شاد است.
بسیاری از مردم در نقاط خاصی از بدنشان تنش دارند. ممکن است شما دردی در ناحیۀ گردنتان حس کنید و فکر کنید به دلیل کمبود خواب است؛ درحالی‌که نتیجۀ تنشی است که مدت‌ها در بدن انباشته‌شده است.
ما اغلب احساسات خاصی را در بخش‌هایی از بدن نگه می‌داریم. احساس ناامنی و نگرانی می‌تواند منجر به کمردرد شود، غم و اندوه از دست دادن در ناحیۀ سینه انباشته می‌شود، زمانی که ما با پردازش اطلاعات جدید مشکل‌داریم، ممکن است مشکلات معده بروز کنند. زمانی که دلواپسی و نگرانی به سراغمان می‌آید، می‌توانیم حرکات آسانا و پرانایاما را انجام دهیم که تنش در بدن را رفع می‌کنند.

آساناهای یوگا برای افزایش شادی

هاتا یوگا برای کسانی که آن را به‌طور متناوب انجام می‌دهند، جنبه‌های درمانی بسیاری را در بردارد. تنفس، کشش و تعمق درونی، داشتن طرز فکری مثبت در همۀ جنبه‌های زندگی را پرورش می‌دهد. یوگا ما را تشویق می‌کند درحالی‌که افکار، احساسات و انرژی منفی را از خود دور می‌کنیم، به جسم خود اعتماد کنیم. سبک زندگی یک یوگی به ما می‌آموزد که چگونه انرژی مثبت را جایگزین انرژی منفی کنیم و این خود موجب احساسی سرشار از شادی می‌گردد که غیرقابل‌انکار است. کسانی که یوگا تمرین می‌کنند، مانند افرادی نیستند که با داشتن لبخند، غرق در احساسات منفی هستند. یک یوگی قطعاً می‌داند که چطور بر افکار و احساسات منفی غلبه کند. آساناهای بسیاری هستند که شما می‌توانید با انجام آن‌ها حس شادی را در زندگی خود افزایش دهید.

وضعیت‌های پاباز

وضعیت‌های پاباز ممکن است کمی دشوار باشند، زیرا نیاز به قدرت در پاها، توازن و تمرکز دارند. همۀ این‌ها باهم به افزایش قدرت اراده، اعتمادبه‌نفس و حس شادی تمام و کمال کمک می‌کند. تمرین خم به جلو با پای باز، وضعیت مثلث، زاویه پیچ‌خورده، کشش پهلو، یا جنگجو را برای افزایش حس شادی انجام دهید.

تمرین وضعیت پاهای باز برای شاد بودن

خم به جلو

زمانی که به جلو و سپس به سمت انگشتان خود خم می‌شوید، می‌آموزید که چگونه رها شوید. باید شانه‌ها، بازوها، گردن و سر خود را رها کنید. درحالی‌که گردش خون را کمی در سر خود حس می‌کنید، کشش را هم در عضلات پای کشیده شده، حس می‌کنید. این یک حالت درمانی است، زیرا به‌محض اینکه مجدداً در حالت ایستاده قرار می‌گیرید، خون دوباره خودش را در سراسر بدن شما پخش می‌کند. این حرکت موجب تجدید نیرو و شادابی در ظاهرتان می‌شود.

ساده ترین راه شاد بودن به کمک حرکت خم به جلو در یوگا

پاها بالا چسبیده به دیوار

حرکت ملایم خم به جلو به خون اجازه می‌دهد تا در نیمۀ پایین بدن جریان داشته باشد. این حالت، سبب بالا آمدن افکار عمیق درونی شده و به ما کمک می‌کند که در لحظه حاضر باشیم.

تمرین حرکت پاها بالا چسبیده به دیوار برای شاد و با نشاط بودن به کمک یوگا

خم به عقب

یک‌بار دیگر، خم به عقب اجازه می‌دهد که خون در بدن جریان پیدا کند. خم به عقب، قفسۀ سینه و قلب را باز می‌کند، اجازه می‌دهد که انرژی منفی رهاشده و انرژی مثبت جایگزین آن شود. اگر در تمرین خم به عقب مشکل داشتید، می‌توانید از یک توپ ورزشی به‌عنوان نگه‌دارنده کمک بگیرید.

حرکت خم به عقب برای افزایش شادی و نشاط

تکنیک‌های پرانایاما برای شادی

تکنیک‌های پرانایاما را در یک حالت نشستۀ راحت تمرین کنید. زمان مناسبی در روز را برای خود انتخاب کنید. ممکن است دوست داشته باشید که روز خود را با انجام تکنیک تنفس و برای متمرکز کردن انرژی، پاک کردن ذهن و آماده کردن بدنتان برای اتفاقات روز آغاز کنید، درحالی‌که دیگران پایان روز را برای انجام تکنیک‌های تنفسی انتخاب می‌کنند تا تشویش و تنش انباشته‌شده در بدن را رها کنند. شما می‌توانید در هر دو زمان انجام دهید.

تکنیک‌های پرانایاما برای شادی

تنفس طولانی عمیق

با چند نفس عمیق و طولانی شروع کنید. به‌آرامی هوا را از داخل بینی به داخل کشیده، حفرۀ شکمی را درحالی‌که به لایه‌های زیر شکمی فشار می‌آورد، پر از هوا کنید. همان‌طور که هوا حجم شکمتان را پر می‌کند و به بالا و قفسۀ سینه می‌رسد، بازهم هوا را به پایین بفرستید. شانه‌هایتان را به پایین و عقب بکشید، قفسۀ سینه را بازکرده و اجازه دهید تا هوا به‌تدریج تمام حجم شکمتان از بالا تا پایین را پر کند. شش‌های خود را که در حال بزرگ شدن در امتداد دنده‌ها تا بالا هستند را حس کنید. زمانی که دیگر نتوانستید هوای بیشتری را وارد بدن خود کنید، برای مدت چند ثانیه آن را درون خود نگه‌دارید، سپس به‌آرامی آن را از بینی خارج کنید، هوایی را که از ته شش‌ها بالاآمده و از بدنتان خارج می‌شود را احساس کنید.

تنفس طولانی عمیق به شاد بودن کمک میکند

تمرکز کردن برای کسب شادی

تمرکز به شما کمک می‌کند تا تمام احساسات منفی را از خود دور کرده و در عوض به تمام چیزهای خوب زندگی توجه کنید. شما با متمرکز کردن توجه خود روی عشق، سپاس‌گزاری، قدردانی و بخشش، می‌توانید در طول زمان، افکار خود را تغییر دهید. شما تحت کنترل ذهن، افکار و احساسات هستید. چنانچه شما به افراد، احساسات و افکار منفی اجازه دهید تا به بر جنبه‌های مثبت غلبه کنند، آن‌ها موفق خواهند شد. به‌طورکلی، شادی با آموزش خویشتن برای شناخت افکار منفی، سپس رها کردن آن‌ها و جایگزین کردن افکار مثبت به‌جای آن‌هاست.
جلسات منظم تمرکز برای شادی را با نشستن در یک جای راحت و ساکت شروع کنید. یک ریتم تنفس عمیق و آگاهانه داشته باشید. چشمانتان را ببندید و رها باشید. روی چیزی که بابتش شکرگزار هستید، تمرکز کنید. زندگی، عشق، دوستان و سلامتی چیزهایی هستند که ارزش در نظر گرفته شدن دارند. هر چیزی سبب لبخند یا خندۀ شما شود، یک سوژۀ خوب برای تمرکز حواس به‌منظور کسب شادی است.

تمرکز کردن برای کسب شادی با انجام حرکات یوگا

برگرفته از:
www.aurawellnesscenter.com

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha