7 حرکت یوگای آرام‌کنندۀ درد سیاتیک

  3
 16638

سیاتیک ، تاریخچۀ طولانی (و دردناکی!) دارد. از قرن پنجم قبل از میلاد، پزشکان و افرادی که از این درد رنج می‌برند، درمان‌های مختلفی را امتحان کرده‌اند. تمام روش‌ها، از حجامت و قرار دادن زغال‌سنگ داغ در رم باستان گرفته تا استفاده از کرم‌های مختلف و تزریقات در قرن 21 را آزموده‌اند. دلیل به وجود آمدن درد سیاتیک بسیار ساده‌تر از تصوری است که درگذشته می‌پنداشتند. هم‌اکنون نیز میلیون‌ها نفر از این درد رنج می‌برند. در سال 2005، مجلۀ نروسرجری  این‌گونه نوشت: «به‌طور متوسط 5 درصد از بزرگ‌سالان در آمریکا از این درد رنج می‌برند؛ و در طول زندگی، برای هر فردی 40 درصد احتمال ابتلا به این درد وجود دارد؛ اما خبرهای خوبی نیز وجود دارند. در اکثر موارد، یک یوگای هدفمند و با آگاهی، می‌تواند به شما در غلبه کردن بر این درد کمک کند.»

درمان درد سیاتیک با یوگا

علائم سیاتیک

با توجه به تعاریف، سیاتیک به درد در هرجایی در طول عصب سیاتیک گفته می‌شود که معمولاً در یک سمت بدن مشاهده می‌شود. دو عصب سیاتیک در بدن ما وجود دارند که هرکدام در یک‌پا قرار دارند. اعصاب سیاتیک، طولانی‌ترین عصب‌های موجود در بدن انسان هستند. عصب سیاتیک، از ناحیه کمر آغاز و تا انتهای پا امتداد دارد.

از دست ندهید! مقاله حرکات یوگا برای درمان دیسک گردن

یوگا چگونه به کم کردن درد سیاتیک کمک می‌کند

اگر علت درد سیاتیکتان آسیب‌های دیسک کمر باشد، باید از حرکاتی استفاده کنید که عضلات کمر‌تان تقویت شوند. حرکاتی ماند سگ سرپایین می‌تواند این کار را برایتان انجام دهد. مشکل دیسک همیشه لزوماً نیاز به جراحی ندارد و یوگا می‌تواند در مدیریت و کم کردن مشکلات دیسک کمک کرده و حتی گاهی، آن را کمتر هم بکند؛ اما بسیار مهم است که ورزش شما تحت نظر پزشکتان باشد و اگر پزشک تشخیص دهد که عمل جراحی لازم است، باید حتماً این کار انجام شود.
اگر دلیل سیاتیکتان، عضلۀ پریفورمیس باشد، باید بر روی کشش این عضله تمرکز کنید. تمرینی که انجام می‌دهید باید آرام، با برنامه‌ریزی و هدفمند باشد؛ زیرا کار زیاد بر روی عضلۀ پریفورمیس، ممکن است باعث گرفتگی عضلات کفل شده و یا مشکلات دیگری به‌جز سیاتیک را به همراه آورد.

کشش پایه‌ای پریفورمیس: آردا ماتسیندرآسانا

آمادگی برای پیچ ستون فقرات

آمادگی برای پیچ ستون فقرات در درمان سیاتیک یوگا

پیچ نشستۀ ساده
پیچ نشستۀ ساده در درمان سیاتیک به کمک یوگا
پیچ ایستاده

پیچ ایستاده در درمان سیاتیک به کمک یوگا

کشش‌های بیشتر برای سیاتیک

کشش‌های بیشتر برای درمان سیاتیک

کشش همسترینگ 

کشش همسترینگ برای درمان سیاتیک

سه بازکنندۀ مؤثر هیپ 

گوموک آسانای  اصلاح‌شده در درمان سیاتیک

گوموک آسانای  اصلاح‌شده

حرکت کبوتر برای درمان سیاتیک به کمک یوگا

حرکت کبوتر

درمان سیاتیک به کمک حرارت و سرما 

به‌طور کلی، در درمان دردها استفاده از یخ و حرارت، درمانی شایع و متداول محسوب می‌شود، اما افراد عمدتاً در این مورد که چه موقع از یخ و چه موقع از حرارت استفاده کنند، دچار سردرگمی می‌شوند. همچنان که در بخش پیشین بیان کردیم هنگامی که مشکل مربوط به فشردگی عصب است، استفاده از یخ و زمانی که سیاتیک به واسطه انقباض ماهیچه ایجاد می‌گردد استفاده از حرارت موثر و مفید خواهد بود.

چنانچه از درد شدید و سوزنده‌ای (چه با ورم و چه بدون آن) رنج می‌برید، بدان معناست که التهاب وجود دارد و زمان استفاده از یخ است. از طرف دیگر، اگر علائم‌تان بیشتر شامل سفت شدگی یا درد خفیف است بدین معناست که التهاب مهمی وجود ندارد و در این موقعیت استفاده از گرما و حرارت گزینۀ بهتری است.

به عنوان یک اقدام احتیاطی، هرگاه بدنتان آسیب دید یا احتمال دادید که شاید به خودتان آسیبی وارد کنید بهترین کار آن است که حداقل ۴۸ ساعت از استفاده از گرما اجتناب کنید تا مطمئن شوید واکنش التهابی بدن‌تان فعال نشده و التهاب زمان کافی برای بروز نیافته است.

هنگامی که شک و تردید دارید از گرما استفاده نکنید

گرچه گرما منجربه ایجاد حس دلپذیر و خوشایندی می‌گردد، (چون باعث افزایش انتقال سیگنال‌های عصبی خاصی می‌شود که به طور مقطعی مانع رسیدن سیگنال‌های درد به مغز می‌شود) اما درعین حال موجب افزایش پاسخ‌های التهابی بدن نیز می‌شود. افزایش التهاب باعث می‌شود وقتی دیگر از گرما استفاده نمی‌کنید، درد بدن افزایش یابد.

گرچه استفاده از یخ به اندازۀ گرما حس راحتی در فرد ایجاد نمی‌کند، اما یکی از بهترین اقداماتی است که می‌توانید برای رفع التهاب انجام دهید. ناراحتی کوتاه مدتی که به دنبال استفاده از یخ می‌آید با راحتی بلندمدت بعدش جبران می‌شود.

گرچه برخی متخصصان استفادۀ متناوب از یخ و حرارت را توصیه می‌کنند (برای مثال ۱۰ دقیقه گرما و بعد ۱۰ دقیقه یخ) اما من مزیت خاصی در این روش نمی‌بینم. در بیشتر مواقع انتخاب یکی از آن‌ها براساس علائمی که مورد بحث قرار گرفت، معمولاً ساده‌ترین رویکرد است و طبق تجربۀ من نتیجۀ خوبی دارد یا حداقل بهتر از درمان متناوب عمل می‌کند.

چه از یخ استفاده می‌کنید چه از حرارت، همیشه باید کیسۀ آب گرم یا سردتان را با پوشش یا ملحفه‌ای از پوست‌تان فاصله دهید تا پوست‌تان دچار آسیب‌دیدگی نشود. به‌علاوه، این نکته را نیز در نظر داشته باشید که از به کار بردن یخ یا حرارت بر روی قسمتی از بدن که به تازگی با لوسیون، ژل تسکین درد یا هر نوع داروی مسکن دیگری مورد درمان قرار گرفته است بپرهیزید. برای استفاده از یخ یا حرارت تا زمانی که تأثیر داروی مسکن به طور کامل از بین برود، صبر کنید در غیر این صورت، یخ یا حرارت منجربه تحریک یا آسیب پوستی می‌گردد.
در ضمن به هنگام استفاده از یخ یا حرارت، تنها ۱۵ دقیقه از این روش‌ها استفاده کنید و بعد بگذارید پوست به دمای طبیعی خود بازگردد. برای ایمنی بیشتر سعی کنید قبل از ادامۀ معالجه، یک وقفۀ یکی دو ساعته داشته باشید. از آن‌جایی که به دلیل پوشش پارچه‌ای، ممکن است چند دقیقه‌‌‌ای طول بکشد تا احساس گرما یا سرما به پوست‌تان برسد، زمان را از وقتی پوست‌تان تغییر دما را احساس کرد، محاسبه کنید.

هشدار مهم: چنانچه به دلیل آسیب‌های عصبی، بیماری دیابت یا ... گردش خون‌تان مشکل دارد یا حساسیت پوست‌تان پایین است، بهتر آن است که قبل از استفاده از یخ یا حرارت با پزشک‌تان مشورت کنید.

 نویسنده: داگ کلر  Doug Keller
 برگردان: آیدا جواد

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
سعاده افشاری سالار
 ارسال شده در : دوشنبه 18 فروردین 1399

سلام من سياتيك دارم درپای راست ولگن راست دردبیشتراست ولی قبلاکلاس یوگامیرفتم بهتربودم چندتا ازاین حرکتهاراانجام داده ام ازکجابدانم که ازچه نوعی است ؟

مدیر سایت
 ارسال شده در : دوشنبه 25 فروردین 1399

با سلام شما حتما با مربی کار کنید یا اگر خودتان میخواهید یوگا انجام دهید هنگام انجام حرکات هر موقع به تقطه درد رسیدید از حرکت خارج شوید.

میرزایی رافع
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 24 خرداد 1401

با تشکر از مطلب خوب و مفیدتون