خطرات مراقبه | آيا ممكن است به مديتيشن معتاد شويم؟

  12
 23736

خطرات مراقبه چیست


بعضی وقت‌ها با زياد مديتيشن كردن كارهای ديگر ما به تعويق می‌افتد يا انجام نمی‌شود. شايد مديتيشن برای ما راهی برای فرار از مسئوليت كارهایی كه برعهده‌گرفته‌ایم، باشد. هنر واقعی مديتيشن اين است كه وقتی كار می‌کنیم يا به هر فعاليت ديگری می‌پردازیم، بتوانیم در يك حالت تمركز عميق قرار بگيريم و بهتر کارکنیم؛ به عبارتی مدیتیشن باعث بهبود فعالیت‌های روزانۀ ما شود و كيفيت زندگی ما را بهبود بخشد. اين بينش دربارۀ مديتيشن كه می‌گوید شما بايد از جهان اطراف خود دور شويد، نسبت به آن بی‌تفاوت باشيد و در كنج عزلت زندگی كنيد، اشتباه است. بهتر است زمان مديتيشن خود را به خارج از ساعات كاري موكول كنيد و ارتباط خود را با دنياي واقعی حفظ نمایید؛ مثلاً روزهای تعطيل يا زمان استراحت، فرصت مناسبی برای مديتيشن است. مديتيشن تمرينی است که شما را قادر می‌سازد، تفكر خود را ارتقا دهيد؛ نه اينكه به مديتيشن وابسته شويد.
آيا شما مشتاق مديتيشن هستيد؟ آيا يك ساعت يا بيش از آن در حالت مراقبه می‌مانید؟ آيا به‌واسطۀ مديتيشن كردن از ملاقات با دوستان و خانواده و فعالیت‌های اجتماعی جا می‌مانید؟ اگر این‌طور است شايد شما به مديتيشن وابسته شده‌اید. آيا می‌دانید در همۀ انواع مدیتیشن، اگر تعادل رعايت نشود و زير نظر استاد باتجربه انجام نگردد، مشكلات جدی برای روابط كاری، خانواده و دوستان و حتی سلامتی جسمی در پی خواهد داشت؟
به نظر اساتيد مديتيشن كسی كه می‌خواهد مراقبه كند، بايد سحرگاه بيدار شود، دوش بگيرد و سپس مراقبه كند و زمان بيدار شدن برای مراقبه بايد قبل از سپیده‌دم باشد؛ اما همين كار اگر سرخود انجام شود، تبديل به يك عادت شده و فرد برای ساعت و وضعيت معينی شرطی می‌شود.
مديتيشن باعث رشد و تعالی معنوی شده و يكی از روش‌های رشد و تحول روانی است. علاوه بر اين استرس را كم و افسردگی را درمان می‌کند، اما مديتيشن می‌تواند تبديل به عادت و نوعی رفتار اعتيادی شود؛ مثلاً اگر رأس ساعتی بيدار شويد و به اين ساعت عادت كنيد، شايد ديگر نتوانيد اين ساعت را كمی این‌طرف يا آن‌طرف تر كنيد، چون دچار اختلال خواب می‌شوید.
مديتيشن افراطی ممكن است لذت‌بخش باشد، اما برای احساسات،‌روان و سلامت فيزيكی خطراتی هم دارد. وجه تمايز بين شعف و خلسۀ معنوی ناشی از مديتيشن با نشئگی ناشی از اعتياد به مديتيشن چيست؟ در اين مقاله شش علامت كلی که نشانگر بیش‌ازحد مديتيشن کردن فرد است، آورده شده است.

تغيير عادات آرايشی یکی از خطرات مراقبه‌ بیش از حد است

آيا موهايتان بلند شده، دستاری بر سربسته و به طورکلی نحوۀ لباس پوشيدنتان تغيير كرده است؟ اصلاح سروصورت، خودآرایی، آراستگی، كوتاه كردن موها را كنار گذاشت هاید؟ زیورآلات پرنقش ونگار كه علائم و نشان ه های مخصوصی

بر آ نها حک شده به خود آويزان کرد هاید؟ آيا تمايلی به رعايت بهداشت و نظافت شخصی خود نداريد و معمولا ژولیده اید؟ اگر جوابتان مثبت است، متأسفانه به دام خود محوری،خودنمایی و خودشیفتگی افتاده اید.

احساس سرخوشی از خطرات مراقبه به حساب می‌آید

آيا فواصل مديتيشن شما در طول بیست وچهارساعت نزد كی به هم است؟ آيا تما موقت مفيد خود را صرف مديتيشن می کنید؟ آيا مدام درجستجوی مدیتیشن های گروهی بوده و در غیراین صورت خودتان گروه راه میاندازید؟ آيا تمام برنامه هایتان را به تعويق می اندازید و در عوض به تمرين خلأ، خلسه، نشاط و آرامش مطلق می پردازید و از اين بابت احساس سعادتمندی و خرسندی هم می کنید؟ آيا شبانه روز ذکرم یگویید؟ اگر جوابتان مثبت است، بهتراست بدانيد كه اشتباه می کنید. تكرار شدن خودكار اذکار در مغز مانند ماشين لبا سشویی، شیشه پا ک کن اتومبيل، ساعت كوكی، صدای گریۀ بچه و امثال آن همچون كی طوفان عمل می کند و نمی گذارد صدای حقيقی زندگی را بشنويد. ازجمله خطرات ديگر تمرين بیش ازحد خلأ و خلسه، ايجاد توهمات شنيداری و ديداری در فرد است و آسیب هایی ازجمله اعتياد به مديتيشن ، خودنمایی و رفتارهای نامناسب ديگررا به دنبال خواهد داشت.

خطرات ديگرتمرين بیش ازحد خلأ و خلسه، ايجاد توهمات شنيداری و ديداری در فرد است و آسیب هایی ازجمله اعتياد به مديتيشن ،خودنمایی و رفتارهای نامناسب ديگر را به دنبال خواهد داشت.

احساس خستگی مزمن 

آيا سخت خوابتان م یبرد؟ ديرتر از همۀ افراد خانواده به تختخواب میروید؟ آيا چند ساعت قبل از سپیده دم از خواب بيدار می شوید تا سكوت بيشتری برای مديتيشن داشته باشيد؟ اگر جوابتان مثبت است، احساس خستگی يا ناخوشی، خوا بآلودگی هنگام رانندگی و دائما چرت زدن در طول روز از خصوصيات شما خواهد بود و آسیب هایی ازجمله کج خلقی و عصبانيت زودهنگام، سرگيجه وزوز گوش، زانوها و دنبالچۀ پینه بسته، احساس فشار درستون فقرات و حالات اسپاسمی را به دنبال خواهد داشت.

خستگی مزمن از خطرات مراقبه

از دست دادن رغبت و علائق

آيا نسبت به مسائل دنيوی بی تفاوت شده اید؟ آيا برای فعالیت های روزانه مثل غذا خوردن، اينترنت، شبکه های اجتماعی،

ورزش، تحصيل، روابط اجتماعی و تلویزیون، ازدواج و كار بی انگیزه شده اید؟ اگر جوابتان مثبت است، درخطر از دست دادن دوستان، خانواده، همسر و شغل خود قرار داريد. نماد و نشان هپرستی از ديگرآسیب های اين مرحله است.

گوشه نشینی یکی از خطرات مراقبه بیش از حد

آيا خودتان را از دنيای اطراف جدا کرده اید؟ آيا در ارتباط با خانواده، ابراز عشق به همسر و گفتگو با نزد كيان ناتوان شده اید؟

آيا بر كار و ارتباط با همكاران و رئيس خود تمركز نداريد؟ ازجمله خطرات اين مرحله افسردگی، كسالت، از دست دادن اشتياق، گريه كردن، تغييرعادات غذايی، نخوردن غذاهای عادی و معمولی، عدم همكاری با خانواده و دوستان، احساس عصبانيت وقتی که مديتيشن عقب بیفتد، صحبت كردن در حد جزئی و حرف زدن فقط به هنگام ضرورت است و آسیب هایی ازجمله جدايی و طلاق، بی معنی به نظررسيدن زندگی، بالا رفتن قند خون و احساس بی ارزشی و تمايل به خودکشی را به دنبال خواهد داشت.

در پايان لازم به ذكر است كه اگرچه مديتيشن باعث رشد و تعالی معنوی فردی می شود، ولی مانند هر تمرين فيزیكی و روانی ديگری راه و روش مخصوص به خود را دارد و بايد زير نظر مربی باتجربه و باحوصله و علاقه مند انجام شود تا از بروز آسیب وافرا ط در اين زمينه جلوگيری شده و افراد به دام افراط وتفریط گرفتارنشوند.

درباره نویسنده:

سوکماندیر کالسا    Sukhmandir Khalsa 

سوکماندیر کالسا؛ رئيس دانشکدۀ دهارام كاند در سن مارتین کالیفرنیا است. او خودش را وقف اين کارکرده و مقالات او در صدها سايت منتشرشد ه اند و با اغلب انتشاراتی های معروف همكاری می کند و کتاب های زيادی نوشته است. او شاعر، خواننده، مقاله نویس و نویسندۀ داستا ن های كوتاه و ويراستار کتاب هایی با موضوعات ذهن و بدن است. وی همچنين درزمینۀ تمرکز فکر و رسیدن به حقیقت به تدریس مشغول است و تمام آثار خود را بانام مستعار سوکماندیر کالسا به چاپ می رساند.

برگردان: شكوفه شنوا فلاح

منبع:
http://www.quora.com/Is-it-possible-to-become-addictedto-meditation-Is-such-an-addiction-bad

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
ستایش
 ارسال شده در : جمعه 09 تیر 1402

سلام آیا اشکال داره من هر روز ظهر ها که همه خواب هستن حدود ۱۰ دقیقه یا کمتر برای پاکسازی چاکراها مراقبه می کنم هیچ کدوم از این مشکل ها رو هم تا حالا نداشتم مربی هم ندارم

بهی
 ارسال شده در : چهارشنبه 24 اسفند 1401

خوب شد این متن رو دیدم اکثر موراد رو داشتم و نمی فهمیدم چرا سعی می کنم در حد یکی دو دقیقه اون هم نه هر روز مگر با مربی انجام بدم اون هم در حد خالی کردن ذهن فقط واقعا زندگی حقیقی با تمرین زیاد مدیت معنایش رو از دست میده

معراج
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 25 آبان 1400

با سلام یکی از نزدیکان بدون استاد مدیتیشن انجام دادن و الان دچار حواس پرتی شدن و فقط از گذشته، صحبت میکنن و زندگی شون به مشکل خورده چون توهم میزنن لطفا راهنمایی کنید برای کمک بهشون چیکار کنیم به شدت نیاز به کمک دارند

مدیر سایت
 ارسال شده در : چهارشنبه 26 آبان 1400

با سلام. یک نوع برون ریزی هستش که کاملا عادیه و باید به تراپیست مراجعه بشه.

حافظ حقی
 ارسال شده در : جمعه 22 مرداد 1400

سلام روز بخیر با تشکر

Pary
 ارسال شده در : دوشنبه 13 اردیبهشت 1400

سلام من مدتی هست که قبل طلوع افتاب مدیتیشن میکنم و قبل اون هر شب قبل خواب

ایرج اقازاده
 ارسال شده در : یکشنبه 23 آذر 1399

سلام وقت بخیر من چند روزی مشغول مراقبه هستم که حالتهای از قبیل از دست دادن حالت های فیزیکی صورت که اصلا توان باز کردن چشمانم و همچنین بحالت لبخند فرو میروم که گونه هایم از شدت حس لبخند درد میکند ایا برای من خطرناک هست هیچ استادیم ندارم

مدیر سایت
 ارسال شده در : یکشنبه 23 آذر 1399

با سلام شما بایستی حتما زیر نظر یک مربی تمرینات مدیتیشنتان را انجام دهید و زمانیکه دردهایی را که گفتید در صورتتان اتفاق می افتد بایستی چشمانتان را باز کنید یک دم و بازدم عمیق بکشید دوباره چشمانتان را بسته و تمرینتان را ادامه دهید

ناهید عنصری
 ارسال شده در : جمعه 07 آذر 1399

با سلام و خسته نباشید من از مدیتیشن احساس ترس میکنم در حالی ک در اتاق خود سحرگاه و در حالت نیلوفر آبی شروع ب انجام مدیتیشن میکنم گوش هایم ب شدت صداهای اطراف را می‌شنود و نمی‌توانم مدت زیادی چشم هایم را بسته نگاه دارم مشکل از چیست؟

مدیر سایت
 ارسال شده در : یکشنبه 23 آذر 1399

با سلام شما بایستی به تدریج و از مدت زمان کوتاه تمرینات مدیتیشنتان را انجام دهید و آرام آرام مدت زمانش را افزایش دهید

رضا جعفری
 ارسال شده در : چهارشنبه 07 آبان 1399

سلام من مدت یک هفته هر روز ظهر ۱۵دقیقه مراقبه میکنم و فقط تمرکز میکنم بر روی نفس کشیدن،چند روز اول شبها خابم نمیبرد،چند شب هم هست ک احساس میکنم هنگام خواب دستم حرکت میکنم و مستقیم ب سمت بالا میرود،دلیل چیست؟

مدیر سایت
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 27 آبان 1399

با سلام در خصوص مطلبی که ذکر کرده اید اگر مشکل جسمی خاصی ندارید ممکن است در هنگام خواب شرطی شوید و با شرطی شدن دستتان حرکت میکند و سپس بالا می آید که این مرتبط با مسئله هیپنوز هست. در مدیتیشن ما بایستی به حالتهای خوشایندی نایل آیید و در انتها حالتان بهتر شود چنانچه این اتفاق نیافتد به این معنا هست که تمرین را درست انجام نمیدهید. بهتر است برای نتیجه گیری بهتر دوره مدیتیشن را زیر نظر استادی حاذق بگذرانید.