ماساژ آیورودا Ayurveda Massage Therapy

  2
 8396

گردآوری و برگردان: سحر مقدم

آیورودا طب سنتی و دانش پزشکی هند، با قدمتی بیش از۵۰۰۰ سالبه وسیله گیاهان طبیعی، رژیمهای غذایی، روغنهای گیاهی، محصولات حیوانی ، مواد معدنی و... همواره به سلامتی‌ جسم و روح بشریت خدمت کرده است.
این دانش پزشکی معتقد است که سلامتی فقط به معنی داشتن جسم سالم نیست وسلامتی کامل را نتیجه داشتن جسم، روح و فکر سالم میداند.امروزه زندگی‌ خیلی‌ سریع می‌گذرد وافسردگی،اضطراب و بی‌ خوابی‌ بسیار رایج شده است.یکی‌ از موثر‌ترین روشهای درمانی آیورودا برای زندگی‌ امروزی ماساژ با روغنهای گیاهی است که به آن ماساژ آیورودا گفته میشود.
این تکنیک ماساژ بر روی بیماریهای جسمی‌ و روحی کار کرده که همواره با گذشت زمان، با ارتقاع تکنیکها و القاء روشهای تازه و مناسب با زندگی‌ هر دوره موثر واقع بوده، به همین دلیل ماساژ آیورودا طبقه بندی شده کههمیشه یکی‌ از  (Relaxation)درگروه ماساژهای درمانی و آرامش بخش مؤثرترین و پرطرفدارترین تکنیکهای ماساژ بوده که توانسته بخش عظیمی از بیماریها را درمان کند.
مطابق فلسفه آیورودا، همه چیز در این جهان از پنج عنصر اصلی‌ به نامهای آب، هوا، آتش، خاک، و فضا تشکیل شده است. این عناصر در بدن انسان با هم ترکیب شده و به سه عنصر زیستی‌(دوشا)به تبدیل میشوند.نسبت افزایش وکاهشاین سه(Kapha)وکافا )Pitta)پیتاو(Vata) نامهای  واتا دوشا(عناصر زیستی) در بدن انسان باعث بوجود آمدن طبع میشود. متخصصان آیورودا معتقدند که بیماری نتیجه عدم تعادل این سه دوشا(واتا،پیتا،کافا)دربدن می‌باشد.
دراین ماساژ بنا به طبع هر فرد، از روغنهای مخصوصی استفاده میشود که باعث به تعادل رسیدن این سه دوشا دربدن شده ودرنتیجه باعث درمان بیماریهای فرد میشود.از فواید این ماساژ می‌توان به کاهش درد، نرم کردن ماهیچه‌های گرفته و سفت شده ، خارج کردن سموم از مفاصل و بافتهای مختلف بدن ، شادابی پوست، احساسآرامشعمیق ،از بین بردن بی‌‌خوابی و... اشاره کرد.
این ماساژ گردش خون را در بدن بالا میبردوباعث بهتر تغذیه شدن بافتهای بدن میشود، ذهن و بدن را با هم متعادل تر کرده، استرس و اضطراب را از بین برده و باعث داشتن خوابی بهتر میشود، طول عمر را افزایش و روند پیری را کاهش می دهد.پوست را جوان،نرم و صاف می‌کندو چروک پوست را کاهش میدهد. حفره های پوست را باز کرده تا مواد سمّی از طریق عرق کردن از بدن خارج شوند ونرمشده،بدن را (Lubrication)در این ماساژ به خاطر استفاده از روغن تمام مفاصل روغنکاری
انعطاف پذیرتر و سالمتر می‌کند.قدرت ایمنی بدن را افزایش میدهد.سیستم گوارشی را تنظیم کرده و باعث هضم و جذب بهتر مواد غذائی میشودو همچنین یبوست را از بین میبرد. سیستم عصبی بدن را قوی کرده و باعث کاهش تنبلی،فرسودگی و افسردگی میشود.تمرکز، حافظه، هوش و قدرت بینایی را افزایش میدهد.خواب را بهتر و عمیقتر می‌کند.فشار خون و بافت چربی را در بدن کاهش میدهد. باعث بهبودی بسیاری از بیماریها از قبیل آرتروز، روماتیسم، پارکینسون و... میشود.

 مارما Marma 

مارماها نقاطی از بدن هستند که جایگاه پرانا(انرژی حیاتی زندگی‌) درآنهاست و با ماساژ آیورودا این نقاط تحریک شده و باعث فعال شدن پرانا در بدن میشود، در نتیجه انرژی حیاتی در بدن دوباره تولید شده و باعث بهبودی بیماری فرد میشود،در ماساژ آیورودا این نقاط بسیار پراهمیت هستند.
از نظر آناتومی مارماها تقاطع دو یا چند ماهیچه، رگ، عصب، استخوان، تاندون ومفاصل  مهم هستند.این نقاط بسیار حساس و دردناک بوده و در آنها انرژی زندگی‌ نشسته است.
مارماها با اندامهای داخلی بدن درارتباطند و روی کارایی آنها تاثیر میگذارند.این نقاط همچنین جایگاه سه دوشا و زیرشاخهایشان هستند.مارماها محل اتصال ذهن با بدن بوده .تعداد آنها ۱۰۷ عدد است ودر طب سوزنی چینی نیز از این نقاط استفاده میکنند.

پیشنهاد میشود مقاله ماساژ بدن و اثرات شگفت انگیز آن را مطالعه کنید. در این مقاله تمامی فواید ماساژ را شرح داده ایم.

منابع :  

1.Basic Principle of Ayurveda
2.Secrets of Marma

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
ارمی
 ارسال شده در : یکشنبه 19 اردیبهشت 1400

بسیار مفید بود سپاس

م.عسگری
 ارسال شده در : پنجشنبه 17 مهر 1399

سلام کوتا ومفید بود متشکرم