فواید یوگا برای آقایان 

  1
 7495

فواید یوگا برای آقایان 

چرا اکثرآقایان بر این باورند که به یوگا نیاز ندارند؟

اکثرآقایان بر این باورند که یوگا یک ورزش زنانه است، زیرا حرکات یوگا آرام و آهسته انجام می شود و فاقد تحرک و سرعت شدید است. بسیاری از مردان  حتی نمی دانند در کلاس های یوگا دقیقا چه اتفاقی می افتد. آیا یوگا واقعا ورزشی کم تحرک است و نیاز به سوزاندن کالری زیاد ندارد؟ آیا ورزشی پررمز و راز است و برای انجام یوگا باید ظاهری شبیه به مرتاض های هندی پیدا کنند؟ اگر این سوالات برای شما هم پیش آمده با مطالعه این مقاله می توانید تا حد زیادی به جواب آنها برسید. 

هفت فایده انجام تمرینات یوگا توسط آقایان

تحقیقات و تجربیات طی سالیان زیاد نشان داده اند که یوگا ورزشی بسیار مفید برای جسم، روح و ذهن، برای تمامی افراد از هر جنس و در هر سن است. انجام تمرینات یوگا فقط نیازمند یک مت یوگا، یک لباس راحت، یک ذهن آزاد و یک مربی خوب است.  بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان حرفه ایی در کنار ورزش اصلی و تخصصی خود یوگا را هم انجام می دهند زیرا معتقدند یوگا به آنها تمرکز و آرامش کافی برای موفقیت درفعالیت های جسمی و فکری و در تمام امور زندگی را می دهد. در اینجا هفت فایده یوگا را ذکر می کنیم که معلوم می دارد ورزش یوگا می تواند برای آقایان هم بسیار سودمند باشد.

افزایش دامنه حرکتی

معمولا افراد دامنه حرکتی را با انعطاف پذیری بدن اشتباه می گیرند. اما این دو از هم متفاوتند. عضلات پشت پا، کفل ها، سینه و شانه ها از عضله هایی سفت تشکیل شده اند که دارای محدودیت در دامنه حرکتی خود هستند. کسانی که بدنسازی انجام می دهند می دانند که هر چقدر دامنه حرکتی آنها کمتر باشد، این عضله ها هم به همان صورت محدود تر عمل می کنند. برای مثال اگر مفصل شانه ها سفت باشد و انعطاف کمی داشته باشد، عضلات سینه هم خوب کشیده نمی شوند و در نتیجه به خوبی فرم نمی گیرند و تقویت نمی شوند. افزایش انعطاف پذیری بدن که در یوگا بسیار روی آن کار می شود، راه را برای حرکات کششی و در نتیجه ساخته شدن و فرم دهی به عضلات بدن هموار می کند.

بهبود تنفس و کاهش استرس

شاید تا کنون به چگونگی عمل تنفس خود توجه نکرده باشید و فکر کنید که کاملا طبیعی نفس می کشید. ولی با عمل به تمرینات یوگا که بر کنترل دم و بازدم بخصوص در هنگام انجام حرکات تاکید بسیار دارد، متوجه می شوید که شیوه تنفس صحیح کدام است. در یوگا به جای آنکه تنفس تندتر شود کندتر می شود. دم و بازدم های عمیق و طولانی ظرفیت ریه های شما را بالا می برد و باعث می شود اکسیژن بیشتری وارد خون گردد. این درست همان حس سرخوشی است که بعد از انجام حرکات یوگا به انسان دست می دهد و معمولا دوندگان بعد از مدتی دویدن سریع و طولانی، به آن دست پیدا می کنند.

یوگا استراحت فعال برایتان ایجاد می کند

تمام افراد نیاز دارند که ساعاتی از شبانه روز و همچنین روزهایی در هفته به خود استراحت دهند تا بتوانند قوای از دست رفته خود را بازیابند. بدن نیاز به استراحت دارد تا خود را ریکاوری کند. در این مدت شخص باید از انجام فعالیت های سخت دوری کند و به فعالیت های سبک بپردازد. یوگا یک گزینه مناسب برای اوقات فراقت روزانه و هفتگی است که در ضمن انجام آن می توان قوای از دست رفته را باز یافت. یوگا تنها ورزشی است که در حین انجام آن نه تنها بدن خسته نمی شود بلکه استراحت داده و آنرا  بازسازی می کند.

تقویت عضلات و افزایش استقامت

تمرینات یوگا شامل حرکات کششی، پیچشی، خمشی و چرخشی است که تمام اینها در تقویت عضلات و افزایش استقامت و فرم دهی بدن و نرم شدن  و انعطلف پذیری مفصل ها بسیار موثرند. حرکات یوگا بدن را وادار می کنند تا به جهات مختلفی حرکت کرده که برایش تازگی دارد و عضله هایش را با موقعیت های جدیدی آشنا می کند. یوگا می تواند از آسیب دیدگی های احتمالی که از سایر ورزش ها یا فعالیت های دیگر بدن ناشی می شوند جلوگیری کند، این کار فقط با منعطف بودن بدن و تقویت عضله ها  امکان پذیر است.

بهبود تعادل

یوگا علاوه بر منعطف سازی و تقویت عضله ها، شامل حرکات تعادلی نیز هست. حرکت های ایستادن روی یک پا، ایستادن روی سر و یا شانه ها از حرکت های یوگا برای حفظ و ایجاد تعادل در جسم و ذهن هستند. با انجام مداوم این تمرین ها کم کم حس برقراری تعادل در بدن افزایش پیدا می کند و شخص می تواند تعادل خود را چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی در همه وقت حفظ کند.

افزایش سلامت عمومی بدن

تمام ورزش ها برای سلامتی مفیدند و در این امر هیچ شکی نیست، ولی تفاوت یوگا با سایر ورزش ها در این است که سایر ورزش ها رفته رفته باعث فرسایش بدن می شوند، اما در مورد یوگا اینطور نیست. حرکات یوگا به علت آرامش و نرمی حرکات با استراحت توام است در نتیجه حالت فرسایشی ندارد. یوگا به کاهش استرس، کاهش قند و فشار خون کمک کرده و از بروز بسیاری از بیماری های جسمی و روحی جلوگیری می کند. بیماری های زیادی با انجام مستمر یوگا می توانند بهبود حاصل کنند.

بهبود عملکرد جنسی

یوگا استرس را کاهش داده و به داشتن خواب بهتر کمک می کند. از آنجا که استرس از عوامل بهم ریختگی هورمون های بدن از جمله هورمون های جنسی می شود، یوگا با کاهش دادن اضطراب و استرس باعث منظم کردن سطح هورمون ها و ترشح به اندازه و به موقع آنها می شود. افزایش  سرعت گردش خون یکی از فواید تمرینات یوگاست که خود درایجاد تعادل بدن و عملکرد به موقع اندام ها و هورمون ها نقش اساسی دارد.

نویسنده: شهلا قاسمیان دستجرد

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
امیر
 ارسال شده در : پنجشنبه 04 خرداد 1402

می‌خوام از تابستون شروع کنم یوگا رو و ادامه بدم البته نه تنها اینها باعث افزایش قد نیز میشود و فرم بدن را درست میکند