۷ تمرین یوگا برای درمان سینوزیت

  1
 11688

فشار درد سینوس‌ها برای‌تان زجرآور شده است؟ از مصرف داروها و قرص‌ها خسته شده‌اید؟ پس درست آمده‌اید؛ زیرا در اینجا به شما خواهیم گفت که چگونه یوگا را برای درمان عفونت سینوسی و مشکلات ناشی از آن در برنامۀ خود بگنجانید.
منتظر هستید، نه؟ پس باید به شما نوید بدهم که تعداد زیادی از نکات یوگا برای سردرد سینوسی وجود دارد که درد را کاهش می‌دهند و بهترین قسمت ماجرا این است که انجام آن‌ها بسیار ساده و آسان است.
بیایید با 7 مورد از بهترین آن‌ها شروع کنیم و ببینیم که چگونه کار می‌کنند. آیا ما قادر به انجام آن‌ها هستیم؟
  قبل از آن بیایید کمی در مورد سینوزیت بیاموزیم.

سینوس چیست؟

سینوزیت یک مشکل فیزیکی است که به دلیل التهاب در حفره‌های پر از هوای موجود در جمجمه رخ می‌دهد. ترسناک به نظر می‌رسد، نه؟ تصور کنید که باید واقعاً از این مشکل عبور کنید.
و چرا این اتفاق می‌افتد؟ دلایل مختلفی برای آن وجود دارد و برخی از موارد معمول آن عبارت از سبک زندگی استرس‌زا، مصرف الکل و کشیدن سیگار است. حتی عفونت‌های ویروسی و حملات قارچی هم از علل اصلی سینوزیت هستند.
بعضی اوقات شرایط جسمی مانند مشکلات حفره‌ها و یا تورم استخوان بینی باعث ناراحتی‌های سینوس می‌شود. مشکل سینوس ممکن است در هر شخص و در هر سن و جنسیت بروز کند.
سایر مشکلات بهداشتی نیز می‌تواند منجر به مشکلات سینوس شود، که از آن‌ها می‌توان به انواع مختلف آلرژی، عفونت دندان (بله، درست خوانده‌اید) و پولیپ بینی اشاره کرد.
بنابراین، مشکل سینوزیت به خودی خود یک موجودیت واحد نیست و مؤلفه‌های مختلف در ایجاد آن نقش دارند. و یوگا، به‌عنوان راهکاری همه جانبه، می‌تواند بهترین راه‌حل برای آن باشد.
یوگا چگونه به درمان سینوزیت کمک می‌کند؟
آلرژی‌ها مشکلات خودایمنی هستند که می‌توانند معابر بینی را نیزتحت الشعاع قرار دهند و شرایط پیش درآمد آسم را پیچیده کنند. با این حال، آسم به دلیل بیماری ویروسی ایجاد شده است. یوگا، به‌عنوان تسکین‌دهندۀ اندام‌ها به بدن فرصتی برای تنفس و بازسازی آن می‌دهد.
یوگا تعادل را به بدن بازمی‌گرداند و حملات میگرنی و حساسیت‌های مربوط به بینی را تسکین می‌دهد.
یوگا ذهن و بدن را تازه نگه می‌دارد. یوگا با باز کردن مسیر حفره‌های بینی تنفس را آسان‌تر کرده و امکان گردش روان‌تر هوا را فراهم می‌آورد. حتی باعث رفع مشکلات ناحیۀ گلو می‌شود و شما را قادر می‌سازد که بهتر با مشکل سینوزیت مقابله کنید.

از دست ندهید! مقاله عود چیست ؟ را حتما مطالعه کنید.


حرکات مؤثر یوگا برای درمان سینوزیت

1- وضعیت سر گاو

در مورد حرکت: این آسانا که در هنگام انجام به صورت گاو شبیه است از کلمۀ سانسکریت "Go" به معنای گاو و همچنین به معنای نور آمده است. این آسانا در سطح مبتدی وینیاسا یوگا جای دارد. بهترین زمان برای تمرین این وضعیت صبح و با معده خالی است. برای 30 تا 60 ثانیه در این حرکت بمانید.
فواید این آسانا در جهت بهبود سینوزیت:
وضعیت سر گاو استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد، عضلات سینه را تقویت می‌کند و به انعطاف در نواحی عبور هوا برای جریان آسان‌تر کمک می‌کند. این آسانا در زمان اضطراب و خستگی، حس سبکی و آرامش را افزایش می‌دهد.

وضعیت سر گاو در یوگا برای درمان سینوزیت

2- وضعیت سر به زانو

در مورد حرکت: این آسانا همان‌گونه که از نامش مشخص است، شما را به لمس زانو با سر در حالت نشسته وا‌می‌دارد. این حرکت در سطح حرکات مبتدی یوگا جای دارد و بهترین زمان انجام آن صبح یا عصر و با معدۀ خالی است. مطمئن شوید که بر روی هر پا حداقل 30 تا 60 ثانیه بمانید.
فواید این آسانا در جهت بهبود سینوزیت:
تمرین این آسانا به آرامی ذهن کمک کرده و کشش مناسبی را در شانه‌ها ایجاد می‌کند. مهم‌تر از همه، هر حالت ایستاده در سر به تخلیۀ مایعات و پاکسازی معابر هوا برای تنفس مطلوب کمک می‌کند. انجام آن سردرد، خستگی و اضطراب را تسکین می‌دهد و بی‌خوابی و فشار خون بالا را درمان می‌کند که می‌تواند به بهبود سینوزیت کمک کند.

وضعیت سر به زانو در یوگا برای درمان سینوزیت

3- وضعیت مار کبری

در مورد حرکت: این آسانا همراه با یک خم به عقب شدید است که شباهتی به حالت یک مار کبری دارد. این حرکت در حرکات سطح مبتدی جای دارد و تمرین آن با شکم خالی مؤثرتر است. سعی کنید این تمرین را صبح انجام دهید و حداقل مدت 15 تا 30 ثانیه در آن بمانید.
فواید این آسانا در جهت بهبود سینوزیت:
حرکت مار کبری ریه‌ها را باز  و قلب را گشاده می‌کند و این یک مکانیزم عالی برای رهاسازی استرس است. این آسانا یکی از بهترین وضعیت‌های یوگا برای تسکین سینوس است؛ زیرا ریه‌ها را باز نموده و تنفس را آسان‌تر می‌کند.

وضعیت مار کبرا در یوگا برای درمان سینوزیت

4- وضعیت شتر

در مورد حرکت: این آسانا نیز با خم به عقبی عمیق همراه است که به طرز ایستادن شتر شباهت دارد. وضعیت شتر در حرکات سطح مبتدی‌ جای دارد و بهتر است هنگام صبح و با معدۀ خالی تمرین شود. در حین انجام این تمرین به مدت 30 تا 60 ثانیه وضعیت را نگه دارید.
فواید این آسانا در جهت بهبود سینوزیت:
وضعیت شتر برای سلامتی کلی بدن عالی است. تنفس را بهبود می‌بخشد و در گلو و سینه کشش ایجاد می‌کند. این حرکت کل بالاتنه را باز می‌کند.

وضعیت شتر در یوگا برای درمان سینوزیت

5- وضعیت پل

در مورد حرکت: این آسانا به دلیل شباهتش به پل به این اسم نام‌گذاری شده است. در سطح مبتدی آساناها قرار دارد و در هنگام صبح یا عصر با معده و همچنین رودۀ خالی مؤثرتر عمل می‌کند. به یاد داشته باشید که حرکت را برای مدت 30 تا 60 ثانیه نگه دارید.
فواید این آسانا در جهت بهبود سینوزیت:
حرکت پل به تسکین تنش‌های محبوس شده در کمر کمک می‌کند و باعث تحریک قفسۀ‌سینه و غدد چربی می‌شود. از آنجا که قلب تحریک می‌شود، این امر به طرزی مثبت در اکسیژن‌رسانی آسان‌تر به قلب نقش داشته و برای حل مشکل کاهش حجم اکسیژن مفید است.

وضعیت پل در یوگا برای درمان سینوزیت

6- وضعیت سگ سرپایین

در مورد حرکت: این آسانا شبیه به سگی به نظرمی‌رسد که خم شده و سر خود را پایین انداخته است. سگ سرپایین در سطح مبتدی آساناها قرار دارد و ضرورتاً هنگام صبح و با معدۀ خالی مفید عمل می‌کند. به مدت 1 تا 3 دقیقه در این حرکت بمانید.
فواید این آسانا در جهت بهبود سینوزیت:
این حرکت باعث بهبود گردش خون در بدن می‌شود و گره‌ها و استرس‌های پخش شده در بدن را برطرف می‌کند. فشار در گردن و ستون‌فقرات را افزایش می‌دهد و در آن مناطق عمل می‌کند. وضعیت سرپایین، گرفتگی نواحی بینی را از بین می‌برد و در نتیجه به تسکین آن می‌انجامد.

وضعیت سگ سرپایین

7- وضعیت ایستادن روی شانه‌ها

در مورد حرکت: این حرکت، آسانایی است که به‌عنوان ملکه و مادر تمام آساناها در نظر گرفته می‌شود. در سطح پیشرفتۀ حرکات هاتایوگا جای دارد که راه را برای انجام آساناهای پیچیده‌تر هموار می‌کند. این آسانا را هنگام صبح با معدۀ خالی تمرین کنید و به یاد داشته باشید که حرکت را برای مدت 30 تا 60 ثانیه نگه دارید.
فواید این آسانا در جهت بهبود سینوزیت:
ایستادن روی شانه افسردگی خفیف را درمان و مغز را آرام می‌کند. کشش مناسبی در ناحیۀ گردن ایجاد می‌کند و بی‌خوابی و خستگی را کاهش می‌دهد.

وضعیت ایستادن روی شانه‌ها

پاسخ به چند پرسش متداول:

سؤال: آیا یوگا به رفع کامل مشکل سینوزیت من کمک خواهد کرد؟
جواب: احتمال این‌که یوگا بتواند این خدمت را انجام دهد، زیاد است، اما باید با پزشک خود مشورت کنید و از یک معلم یوگا برای این کار کمک بگیرید.

سؤال: چند مرتبه تمرین برای کمک به وضعیت سینوزیت یوگا مؤثر است؟

جواب: این تمرینات یوگا را حداقل یک بار در روز انجام دهید و تا زمانی که مشکل سینوزیت شما برطرف شود و بهبود یابد
 ادامه دهید.

سینوزیت می‌تواند شما را از پای درآورد. شما زمان حملۀ آن را نمی‌دانید و حتی نمی‌توانید حدس بزنید چه زمانی این درد شما را رها خواهد کرد. این وضعیت ناراحت کننده است و تنها راهکار این است که به خودتان کمک کنید تا با یوگا بهتر با آن مقابله کنید و در نهایت از آن خلاص شوید. پس منتظر چه چیزی هستید؟ شروع کنید... .

آنیرود گوپتا / برگرفته از یوگا ژورنال
گروه ترجمه
اجرا کننده حرکات: نازآفرین نیکو

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
حسن قاسمی
 ارسال شده در : پنجشنبه 19 فروردین 1400

یوگا غذای روح وجسم هستش خوش بحال اونایی که تو زندگیشون بصورت حرفه ایی وعادت روزانه دنبال میکنن