آشنایی با تاریخچه یوگا و محبوبترین سبک‌ها

  5
 39993
امتیاز کاربران 4/0 از 5

تاریخچه یوگا به ۵ هزار سال قبل و آغاز تمدن های انسانی بر می گردد. استادان یوگا بر این عقیده اند که یوگا از مکتب شامانسیم باستان منشا گرفته است. هدف اولیه شامانسیم که از مکاتب هند باستان است، شفا دادن مردم و در عین حال سوق دادن آن ها به مذهب بود. اولین شواهد یوگا، از اشکال حک شده بر سنگ در کوه های هندوستان بدست آمد که برخی از حرکات انجام یوگا را، نشان می داد. سپس نوشته هایی در مورد یوگا در سنگ نوشته های تاریخی ساراواتی که بزرگ ترین تمدن شناخته شده هند در ۳ هزار سال قبل از میلاد مسیح است، یافت شد. در این سنگ نوشته ها، مجموعه ای سروده ها یافت شد که به یک قدرت بزرگ اشاره داشتند. راه رسیدن به این قدرت بزرگ، یوگا بود. قدیمی ترین آموزش های یوگا در این سنگ نوشته ها موجود است.

با گذشت زمان، يوگا ابتدا در هند و سپس در دیگر مکاتب شرقی گسترش یافت. اساتید یوگای باستان در جهت استاندارد کردن یوگا، گام برداشتند و سبک های کلاسیک یوگا در هند بوجود آمد که این سبک ها، از همان دوران در تمدن های شرقی تمرین می شد ولی تا قرن نوزدهم میلادی به کشورهای غربی نرسید. از قرن بیستم به بعد، یوگا گسترش چشمگیری در تمام جهان یافت به طوری که، هم اکنون در تمام کشورهای دنیا اساتید یوگا، مدارسی را برای تعلیم علاقمندان بوجود آورده اند.

تاریخچه یوگا و چگونگی پیدایش آن

چرا در طول زمان، یوگا این قدر محبوبیت یافته است؟

یوگا برای بسیاری از مردم به صورت ورزشی شناخته شده است که بدن را از طریق حالت ها و حرکت هایی به نام آسانا، تحت کشش قرار می دهد و نیرومند می سازد. برای عده دیگری از مردم، یوگا وسیله ای برای درک درون و تحقق رضایت مندی معنوی است و برای گروهی دیگر، تمرین مذهبی است که اعتقاد و عمل کردن، بدنبال آن می آید. تمامی این موارد گفته شده به نوعی درست هستند ولی، درک کاملی از اینکه یوگا چیست را مشکل می کنند. پس یوگا چیست؟

یوگا چیزی فراتر از فقط یک سری حرکات ورزشی خام است. یوگا یکی کردن ذهن، روان و جسم است و از فلسفه ودایی منشا می گیرد که برای رسیدن به بینش درونی و سازگاری روانی، استفاده می شده است. یوگا بطور کلی به انجام دادن سیستمی از حرکات ورزشی اشاره می کند که با استفاده از این فلسفه، پایه گذاری شده اند. جالب است بدانید که واژه یوگا از واژه سانسکریت یک یونگ" " Yeung " که به معنی بهم پیوستن است، گرفته شده است. یوگی ها می گویند این روش، طریقتی روحانی است که به تمامی جنبه های حیات از جمله، جسم، فکر، شعور و روح می پردازد و در ظاهر، حرکات ورزشی خاص، نمایان می شود. یوگا سبک های متنوعی دارد و به طور سنتی شامل ۸ راه اصلی می شود:

کارمایوگا"، "جانایوگا"، "هاتایوگا"، پورنایوگا"، "تانترا یوگا"، "ماهایوگا"، آشتانگایوگا" و "راجايوگا" که در دنیای غرب، یوگا غالبا به هاتایوگا و حالت ها، حرکات و تکنیک های تنفس آن می پردازد. هدف نهایی تمام سبک های یوگا، دستیابی به آزادی از رنج های این دنیا و چرخه های تولد و مرگ است.

یوگا: ورزش جسم و روان

یوگا فراتر از درمان بیماری های خاص جسمی و روانی، ویژگی فوق العاده ای دارد که می تواند به همه ما عرضه کند و آن، این است که یوگا، می تواند شناختی را نسبت به خودمان ایجاد کند که بتوانیم زندگی خود را تکامل بخشیم. این بہترین پیام یوگاست. البته دستیابی به چنین خودشناسی، مستلزم زمان است، زیرا باید عملا، تجربه هایی بدست آید. دوره های آموزش متعددی در مدارس و مراکز یوگا وجود دارد که می توانیم جنبه های فیزیکی و مراقبه ای یوگا را در آنها بیاموزیم، اما نیاز بسیار متفاوت آن سلامت روح و روان است.

نیاز ما، درک و شناخت عدم تعادل در ساختار احساساتمان و ایجاد هماهنگی در آن است. هنگامی که بتوانیم این عدم تعادل را هماهنگ کنیم و آن را به حالت تعادل و توازن نزدیک کنیم، کیفیت ذهن ما تغيير می کند. البته همچنان به زندگی خود ادامه خواهیم داد، اما نگرش ما تغییر می یابد. اگر از عینکی با شیشه صورتی رنگ استفاده کنیم، دنیا را صورتی خواهیم دید و اگر عینک با شیشه سیاه بر چشم بگذاریم، دنیا را تیره و سیاه خواهیم دید. ولی اگر از عینک شفاف استفاده کنیم، دنیا را به همان رنگ واقعی خودش مشاهده خواهیم کرد. بنابراین اولین توصیه یوگا این است: "پیش از هر چیز، به خودت نگاه کن". هر عملی مثبت یا منفی، باید همراه با آگاهی انجام شود. این اطمینان را بدست آورید که هر آنچه که انجام می دهید برای رشد و توسعه طبیعت، خلاق و آفریننده خودتان و نیز در جهت رشد سایر استعدادها به کار خواهد آمد.

اگر کارهایی که انجام می دهید، خلاق و سازنده نیستند و باعث ایجاد تضاد، تناقض و درد و رنج می شوند، بدانید که این کارهای شما بر مبنای یوگا نیست. کارهایی که انجام می دهید، می باید در جهت ارتقاء سطح اندیشه و آگاهی های خودتان و دیگران باشد. زمانی که شما این توانایی را داشته باشید که با کارهای خود، سطح متفاوتی از آگاهی را ایجاد کنید، می توانید به خودشناسی بیشتری برسید که این یکی از فواید یوگاست.

با این حال، این آگاهی باید، با نظم و انضباط خاصی در زندگی شما همراه باشد. انضباط، انجام کارهای اجباری و از روی عادت نیست. مفهوم انضباط در یوگا عبارتست از کنترل استعدادها و نیروی ذاتی خود در زندگی و هدایت این استعدادها به سوی خلاقیت و مثبت گرایی. هنگامی که به انضباط یوگایی رسیدید، در واقع به سلامت روح و روان در کنار سلامت جسم دست یافته اید.

تکنیک های یوگا

هیچ کس نمی تواند از دست بیماری ها فرار کند و تمام عمرش بدون بیماری باشد، بنابراین بهترین راه برای کنار آمدن با بیماری ها این است که ورزش کنید تا - وضعیت سلامت خود را در حد خوبی حفظ کنید.

یوگا به عنوان اثر بخش ترین شیوه برای متناسب و سالم ماندن در نظر گرفته می شود و بهترین مزیت آن این است که می توانید آن را در خانه یا هر جای دیگری که دلتان بخواهد، انجام دهید. همچنین با روی آوردن به يوگا، در وقت خود نیز صرفه جویی می کنید زیرا می توانید، آن را در هر زمان از شبانه روز انجام دهید. تناسب اندام در انجام تمرین های یوگا نیز مهم است.

تکنیک های یوگا در حفظ عملکرد خوب تمام اعضای بدن مانند عضلات، مفاصل، غدد، بافت ها و ارگان های حیاتی مؤتر هستند. در اینجا برخی از تکنیک های یوگا را که شما می توانید در حین جلسات تمرین یوگا انجام دهید به شما معرفی می کنیم. علیرغم برنامه پر يا مكان شلوغی که در آن هستید، پایبندی به این تکنیک ها به شما کمک می کند تا تمرینات یوگای خود را انجام دهید.

پنج تکنیک اصلی در یوگا عبارتند از: حالت گیری، ریلکس کردن خود، مدیتیشن، تنفس عمیق و کامل و حرکت مفاصل.

هر تکنیک کار کرد و نقش ویژه خود را دارد. حرکت مفاصل "ساندی چالانا" نامگذاری شده است و یکی از تکنیک های یوگاست که بر مفاصل تمرکز می کند و در آن مفاصل تحت حرکات دستان، حرکت گردن و حرکت پاها. در ریلکس کردن، چندین تکنیک یوگا وجود دارند که تمرکز شما را عمیق تر می کنند و از این که حواستان به آسانی پرت شود، جلوگیری می کنند. هنگ ساو" یک تکنیک یوگاست که به قدرت های نهفته تمرکز، کمک می کند.

این تکنیک به شما نشان می دهد چگونه از تفکرات زاید رها شوید و چگونه با حواس پرتی مبارزه کنید تا بتوانید بر روی مشکل پیش رویتان، متمرکز شوید. این کار به شما در بدست آوردن هوشیاری آسمانی که از درونتان منشا می گیرد، کمک می کند. تکنیک اوم" آگاهی شما را که فراتر از محدودیت هایی است که جسم و ذهنتان ایجاد می کنند، توسعه می دهد. این تکنیک به شما روش حفظ یک مدیتیشن قوی را نشان می دهد و شما را به تجارب شخصی در مورد دستاوردهای هوشیاری آسمانی می رساند.

در هر صورت از دوران باستان تاکنون تکنیک های متعددی برای یوگا بوجود آمده اند که یادگیری همه آنها برای مبتدیان مشکل است و بهتر است که برای یادگیری آن ها از اساتید یوگا بهره جست. در تمرکز کردن حین جلسات تمرین یوگا، می توانید آگاهی خود را با تفکر در مورد روش های خلاقانه و متمرکز بودن در تمام موقعیت ها، افزایش دهید. با یادگیری تمرکز یوگا باید بتوانید، دریابید که چه چیزهایی باعث آشفتگی و استرس شما می شوند و همچنین باید بتوانید روش های رهایی از این مشکلات را شناسایی کنید. پس از یک روز کاری سخت، شما باید راه های تازه ای برای آرامش خود پیدا کنید.

تمرکز یوگایی بهترین وسیله و راهنماست. هدف اصلی این تکنیک های یوگا این است که به شما نشان دهند چگونه آگاهی خود را برای یک نقش زدایی و ریلکس کردن رضایت بخش بالا ببرید. شما باید قادر باشید که دریابید چگونه بطور موثری از تنش های درونی خود، رهایی یابید و بدانید کجا آن ها را رها کنید. برای انجام این کار ذهن، جسم و روح شما باید در سطح بالایی باشد. این تکنیک ها مطمئنا، کمک کننده هستند ولی در مواردی که همچنان در کاربرد آن ها مشکل دارید، همچنان بهترین راه حل این است که تکنیک های یوگای خاص خود را ابداع کنید تا به شما کمک کنند به سلامت جسم و روان دست یابید.

طرفداران یوگا چه می گویند؟

تعداد زیادی از افراد هستند که شیفته یوگا شده اند. دلیل اینکه چرا اکثر افراد یوگا انجام می دهند این است که یوگا باعث می شود احساس بهتری داشته باشند و در عین حال اندام متناسبی داشته باشند. حالت ها و حرکات مختلف یوگا تن آنها را سالم نگه می دارد. یوگا برای بسیاری از افراد، بهترین راه برای ریلکس شدن و تخلیه خشم و عصبانیت هاست. تحقیقاتی انجام شده که ثابت کرده است یوگا به افراد کمک می کند تا استرس، ترس و اضطراب خود را کنترل کنند و باعث بهبود بیماری هایی مانند آسم، آرتریت، پرفشاری خون، کمردرد، خستگی مزمن، MS موتیپل اسکروزیس"، صرع، دیابت، سردرد و غیره می شود. طرفداران یوگا می گویند تمرین روزانه آن باعث کاهش فشارهای عصبی و روانی می شود و البته پس از یک روز کاری سنگین که احساس می کنید تمام عضلاتتان خسته و کوفته اند، یوگا به شما کمک می کند مجددا در عضلاتتان احساس نشاط و قدرت کنید. یوگا برای افزایش قدرت، استقامت و انعطاف پذیری عضلانی، بسیار مؤثر است. اگر بسیار چاق هستید و در مورد تناسب اندام خود نگرانید، يوگا به شما کمک می کند تا وزنتان را کم کنید و اندام متناسبی داشته باشید زیرا تمرین های یوگا، باعث سوزاندن چربی های اضافه می شوند و به شما، اندام دلخواه تان را هدیه می کنند. یکی دیگر از فواید یوگا این است که اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد. برای موفقیت در جنبه های مختلف زندگی، مهم است که اعتماد بیشتری هم از جنبه ظاهری داشته باشید و هم بدون نگرانی با افراد مختلف جامعه روبرو شوید. اگر هم به زمانی نیاز دارید تا ریلکس شوید و دغدغه های فكریتان را فراموش کنید، یوگا بسیار مؤثر است. یوگا همچنین موجب افزایش نیروی تمرکز و خلاقیت شما می شود. یوگا به شما کمک می کند تا به دور از اضطراب ها، بطور مثبت فکرکنید. اگر که ذهن خلاقی داشته باشید

می توانید به کارهای خوب فکر کنید و آن ها را به راحتی عملی سازید. نیاز بدن به ریلکس شدن انکارناپذیر است، بعضی اوقات کار، شما را خسته و بی انرژی می سازد. در دوره های کار سنگین، ممکن است زمانی را برای بازسازی روحیه داشته باشید. زیرا کار همچنان به دمتان چسبیده است! یوگا در این زمان به کمک تان می آید و سبب می شود احساس آرامش و سلامت کنید. تمرین های یوگا باعث می شوند که گردش خون بهتری داشته باشید و همچنین سبب می شوند که عروق و اندام های شما، عملکرد بهتری داشته باشند. یکی دیگر از فواید یوگا این است که سیستم ایمنی شما را تحریک می کند و شما را دور از بیماری ها نگه می دارد. زیرا اگر شما یک سیستم ایمنی قوی داشته باشید، می توانید مطمئن باشید که از بیماری های بسیاری، مصون خواهید بود. بعضی از مردم، یوگا را به این دلیل انجام می دهند که با یوگا دارای فکر روشنی شوند و از حقایق آگاهی یابند. آن ها اعتقاد دارند که یوگا باعث پرورش روح و روان آن ها می شود و آن ها را، رها از مادیات می سازد. یوگا به شیوه های مختلفی اثر می گذارد و از لحاظ روحی، احساسی، روانشناسی، ذهنی و جسمی به مردم کمک می کند. شاید برخی فکر کنند که یوگا فقط برای افراد مذهبی است ولی این عقیده اشتباه است. اگر شما آن قدرها هم مذهبی نباشید، می توانید یوگا انجام دهید. آنگاه تفاوت را حس خواهید کرد ومی فهمید که یوگا چقدر به وضعیت درونی شما کمک می کند. با توجه به فشارهای و نیازهای زندگی، همه ما مدام تحت استرس هستیم و فلسفه وجودی حیات را فراموش می کنیم، به حدی که ارتباطمان با کسانی که برای آن ها وقت می گذاشتیم، حتی خودمان و خدایمان، ضعیف می شود. اکثر اوقات خودمان را درحال عجله و دویدن به دنبال کارهای روزمره زندگی می بینیم. این برای ما زمان کمی باقی می گذارد تا در مورد زندگی فکر کنیم و به آگاهی حقیقی برسیم. یوگا در این موارد هم به ما کمک می کند. یوگا با یکی کردن ذهن، جسم و روح و ریلکس کردن، به ما کمک می کند که از فشارهای زندگی رهایی یابیم و به یک آگاهی حقیقی از فلسفه حیات برسیم.

معرفی چند آسانای جالب

1. باکاسانا:

 این آسانا یک تعادل پیچیده بر روی بازو است که در آن، یوگی ابتدا بر روی زمین می نشیند و کف دستهایش را با فاصله کمی از زانوهایش می گذارد. سپس بر روی پنجه پاهایش بلند می شود و با استفاده از قدرت بازوها و تمرکز بر روی دست هایش، بلند می شود. این حرکت بازو و مچ را نیرومند می سازد، عضلات پشت را تحت کشش قرار می دهد، عضلات شکمی را تقویت می سازد و احشاء شکم را متعادل می سازد.

تاریخچه یوگا - باکاسانا

۲. واشیستاسانا:

 این حرکت، یک آسانای قوی برای تقویت بازو و مچ است و به نام "تعادل یک بازویی" نیز خوانده می شود. در این حرکت یوگی بر روی کف دست و لبه خارجی پای همان طرف، به حالت تعادل می رسد، به صورتی که تنه و پاها در یک امتداد و با زاویه ۴۵ درجه از سطح زمین قرار می گیرند و این حرکت، علاوه بر تقویت بازوها، پاها و شکم را نیز نیرومند می سازد و احساس تعادل را به خوبي القاء می کند.

تاریخچه یوگا - واشیستاسانا

٣. اوشتراسانا - وضعیت شتر:

این آسانا به نام وضعیت شتر نیز نامیده می شود. برای شروع، یوگی بر روی دو زانو می ایستد، سپس با تکنیک های ویژه، تنه، گردن و شانه های خود را مطابق شکل خم می کند. این آسانا تمام قسمت های بدن مانند پاشنه، ران ها، کشاله ران، شکم، قفسه سینه و گلو را تحت کشش قرار می دهد، عضلات پشت را تقویت می کند.

تاریخچه یوگا - اوشتراسانا

۴. سالامباسیرشاسانا ایستادن بر روی سر:

در این آسانا، یوگی بر روی سر خود به حالت تعادل در می آید. این آسانا ذهن را آرام می کند، به فرد در مبارزه با استرس و افسردگی خفیف کمک می کند و غده هیپوفیز مغز را تحریک می کند. با این آسانا، بازو پا و ستون فقرات تقویت می شوند و ریه ها تحت کشش قرار می گیرند از اثرات درمانی این حرکت می توان به درمان آسم، بی خوابی، نازایی و سینوزیت اشاره کرد.

تاریخچه یوگا - وضعیت ایستاده بر روی سر

۵. هانوماناساما - میمون:

در این آسانا، یک پا به طرف عقب و دست ها به طرف بالا کشیده می شوند. دراین وضعیت عضلات ران، همسترینگ و کشاله ران تحت کشش قرار می گیرند واحشاء شکمی تحریک می شوند. این آسانا برای افرادی که از درد سیاتیک رنج می برند مفید است.

تاریخچه یوگا - وضعیت میمون

۶. گاروداسانا -عقاب:

دار این آسانا به نام وضعیت عقاب نیز نامیده می شود و در واقع گاوارا"، اسطوره شاه پرندگان است. در این وضعیت، یوگی مانند شکل، بر روی یک پا به تعادل می رسد. این آسانا مچ و ساق پاها و همچنین ران، باسن، شانه و قسمت بالای پشت را تحت کشش قرار می دهد. این آسانا برای تمرکز و ارتقا احساس تعادل، بسیار مفید است و در بهبود آسم، کمردرد و درد سیاتیک موثر است.

تاریخچه یوگا - وضعیت عقاب

۷. شالابهاسانا - ملخ:

 در این آسانا فرد مانند شکل، بر روی شکم به تعادل می رسد. این وضعیت، عضلات پشت و باسن، عضلات پشتی بازو و پاها، و همچنین شانه ها، شکم و ران ها تحت کشش قرار می گیرند. این آسانا در رفع استرس موثر است و برای بهبود خستگی، یبوست، مشکل در هضم غذا و کمردرد به فرد کمک می کند.

تاریخچه یوگا - وضعیت ملخ

سبک های مختلف یوگا:

 انجام تمرین های یوگا سخت نیست، همه افراد و در هر سنی یعنی کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان می توانند یوگا تمرین کنند. آنچه که لازم است انجام دادن آسانا "هاست که بصورت حالات و حرکات بدن تعريف می شوند. ولی سبک های بسیار متعددی برای یوگا وجود دارد که مبتدیان باید نوعی از یوگا را انتخاب کنند که متناسب اندام، اهداف جسمی و روحی و شرایط سلامت آنها باشد. بعضی از شایع ترین سبک های یوگا در زیر بطور خلاصه معرفی می شوند تا به شما در انتخاب سبکی از یوگا که می خواهید یوگا را با آن شروع کنید، کمک کند.

آناندا یوگا

آناندا یوگا بر پایه تعلیمات "پارام هاترایو گاناندا" استوار است که بوسیله گردآوری ها و تعالیم شاگرد وی "سوامی کریاندا" به جهانیان معرفی گردید.

کلاس یوگا های آناندا بر وضعیت هایی که جسم را برای مدیتیشن آماده می سازند، تعادل و هم ترازی صحیح بدن و تنفس کنترل شده، متمرکز می نمایند. این کلاس ها یک تجربه آرامش بخش هستند و نه یک دوره ایروبیک و پرورش جسم. کلاس های فوق برای اشخاص با توانایی های متفاوت طراحی شده اند. کلمه "آناندا" به معنی خوشی و برکت است. هدف از این نوع یوگا رسیدن به لذت ناب و خلسه است.

تاریخچه یوگا - آناندا یوگا

تاریخچه یوگا - آشتانگا یوگا

"آشتانگا" سبکی از یوگا بوده که بر مهارت و استادی در کنترل جسم به عنوان مسیری برای رسیدن به روشنی درون و تمرکز تکیه دارد. این سبک توسط "سوی.ک.پاتابی جویس" توسعه داده شد و خود به ۹ قسمت تقسیم می گردد: "یاما" نظم و انضباط معنوی)، "نیاما" (پرهیز و خودداری)، آسانا" (وضعیت های جسمانی)، پرانایاما" (کنترل نفس)، پراتی هارا" (جدایی از محسوسات)، دهیانا (مدیتیشن و تفکر)، سامادهی (خلسه) و کای واليا" (هدایت به سوی آزادی).

شامل یک سری از وضعیت های پویا و سریع برای رسیدن به قدرت و انعطاف پذیری جسمی است. یوگای قدرتی" یک نسخه اصلاح شده از آشتانگایو گاست. دونده ها، دوچرخه سواران، اسکیت بازها، اسکی بازان، شناگران، کوهنوردان، با تنسورها، گلف بازان، بسکتبالیست ها و فوتبالیست ها هنگامی که قدرت، تعادل و تمرکز بیشتری داشته باشند، از این نوع یوگا بهره می گیرند.

تاریخچه یوگا - آشتانگا یوگا

هاتایوگا

هاتایوگا بصورت اساسی نوعی از یوگاست که احتیاج به ریاضت کشیدن، تکنیک های تنفس و حرکات خاصی دارد تا فرد به سطح خاصی از پاکی و معنویت برسد. از لغت ریاضت در این یوگا نترسید زیرا حالتی از پرهیز است که همه ما در زندگی، می توانیم به آن برسیم. هدف از هاتایوگا، قرار دادن بدن در وضعیتی است که بتواند مدیتیشن انجام دهد و به آرامش درون برسد.

تاریخچه یوگا - هاتایوگا

آينگار یوگا

 این سبک از یوگا توسط ب.ک.س.آینگار پایه گذاری شده است و بر جزئیات وضعیت ها (آساناها) و هم ترازی صحیح و دقیق بدن متمرکز است. انواع مختلفی از وسایل کمکی و پشتیبان در این نوع از یوگا، مورد استفاده قرار می گیرند تا مبتدیانی که مانند افراد باتجربه انعطاف پذیری ندارند، تعادل خود را حفظ و از آسیب جلوگیری کنند، وسایلی از قبیل تخته ها و سکوها، صندلی، پتو و کمربند معمولا در این یوگا دیده می شوند. کلاس های آینگار کمتر به اهداف و بیشتر بر اجرا و حفظ وضعیت های بدنی تاکید و تکیه دارند.

در یوگای آینگار، معلم بر آگاهی تمرکز می کند که از بدن شروع می شود و به دیگر اجزاء هر فرد و درون وی، گسترش می یابد. به دلیل توجه به جزئیات

و انعطاف پذیری در حرکات، این نوع از یوگا، تمرین ورزشی خوبی برای کسانی است که کمردرد و گردن درد دارند

آگاهی حاصل از اجرای آساناها، شخص را به کنترل بهتر به روی ذهن و جسم خود و کاهش استرس و اضطراب هدایت می کند.

تاریخچه یوگا - آینگار یوگا

کریپالو یوگا

 کريپالو يوگا"، "یوگای آگاهی" نامیده می شود. این سیستم بر تنفس صحیح، تعادل و هم ترازی و تنفس هماهنگ تاکید می کند. افراد تحت تعلیم، متناسب با قابلیت ها و محدودیت های انعطاف پذیری و قدرت خویش، تمرینات را انجام می دهند.

سه مرحله در کریپالو یوگا وجود دارد:

مرحله نخست بر فراگیری وضعیت ها و درک محدودیت های شخصی متمرکزاست.

مرحله دوم، شامل حفظ وضعیت ها به مدت زمان بیشتر بوده و مرحله سوم، مدیتیشن پویا و در حرکت است، نوعی از مدیتیشن که در آن فرض بر این است که حرکت از وضعیت به وضعیت دیگر بصورت ناخودآگاه و خودبه خود صورت می گیرد.

کندالینی یوگا

کندالینی یوگا که توسط "یوگی بهاکان" در سال ۱۹۶۹ به جامعه غرب معرفی شد التعامل وضعیت ها، تنفس، توازن و هماهنگی بین حرکات و تنفس، توازن و هماهنگی بین حرکات و تنفس و مدیتیشن است. این سبک از یوگا، سلسله

اعصاب و سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و در حالی که به تمرکز ذهنی و جسمی کمک می کند، قدرت و انعطاف پذیری را نیز در فرد افزایش می دهد. کندالینی یوگا، ”یوگای هوشیاری" نیز نامیده می شود و همه می توانند آن را صرف نظر از سن و سال و توانایی های فیزیکی خود، انجام دهند. کندالینی یوگا به علاقمندان یوگا، فرصتی برای اتحاد و یکی شدن با ضمیر آسمانی خود را، اعطا می کند.

تاریخچه یوگا  کندالینی

تاریخچه یوگا - شیواناندا

این سبک از یوگا بوسیله ویشنو - دواناندا" گسترش یافت که نام استاد را بر آن گذاشته است. شیواناندا یوگا یکی از بزرگترین مدارس تعليم يوگا در سراسردنیاست.

این سبک از یوگا، بسیاری از موارد مانند آساناها، تنفس، رژیم غذایی، ذکر و . مانترا، مطالعات کتب معنوی و مدیتیشن را در بر می گیرد.

تاریخچه یوگا - شیواندانا

وینی یوگا

 وینی یوگا توسط سری.ت. کریشناما چارپا" به وجود آمد. این نوع از یوگا بیشتر، به عنوان بخشی از یک روش برای توسعه تمرینات شخصی به حساب می آید تا سبکی مجزا در يوگا. عنصر کلیدی در این روش، رشد فرد است.

هنگامی که افراد رشد می کنند، روش های مورد استفاده قبلی اصلاح شده و هدف از تمرینات دگرگون می شوند. در هنگام شروع، یوگا باید پشتیبانی برای رشد متعادل و توسعه ذهن و جسم فرد باشد. در مرحله بعدی، تمرینات مورد نظر، باید حافظ سلامتی و ضامن خلاقیت به شمار روند. در نهایت، یوگا در این سیستم به عنوان کمکی در حفظ سلامت، تمرین کننده و الهام بخش وی، در جستجویی عمیق تر، برای خودشناسی مورد استفاده قرار می گیرد.

کریا یوگا

روش های مختلفی برای رسیدن به "کریا یوگا" وجود دارند. این سبک از یوگا شامل مراحلی است که با خودانعکاسی از طریق کنترل تنفس، آغاز می شوند.

بوسیله ترکیب کردن نور، ارتعاش و صوت با تمرکز، حرکات و وضعیت ها و تنفس در خلال اجرای یک سری از تکنیک ها، یک یوگی قادر به ورود به سطوح بالاتر ناخودآگاه می گردد. این یک مرحله از پالایش ذهنی بوده که فقط از طریق تماس با مربی و استاد تعلیم داده می شود.

کریا یوگا، در کل بر درک حقیقی وجود دلالت دارد که نفس ضعیف او بانفس برترش، اتحاد یافته است.

بیکرام یوگا

"بیکرام جوهاردی" یکی از پر دانش ترین اساتید یوگا است که پس از بردن جایزه بین المللی یوگا برای چهار بار، به سرعت در سطح جهان مورد توجه واقع شد.

وی سبک "بیکرام یوگا" را پایه ریزی کرد که بر وضعیت هایی مرتبا به یک روش یکسان تکرار می گردند تاکید دارد. وضعیت های بدنی خاص آن، عضلات را گرم کرده، به کنش وامی دارند. جالب است بدانید که نام دیگر آن، یوگای گرم است، زیرا اتاق های تمرین آن تقریبا در دمای ۳۸ درجه سانتی گراد، برای شبیه سازی آب و هوای هندوستان نگهداری می شوند.

با این سبک، نوعی از یوگای پرورش جسم بوده که برای تمام سطوح، توانایی از مبتدی تا حرفه ای مناسب است. بیکرام یوگا به توسعه سلامت فرد، به تعادل رساندن قدرت و انعطاف پذیری، افزایش خون و کاهش استرس، کمک می کند.

تاریخچه یوگا - بیکرام یوگا

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
Baha
 ارسال شده در : شنبه 06 آبان 1402

بسیار عالی و کامل 🙏🏽

کوثر
 ارسال شده در : شنبه 08 مرداد 1401

سلام و با تشکر از مطلب خوبتون

محمد
 ارسال شده در : شنبه 04 تیر 1401

ممنون از مقاله کامل و مفید ادم متشکرم از تلاش شما .

شیما رحمانی
 ارسال شده در : جمعه 15 فروردین 1399

بسیار عالی و مفید بود این مطالب من ۲ سال هست که سبک ایینگار کار میکنم اما پیشرفت زیادی نکرده ام . چون واقعا هدف در این سبک مهم نیست و رو جزییاتت و درمان و آگاهی عضلات خیلی فوکوس دارد. به نظر شما چه سبکی از یوگا رو انتخاب کنم ؟

مدیر سایت
 ارسال شده در : دوشنبه 25 فروردین 1399

با سلام در حال حاظر میتونید از کلاسهای آنلاین که در پیج اینستاگرام دانش یوگا هستند استفاده نمایید.