دوماهنامه شماره 64 - آذر و دی 1392
منتخب مقالات: 1-پرانایاما و استرس 2- پیوند اخلاق و زیبایی‌شناسی در یوگا 3- خواص درمانی تای چی

وضعیت :

موجود نیست

قیمت :

3000 تومان

فهرست

صفحه

عنوان

2

سرمقاله

2

خبرهای خوش برای آرامش بیشتر(سخن مدیر مسئول)

6

فعال‌سازی چاکراها با حرکات یوگا

8

با پیشکسوتان یوگای ایران آشنا شوید

12

زندگی بهتر (سخن خوانندگان)

14

هوشیاری و تسلط در محیط کار

15

تنفس سینه‌ای (میانی)

16

یوگای احیا کننده یا ریستوریتیو یوگا

19

آیا قوری نتی برای سینوس‌ها و سرماخوردگی مفید است؟

20

پرانایاما و استرس

22

برای کاهش وزن باید این ده عادت را داشته باشید

24

افسردگی چیست؟

26

آنچه یک معلم یوگا باید بداند

28

غلبه بر اعتیاد به کمک یوگا

30

تاریخچه و معرفی ماساژ کلاسیک روسی

34

کالبد یزدانی و پاک‌سازی لایه‌های وجود

36

دستی مهربان

38

نبض‌خوانی در آیورودا

40

یوگا به افراد مبتلا به آریتمی کمک می‌کند

41

آیا شما سلام بر خورشید تمرین می‌کنید؟

42

پیوند اخلاق و زیبایی‌شناسی در یوگا

44

اس.ان. گوئینکا

46

ویپاسانا: آرامش با بودن در لحظه

48

نقش یوگا در درمان سرطان

50

درمان با نور خورشید

51

خواص درمانی تای چی

54

سرنوشت شما در ماه‌های آذر و دی بر اساس علم کهن جیویش

55

روز جهانی کارما یوگا

56

اخبار ماه

01

A Loving Hand

مقالات

2- پرانایاما و استرس

برگردان: ندا اسدی

برگرفته از: سایت یوگا جورنال

در یوگا، تنفس مرحلۀ مهمی محسوب می‌گردد چون مهم‌ترین ابزار برای جذب پرانا در بدن است. شاستراس[1] توضیح می‌دهد که چگونه پرانا آگاهی و زندگی به تمام موجوداتی که نفس می‌کشند، می‌بخشد. تاییتیریا[2] به تنفس هم‌چون خالق هستی یا «شعور کیهانی» می‌نگرد. حتی کتب مقدس هم اشاره می‌کنند که به انسان از طریق دم روح‌القدس زندگی و آگاهی بخشیده شد. «خداوند انسان را از گل سرشت و در بینی او زندگی را دمید و روح انسان زنده گردید». تنفس، خودش دارای نیروی کیهانی است.

تنفس نقش مهمی در زندگی انسان بر عهده دارد طوری که بزرگان آن را به صورت علمی گسترش داده‌اند. دانش «سوآرا یوگا»[3] با «پرانایاما» نباید اشتباه گرفته شود. سوآرا یوگا بر روی تجزیه ‌و تحلیل تنفس و اهمیت ریتم‌های مختلف پرانا تأکید می‌کند. در حالی که پرانایاما شامل تکنیک‌هایی برای هدایت، ذخیره و کنترل پراناست.

پرانا و ذهن بر روی یکدیگر اثر می‌گذارند. هنگامی‌که پرانا بی‌قرار است، این بی‌قراری بر روی ذهن اثر می‌گذارد و برعکس. با کنترل پرانا از طریق تمرین پرانایاما، بی‌قراری ذهن به طور خودکار کنترل می‌گردد.

توازن ایدا[4]و پینگالا[5]

آگاهی از تنفس، اثر آرامش‌بخشی بر روی ذهن دارد. در پرانایاما، ریلکسیشن از طریق آگاهی کامل نسبت به تنفس، کنترل کامل آن و اصلاح تنفس به‌دست می‌آید.

بر طبق «سوآرا یوگا» سه جریان مختلف انرژی در بینی ایجاد می‌گردد، ایدا، پینگالا، سوشومنا[6]. مجرای بینی سمت چپ مرتبط با ایدا نادی است و مجرای بینی سمت راست مرتبط با پینگالا نادی است. هنگامی‌که مجرای بینی سمت چپ در جریان است، ایدا استعدادهای ذهنی را تحریک می‌کند و هنگامی که مجرای بینی سمت راست فعال است، پینگالا بدن را تحریک می‌کند. هنگامی که هر دو حفره به طور هم زمان تحریک می‌گردند، گفته می‌شود که «سوشومنا نادی » یا نیروی بالقوۀ کیهانی فعال می‌گردد. این مراحل عموماً در ظرف چند دقیقه در حین تغییر تنفس از یک حفرۀ بینی به دیگری اتفاق می‌افتد.

تنفس صحیح

اغلب ما اشتباه تنفس می‌کنیم و فقط از ظرفیت کمی از ریه‌های خود را استفاده می‌کنیم. تنفس سطحی یا بسیار تند و سریع، همانند مواقع پر تنش و اضطراب، در پایین ریه‌ها هوا را به طور راکد نگه می‌دارد. تنفس طبیعی نیز در شکم یا قفسۀ سینه اتفاق می‌افتد. با ترکیب تنفس شکمی و سینه‌ای این امکان به وجود می‌آید که نهایت میزان هوا وارد شش‌ها شده و بیشترین میزان هوا نیز در بازدم از شش‌ها خارج گردد. بر طبق دانش یوگا این تنها راهی است که هر فرد باید تنفس کند.

نادی شودانا و پرانایاما  

«نادی شودانا پرانایاما» از طرق مختلف باعث آرامش و آسودگی خاطر می‌گردد، تمام انسداد‌های مسیر پرانایی به دلیل وجود سموم را باز می‌کند، جریان پرانا را در شبکۀ پینگالا و ایدا نادی برابر می‌سازد و سیستم گردش خون را از وجود تمامی سموم پاک می‌گرداند. این سیستم پاک‌سازی نادی شودانا پرانایاما در سلول‌های مغزی کارآیی بخش‌های مختلف مغز را بالا می‌برد و به آن‌ها این اجازه را می‌دهد که با تمام ظرفیت خود وارد عمل شوند. به همین روش تمرینات شات‌کارما[7] جسم فیزیکی ما را از سموم پاک‌سازی می‌نمایند. نادی شودانا پرانایاما کار بزرگتری نیز انجام می‌دهد و آن پاک‌سازی مسیرهای انرژی، از بین بردن تمامی موانع به‌منظور بهینه‌سازی عملکرد سیستم عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک می‌باشد. با یکسان‌سازی جریان پرانا در ایدا و پینگالا، نادی شودانا پرانایاما عدم توازنی را که به دلیل تسلط عادتی سیستم عصبی سیمپاتیک ایجاد شده و موجب اضطراب مداوم و مزمن می‌گردد، را اصلاح می‌نماید. توازن جریان پرانا اثر مثبتی روی فعالیت پاسخ‌دهندۀ اضطراب در بدن دارد و کمک می‌کند که سطح اضطراب و تنش به حد متعادل برسد.

اوجایی[8] پرانایاما

اوجایی پرانایاما بر روی سینوس وابسته به جریان شاهرگی کار می‌کند، که در گلو و در کنار شاهرگی که به مغز خون‌رسانی می‌کند قرار گرفته است. سینوس شاهرگی فشارخون را کنترل می‌کند. هنگامی‌که فشارخون بالا می‌رود این سیستم‌های شاهرگی پیغامی به مغز می‌فرستند و مغز نیز به قلب پیامی می‌فرستد که آهسته‌تر کار کند تا دوباره فشارخون به سطح نرمال برسد. اگر فشارخون بسیار پایین باشد، مراحل مشابهی تکرار می‌گردد و قلب با سرعت بیشتری کار می‌کند تا فشارخون بالا برود.

با تمرین «اوجایی پرانایاما»، فشار کمی بر روی سینوس شاهرگی می‌آید. در شرایط اضطرابی با افزایش ضربان قلب فشارخون نیز بالا می‌رود. فشاری که بر روی سینوس شاهرگی با «اوجایی پرانایاما» می‌آید به آرام‌تر کار کردن قلب کمک می‌کند و کمکی در شرایط پر اضطراب و یا حتی برای درمان‌های طولانی‌مدت می‌باشد. اوجایی تمرین باارزشی است. «اوجایی پرانایاما» تمرین کمکی درمان‌های یوگایی برای کنترل و تنظیم فشارخون، مشکلات قلبی، عصبانیت و اضطراب است و در تمامی این شرایط، ریلکسیشن برای برگرداندن آرامش به بدن و ذهن در اولویت می‌باشد. تنفس شکمی و آگاهی از تنفس نیز به‌عنوان تمریناتی کمکی در درمان‌های ریلکسیشن به‌کار می‌رود.

براهماری[9]، بهاستریکا[10] و کاپالابهاتی[11] پرانایاما

تکنیک های دیگر پرانایاما که برای کنترل اضطراب پیشنهاد می‌شوند، براهماری، بهاستریکا و کاپالابهاتی هستند. براهماری برای از بین بردن تنش‌های احساسی و ذهنی، اضطراب و حملات عصبی بسیار مفید است. بهاستریکا و کاپالابهاتی برای تازه کردن سیستم‌های عصبی افسرده و خسته ضروری هستند. بهاستریکا سیستم عصب سمپاتیک را تازه می‌کند، درحالی‌که کاپالابهاتی سیستم عصبی پاراسمپاتیک را هماهنگ می‌سازد.


[1] Shastras

[2] Taittiriya

[3] Swara yoga

[4] ida

[5] pingala

[6] Sushumna

[7] Shatkarma

[8] Ujjayi

[9] Brahmari

[10] Bhastrika

[11] Kapalbhati

2-پیوند اخلاق و زیبایی‌شناسی در یوگا

نویسنده: منا مرادی[*]

یوگا معجزۀ عصر مدرن است. چرا که زندگی بسیاری از افراد را دگرگون ساخته و باعث درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها شده است. فرد با کمک تمرینات جسمانی و تنفسی، همراه با آرامش درونی می‌تواند به سلامتی جسم و روح دست یابد. چنین تأثراتی را می‌توان به نحو زیبایی‌شناسانه و اخلاقی مورد تحلیل قرار داد. یوگا با به تصویر کشیدن ذهن و جسمی سالم، سیری تحولی را برای آدمی رقم می‌زند: روندی از پیوند اخلاق و زیبایی‌شناسی که ما در این مقاله درصدد بیانش هستیم. اینکه اخلاق در یوگا چه نقشی ایفا می‌کند و زیبایی در چارچوب تعالیم یوگا چگونه با اخلاق ارتباط می‌یابد.

یوگا تجربۀ زیبایی‌شناسانه و اخلاقی هماهنگ با واقعیت:

در ابتدا به تعریفی کوتاه از دو واژۀ زیبایی‌شناسی و اخلاق اشاره می‌کنیم: واژۀ زیباشناسی یا زیبایی‌شناسی[1] یا علم الجمال آنگونه که در زبان فارسی متداول است از نظامی فلسفی سخن می‌گوید که کارش کاوش در معنای جمال و شناخت زیر و بم‌های پدیدارها است. زیباشناسی مجموعه‌ای از انفعالات و احساسات درونی و زیبایی و زشتی، هزل و فکاهت است. زیبایی‌شناسی نه تنها معطوف به احساسات صرف است بلکه خودِ امر زیبا و درک آن را نیز شامل می‌شود. کلمۀ «زیبا» و مشتقات آن را نه تنها در مورد طبیعت و آثار هنری، بلکه برای ابراز درک و لذتی زیباشناسانه از چیزهای ساختۀ انسان هم که به منظور ساخت اثر هنری نبوده است می‌توان به کار برد؛ مثل یک دختر بچه و لباسش که هر دو زیبا نامیده می‌شوند. دربارۀ تعریف اخلاق نیز می‌توان گفت اخلاق، روش صحیح زیستن براساس وجود بهترین دلایل و قائل شدن ارزش یکسان برای همگان است. هر چند این تعاریف تنها نمایی سطحی از دو واقعیت اخلاق و زیبایی‌شناسی را نشان می‌دهد، اما در این مقاله سعی بر آن است با نگاهی متفاوت (همراه با یوگا) به هردو بپردازیم.

آموزه‌های مذهبی غربی، به آدمی می‌آموزند که انسان بازتاب نوعی ایجاد و خلق است.(یا اینکه انسان می‌تواند به نوعی شبیه خالقش باشد). چنین سنت‌هایی معتقدند که آغاز و روند زندگی انسان در هماهنگی کامل احساسی با وجود شکل می‌گیرد. هرچند آن‌ها خیلی نزدیک‌تر با طبیعت می‌زیستند. سه سنت یونانی، رومی و مسیحی می‌آموزند که انسان‌های نخستین از حس کردن و لمس کردن بهشت به انحای مختلف سخن می‌گفتند و لذت می‌بردند. سرخپوستان آمریکایی نیز بر این نظر بوده‌اند که این حس و بینش درونی را قرن‌ها پیش (نسبت به آن چه که برتر است) به دست آورده بودند. آن‌ها احساسات آدمی را بر اساس نوعی فراروی[2] از خویش و یا امری شبیه به زندگی کردن در رؤیا توصیف می‌کنند؛ چرا که هر چیزی که در اطراف ما وجود دارد نشان دهندۀ زیبایی است و معنای زندگی و هماهنگی پدیدارهای هستی را نشان می‌دهد. در یوگا با ذهنیتی همراه با آرامش، آسان‌تر می‌توان چنین یگانه انگاری را در جهان هستی مشاهده کرد و این اوج نظارۀ زیبایی‌شناسی محسوب می‌گردد، اما این یگانه انگاری و وجود نظم در هستی، به تنهایی حضور زیبایی را نشان نمی‌دهند؛ زیرا کل آفرینش، حجاب (مایا) است.

 حجاب دو نقش اساسی دارد: از یک طرف پوشانندۀ وجه است و از طرفی متجلی کنندۀ آن. یعنی حجاب می‌تواند وجه مطلق را آن چنان پنهان نگه دارد که تنها با تأملی زیبایی‌شناسانه بتوان آن را دریافت. بدین سان دیدگاه هنری، چه در یوگا و چه در شناخت امر زیبا، دو وجه اساسی دارد:1. نظم 2. راز. حال باید پرسید یک اثر هنری چگونه می‌تواند شبیه به دیدگاهی در یوگا باشد؟ باید گفت هنر نقشی دارد که هم سِحر گونه و هم معنوی است: سحرگونه یعنی نیروها و چیزهایی را که توسط جادویی «همدردانه[3]» جذب می‌کند، برای ما حاضر می‌گرداند. پس اصل اول از طریق امری اخلاقی یعنی همدردی و شفقت شکل می‌گیرد که با آموزه‌های نخستین یوگا کاملاً مرتبط است. بعد معنوی، حقایق و زیبایی‌هایی را ظاهر می‌گرداند که موجب گرایش ما به باطن وجودی خودمان می‌شود و ما را به حقیقت خویش بازمی‌گرداند. هرچند تمامی هنرها این گونه نیستند، اما گاهی پیش می‌آید که کار هنرمند فنا در عشق باشد. یعنی هنرمند با یکی ساختن خود با شی مورد تحسین یا محبوبش، به این وسیله که آن را در هماهنگی با موسیقی نفس خویش دوباره می‌آفریند، به نوعی اتحاد با آن می‌رسد. این پیوستگی در معنی لغوی یوگا نیز وجود دارد. چرا که واژۀ Yoga در اصل از واژۀ «یوج» در زبان سانسکریت به معنی یکپارچه سازی و یگانگی آمده‌ است. در چنین پیوستنی، احساس و عقل به نوعی وحدت نائل می‌شوند و درک و اندیشه‌ای متفاوت در انسان شکل می‌گیرد. در بسیاری از آثار اخلاقی و فلسفی در چین باستان نیز می‌توان شگفتی کامل اندیشه را به مثابه مهم‌ترین نیاز طبیعت بشری مشاهده نمود. چنین تفکری بدین معناست که رضایت و شگفتی ذهن آدمی در گرو احساس معقولانه نسبت به امور واقعی زندگی در پرتو حس زیبایی شناسی است. زیرا داشتن حس زیبایی‌شناسانه نسبت به واقعیت زندگی، در تکامل عقل انسان، شکل می‌گیرد. بدین سان در پرتو تفکر، بیان زیبایی‌شناختی به مفهوم انعکاس واقعیت عینی در رابطه با انسان و به عبارتی در رابطه با جهان عواطف و احساسات و آرزوها و اندیشه‌های هنرمند می‌باشد.

 چنین رویکردی که خلط احساسات زیبایی‌شناسانه و تفکر اخلاقی را در بر می‌گیرد در تعالیم یوگا همچون یاما و نیاما مشهود است. این دو، ستون‌های اخلاقی هستند که رفتار صحیح را به انسان می‌آموزند. اساسی‌ترین بخش تعالیم اخلاقی یوگا در آهیمسا[4] یعنی عدم خشونت در کلام، تفکر و عمل آدمی است. چرا که خشونت منبع اصلی رنج و درد آدمی است. بالاترین موفقیت در یوگا زمانی حاصل می‌شود که به «عشق جهانی» دست یابیم. اخلاق در یوگا ریشه در فضیلت[5] دارد. فضیلتی که از یکسان‌انگاری ما نسبت به هستی به وجود می‌آید. این یگانه انگاری نیز از عشق به جهان (همدردی) به وجود می‌آید. بدین‌سان اخلاق و زیبایی‌شناسی در ماهیت خویش، به پایه‌های اساسی یوگا می‌پیوندند. این ماهیت اساساً در نظم و راز زندگی به آن معنا که گفتیم جای می‌گیرد.

فلسفۀ شرق می‌آموزد که بیداری و آگاهی زیبایی‌شناسانه، فرد را قادر می‌سازد که استعدادهای خلاقانۀ خویش را بیشتر تجربه کند. این تجربه تنها با درک مفهومی پدیدارهایی که در اطراف ما وجود دارند و به مثابه تجلیاتی بر ذهن ما نمایان می‌شوند، آغاز می‌گردد. روند چنین تجربه‌ای که اخلاق و زیبایی‌شناسی در چارچوب تعالیم یوگا بدان دست می‌یابند در ابتدا با تمرکز آگاهانه نسبت به بی‌واسطه‌ترین بعد وجودی انسان یعنی جسم شکل می‌گیرد و پس از آن با درک حسی نسبت به طبیعت و جهان به نحوی خالصانه (مقدس) تکمیل می‌گردد. این روند تنها با بیداری حس شهودی انسان امکان‌پذیر است. حسی که با گونه‌ای هیجان باعث احساس شگفتی و حتی لمس امری فراطبیعی (راز) در آدمی می‌شود. با رسیدن به حسی راز گونه که میان «دانستن و ندانستن»، « خواب و بیداری»، «شگفتی و آرامش»، «وجود و لاوجود» در نوسان است، تجربه‌ای از امر اخلاقی و زیبایی‌شناسانه را می‌توان مشاهده نمود چرا که امر اخلاقی حقیقی آنجا معنا می‌یابد که انسان از اموری همچون سود و زیان و حتی باید و نباید عبور کرده باشد و  تنها با آگاهی بی‌واسطه به حس همدردی و یکسان‌نگری نسبت به خویش و کل عالم برسد. در این حالت احساس آدمی شبیه به نوعی نبوغ و خلاقیت در تجربۀ هنری است. در آثار هنری حقیقی همچون بسیاری از تراژدی‌های مطرح جهان به امری رازگونه همراه با شگفتی که نشان از لمس بی‌واسطۀ هنرمند از خویش و جهان دارد می‌رسیم. بدین سان مایۀ اهمیت و ارزشمندی هنر آن چیزی است که هنر به ما امکان می‌دهد که دربارۀ تجربه انسانی مشاهده و فهم کنیم.  پس از آن باید به نوعی از نبوغ دست یابیم. نبوغ  همراه با تخیل است که دیدگاهی زیباشناسانه ارائه می‌دهد. تخیل بیان صرف احساسات و یا تنها تصویرسازی نیست، بلکه در تخیل انسان با آنچه در واقعیت هست نیز سر و کار دارد. نبوغ، فعالیت ذهنِ گسسته از سود و زیان، خوب و بد و پدیدارهای عالم جسمانی است. در خلق اثر هنری حقیقی، تخیل و نبوغ باید با یکدیگر لحاظ شوند. در تجربه‌ای عمیق از یوگا (به ویژه در مراقبه‌های یوگا)  نیز با سیر و سلوک ذهن و پس از آن تهی شدن ذهن آدمی،  به حالتی از «هستی و نیستی» می‌رسیم که این تجربه عمیقاً شبیه به تجربۀ اخلاقی و زیبایی‌شناسی است چرا که در چنین مراقبه‌هایی انسان به نوعی «آگاهی برتر» دست می‌یابد. این آگاهی حاصل چنین روندی است:1. شناخت جسم خویش 2. درک از محیط اطراف 3. تصویرسازی از شرایط گوناگون (در اکثر موارد آنچه مربی یوگا می‌گوید) 4. ذهنی تهی از ارتباط با عالم پدیداری و مادی

5.  تخیل و نبوغ (از دو مورد 3 و 4 به دست می‌آید) 6. یکسان‌نگری خویش با کل هستی.

 یگانه انگاری ما با جهان هستی همان حس همدردی و شفقتی را در آدمی به وجود می‌آورد که در اخلاق و زیبایی شناسی از آن سخن گفتیم. حسی عاری از نفع و زیان و باید و نباید. در این حالت آدمی «فرا روی» از وجه جسمانی همراه با ابعاد حسی و عاطفی سطحی را آغاز می‌کند. بدین سان در یوگا همراه با درک زیبایی‌شناسانه و اخلاقی فرد درمی‌یابد آنچه در جهان وجود دارد نه تنها اشکال و پدیدارهای ظاهری ( با تفاوت های بسیار با یکدیگر) نیست، بلکه وحدتی اساسی در جهان  حکمفرماست. این وحدت که با درک راز گونه و معنوی ما نسبت به هستی همراه است در تمامی پدیدارها نفوذ یافته است. زمین، هوا، آب، آتش و هر آنچه در هستی وجود دارد بازتابی از همان نیروی خلاقانه در انسان است که به صورت بالقوه درک واقعی آن‌ها را برایمان فراهم می‌کند. یعنی در نهانِ هر یک از اجزاء هستی می‌توان وجه حقیقی زندگی را از پس حجاب (مایا) با پیمودن سیری که در یوگا حضور اخلاق و زیبایی‌شناسی را هم نشان می‌دهد، مشاهده نمود. بدین سان یوگا و انجام تمرینات آن به نحو قابل توجهی خلاقیت و حساسیت‌های زیبایی‌شناسانه و اخلاقی را در ما بالا می‌برد. رسیدن به چنین نقطه‌ای بدون چالش و سختی نخواهد بود. بنابراین شباهت‌های این دو مقوله ( اخلاق و هنر) در چارچوب یوگا، در دو بعد قرار می‌گیرد: 1- روند حقیقی تجربه(تجربه شهودی) 2- رسیدن به همدردی و یکسان انگاری. براستی گام اول در رسیدن به چنین تجربه‌ای نگاهی وسیع به افق بی‌کران هستی است. در این حالت حتی کوچکترین رخداد جهان مثل بویِ عطر گل، می‌تواند تجربه‌ای عمیق از زیبایی‌شناسی، اخلاق و یوگا را برایمان به بار آورد.

منابع:

بینای مطلق، سعید،1385، نظم و راز، تهران، هرمس.
ریچلز، جیمز،1389، فلسفه اخلاق، ترجمه آرش اخگری، تهران، حکمت، چ دوم.
زاموشکین،ای، 1354، اخلاق در چین و هند باستان، ترجمه ب. کیوان، تهران، بامداد.
زی من کو،ولادیسلاو،1378، انسان دوستی و هنر، ترجمه جلال علوی نیا،تهران، محور.
 شپرد،ان، 1388، مبانی فلسفه هنر، ترجمه علی رامین، تهران، علمی و فرهنگی، چ هفتم.
گراهام، گوردن،1383، فلسفه هنرها: درآمدی بر زیبایی شناسی، ترجمه مسعودعلیا، ققنوس.
مارکوزه، هربرت، 1388، بعد زیباشناختی، ترجمه داریوش مهرجویی، تهران، هرمس.
دهخدا، علی اکبر،1373، لغت نامه دهخدا، تهران، دانشگاه تهران.


Theresa,Ann,2010,article, Aesthetic Enhancement Through Yoga
Mittra,Dharma,2008,article, The ethics and Morals of Yoga,from New York Yoga Magazine
Miller,Leon,2013, article,Yoga: Experiencing the Aesthetic Harmony of Reality, Awakening Your Aesthetic Sensibilities

[1] .aesthetics
[2] .  trancscendent
[3] .Symapathy
[4] .Ahimsa
[5] . virtu

[*]کارشناس ارشد فلسفه اخلاق

3-خواص درماني تاي چي[1]

برگردان: رضا عابدین پور[2]

تمرینات آرام و ملایم تای چی برای رفع یا پیش‌گیری از مشکلات سالخوردگی بسیار سودمند  است و می‌‌تواند فعالیتی مؤثر هنگام کهنسالی باشد. 
گاهی تای چی را " مراقبۀ ضمن حرکت " تعریف می‌‌‌کنند ، اما بهتر است آنرا " درمان ضمن حرکت "بنامیم. شواهد بسیاری وجود دارد که

تمرینات ذهنی- جسمی‌‌ این رشته از هنرهای رزمی‌‌ چینی، در درمان یا پیش‌گیری بیماری‌ها کارایی بسیار دارد. شما در هر شرایطی می‌‌توانید به تمرینات تای چی مبادرت ورزید، حتی اگر از وضعیت جسمی‌ و روحی خوبی برخوردار نباشید. شما طی اجرای حرکات آرام و ملایم تای چی به انجام یکسری حرکات به هم پیوسته و متوالی، که برگرفته از حرکات حیوانات است، مبادرت می‌ورزید. حرکاتی هم‌چون "بال گشودن درنای سفید" یا حرکات رزمی‌، مانند روش‌های "مشت زنی (شوانگ آر)". به هنگام اجرای حرکات بایستی نفس عمیق و شکمی‌ کشید  و همچون سایر روش‌های مراقبه‌ای، بر روی دریافت‌های حسی بدن خود تمرکز کرد. البته تای چی با سایر روش‌ها تفاوت‌هایی دارد. حرکات آن دوار و بدون فشار است، عضلات در وضعیتی وانهاده بدون فشار و انقباض می‌‌باشند، مفاصل تحت فشار باز یا خم نشده و ماهیچه‌ها (بافت های پیوندی) هرگز کشیده نمی‌‌شوند. هر فردی با هر شرایطی می‌‌تواند تای چی کار کند، چه آنان که بر روی صندلی چرخدار نشسته‌اند و چه کسانی که دوران نقاهت پس از یک عمل جراحی را سپری می‌‌نمایند.
به عقیدۀ پرفسور پیتر م. واینی، استادیار دانشکده پزشکی هاروارد و مسئول طرح پژوهشی تأثیر تای چی بر ذهن و جسم، واقع در مرکز تحقیقات آشر(Osher) دانشگاه هاروارد: 
در تحقیقات انجام شده، تای چی را به‌عنوان یک درمان کمکی استاندارد برای پیش‌گیری از بیماری‌ها که معمولاً با بالا رفتن سن نمايان می‌شود  و همچنین جهت بازسازی جسم در بسیاری از مراحل زندگی مفید شمرده‌اند. درمان کمکی شخص را همراه با درمان‌های اولیۀ پزشکی  و در جهت مقابله با علائم اولیه بیماری یاری می‌دهد.  به‌طور کلی، درمان‌های کمکی به منظور عملکرد بهتر بیمار و کیفیت زندگی انجام می‌‌گردد.

 دو اصل مهم در تاى چى:

" چی " انرژی‌ای است که نیروی فکر را در بدن به جریان می‌‌اندازد؛ گفته شده است که تای چی انرژی چی مسدود شده را به‌طور مناسب در بدن به جریان در می‌‌آورد.
"يين و یانگ " عناصر متضادي هستند. اين تفكرمی‌گوید جهان باید در نظامی‌ هماهنگ باقی بماند و گفته می‌شود  هدف تای چی گسترش این تعادل است.

تای چی در حرکت:

فرم‌های کوتاه تای چی مجموعه‌ای از حرکات است که شامل ده‌ها حرکت یا کمتر مي‌باشد، اما فرم‌های طولانی ممکن است شامل صدها حرکت باشد.

کی کونگ یا چی کونگ : به‌عنوان "عملیات تنفسی" یا "عملیات انرژی " ترجمه شده است. چی کونگ متشکل از تنفس آرام است که گاهی اوقات با حرکت ترکیب شده است. منظور از چی کونگ کمک به آرامش ذهن و آماده سازی انرژی در بدن است. چی کونگ ممکن است به صورت ایستاده، نشسته و یا دراز کشیده تمرین شود. به‌طور کلی فواید تای چی بی‌شمار است البته بهتر است شما قبل از شروع یک بیماری مزمن یا محدودیت‌های عملکردی شروع کنید. تای چی بسیار ایمن است و برای انجام آن نیاز به هیچ‌گونه تجهیزات فانتزی نیست؛ بنابراین، شروع‌کردن آن ساده و آسان است.

توصیه‌هایی برای انجام این ورزش:

مشاهده و کلاس رفتن را در نظر بگیرید: رفتن به کلاس ممکن است بهترین راه برای یادگیری تای چی باشد، اما دیدن مربی در عمل، گرفتن بازخورد و تجربۀ رفاقت در گروه‌ها نیز مزید بر علت ‌است. اکثر مربیان به شما اجازۀ مشاهدۀ کلاس را می‌دهند تا اول ببینید که آیا احساس راحتی با رویکرد و جو کلاس دارید یا خیر. آموزش می‌تواند به‌صورت فردی صورت پذیرد. در مورد محل برگزاری کلاس‌ها سؤال کنید، حتی می‌توانید برنامۀ حرکات تای چی را داشته باشید.

لباس راحت: لباس گشاد انتخاب کنید تا دامنۀ حرکات شما محدود نشود. شما می‌‌توانید پابرهنه یا با کفش سبک، راحت و انعطاف پذیر تمرین کنید. شما باید کفشی که لیز نمی‌‌خورد و به تعادل شما کمک می‌کند، انتخاب کنید با پاشنه‌ای نازک که زمین‌ را احساس کنید. کفش‌های طراحی شده برای دویدن،که شما را به جلو سوق می‌دهد اصولاً نامناسب است.

معیار پیشرفت شما : اکثر برنامه‌های ابتدایی و تداخلی تای چی که در تحقیقات پزشکی آزمایش شده است حداقل به مدت دوهفته، هفته‌ای یک یا دوبار با تمرین در منزل، بوده است. در پایان این مدت شما باید بدانید که آیا از تای چی لذت می‌برید و همچنین متوجه تغییرات مثبت فیزیکی و روانی شده باشید.

اگرچه تای چی آرام و ملایم است، اما شما را به تنفس وا می‌دارد؛ تای چی تناسب اندام، قدرت عضلانی، انعطاف پذیری و تعادل را برای شما به ارمغان می‌ آورد، در اینجا برخی از شواهد آمده است.

قدرت عضلانی: در تحقیق منتشر شده در سال 2006، در رابطه با درمان‌های جایگزین در سلامتی و پزشکی، محققان دانشگاه استنفورد، مزایای تای چی را در 39 زن و مرد با میا‌نگین سنی 66 سال با تناسب اندام کمتر از متوسط و حداقل یکی از عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی و عروقی گزارش داده‌اند، پس از برگزاری 36 کلاس تای چی در 12 هفته، علایم بهبودی هم در گروهی که قدرت بدنی پایین‌تری داشتند (که بر اساس تعداد دفعاتی که آن‌ها می‌‌توانند از یک صندلی در 30 ثانیه بلند شوند، اندازه گیری شده است) و هم در گروه با قدرت بدنی بالاتر (که برحسب توانایی آن‌ها در انجام حلقۀ بازو اندازه‌گیری شده است) مشاهده گردید.

در یک تحقیق ژاپنی با همان معیار اندازه‌گیری قدرتی، 12 هفته برنامۀ ورزشی متفاوت را، که شامل تای چی، پیاده روی سریع و آموزش مقاومت بود به 113 نفر از افراد مسن اختصاص داده بودند. افرادی که تای چی انجام داده بودند 30درصد بهبودی در قدرت بدنی و 25 درصد بهبودی در قدرت بازو نشان داده بودند که این علائم بهبودی تقریباً با گروه مقاومت بدنی یکسان و از گروه پیاده روی سریع بیشتر بود.

دکتر گلاریا یه، استادیار دانشکدۀ پزشکی هاروارد می‌‌گوید:  اگر چه شما با وزنه یا گروه‌های مقاومت کار نمی‌‌کنید، اما ورزش‌های بازو(حركات دست)، در تای چی بالاتنۀ شما را قوی می‌کند. تای چی هر دو اندام تحتانی و فوقانی و همچنین ماهیچه‌های اصلی در پشت و شکم را تقویت می‌کند.

انعطاف پذیری: تحقیق استنفورد، افزایش قابل توجهی را در انعطاف پذیری و قدرت زنان در قسمت فوقانی و تحتانی، در سال 2006 نشان داد.

تعادل: تای چی حفظ تعادل را بهبود می‌بخشد و براساس چند تحقیق، سقوط بر اثر تلو تلو خوردن را کاهش می‌دهد. توانایی درک موقعیت و محل، با افزایش سن کاهش می‌یابد . تای چی کمک می‌کند این حس را که عملکرد نورون حسی در گوش داخلی و گیرنده‌های کششی در عضلات و رباط‌هاست، تقویت کنید. تای چی همچنین قدرت عضلانی و انعطاف پذیری را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود که مشکل تلو تلو خوردن زودتر برطرف گردد. ترس از افتادن باعث می‌شود شما بیشتر سقوط کنید، برخی از مطالعات نشان داده است که آموزش تای چی این ترس را کاهش می‌دهد.

ورزش هوازی: مطابق با سرعت و اندازۀ حرکت، تای چی می‌تواند برخی از مزایای هوازی را فراهم سازد، اما در مطالعه‌ای كه در ژاپن انجام گرفت، فقط شرکت کنندگانی که جهت پیاده روی سریع در نظر گرفته شده بودند سریع‌تر به آمادگی هوازی دست یافتند. اگر پزشک شما توصیه می‌کند که تمرین شدید با ضربان قلب بالاتر از تای چی، داشته باشید می‌تواند ورزشی را که بیشتر هوازی‌ست به شما توصیه نماید.

تای چی جهت وضعیت‌های پزشکی:
هنگامی‌ که درمان‌های استاندارد ترکیبی می‌‌شوند، به نظر می‌‌رسد که تای چی برای شرایط مختلف پزشکی مفید باشد. به‌عنوان مثال: آرتروز. در یک مطالعۀ 40 نفره در دانشگاه تافتز، در اکتبر 2008 در نشست کالج آمریکایی روماتولوژی آمده است: 12 هفته تای چی، دو بار در هفته به مدت یک ساعت، می‌تواند درد را کاهش داده و خلق و خو را بهبود بخشد، حتی عملکرد فیزیکی بدن را بیشتر از استاندارد تمرینات کششی در افراد مبتلا به آرتروز شدید زانو، کاهش می‌دهد. با توجه به مطالعه‌ای در کره (دسامبر 2008)، که در کتاب‌های
Evidence-based Complementary وAlternative Medicineمنتشر شده است، هشت هفته کلاس‌های تای چی و به دنبال آن هشت هفته تمرین در منزل، انعطاف پذیری را به نحو شایسته‌ای افزایش داده و روند بیماری را در بیماران مبتلا به spondylitis ankylosing، کند نموده است. شایان ذکر است که آرتریت در این بیماران به صورت التهاب بر روی ستون فقرات مشاهده  می‌شد که بسیار دردناک و ناتوان کننده است.
تراکم استخوان کم: چکیده‌ای از شش مطالعۀ کنترل شده توسط دکتر  وین و دیگر محققان دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که تای چی یک راه بی خطر و مؤثر برای حفظ تراکم استخوان در زنان یائسه است. تحقیقات تحت نظارت تای چی، بر روی زنان مبتلا به استئوپنی (بیماری کاهش تراکم استخوان شدید که مشابه پوکی استخوان نیست) در مرکز تحقیقات Osherو مرکز پزشکی بوستون Deaconess، درحال انجام است.
سرطان سینه: تای چی نشان داده است که می‌تواند کیفیت زندگی و توانایی عملکردی (توانایی فیزیکی جهت انجام فعالیت‌های عادی روزانه مانند کار یا ورزش) را در زنان مبتلا به سرطان سینه بهبود بخشد و یا عوارض جانبی درمان سرطان سینه را اصلاح نماید. به عنوان مثال، مطالعۀ سال 2008 در دانشگاه روچستر، که در علوم پزشکی و ورزشی منتشر شد، نشان داد که کیفیت زندگی و توانایی عملکردی (از جمله ظرفیت هوازی، قدرت عضلانی و انعطاف پذیری) در زنان مبتلا به سرطان سینه که فقط 12 هفته تای چی انجام داده بودند، بهبود یافته، در حالی که در گروه شاهد که فقط درمان حمایتی داشتند، عملکردهای فوق رو به کاهش بوده است.

بیماری قلبی: یک مطالعۀ 53 نفره در دانشگاه ملی تایوان نشان داد که یک سال تمرین تای‌ چی به صورت قابل توجهی ظرفیت ورزش را افزایش داده و فشار خون را کاهش می‌دهد و همچنین سطح کلسترول، تری گلیسیرید، انسولین و واکنش پروتئين در افراد در معرض خطر برای بیماری‌های قلبی را بهبود داده است. این بررسی که در سپتامبر 2008 در مجلۀ جایگزین‌ها و مکمل‌های پزشکی منتشر شد، نشان می‌دهد هیچ بهبودی در گروه شاهد که تمرین تای چی نداشتند مشاهده  نشده است.

نارسایی قلبی: در یک مطالعۀ مقدماتی 30 نفره در دانشکده پزشکی هاروارد، 12 هفته تمرین تای چی توانایی راه رفتن و کیفیت زندگی شرکت کنندگان را بهبود بخشید و نارسایی قلبی راکاهش داد.

فشار خون بالا: در بررسی 26 تحقیق، که در نشریۀ پیش‌گیری از قلب و عروق (بهار 2008) به زبان انگلیسی و چینی منتشر شد دکتر" یه" گزارش داد که در 85 ٪ از آزمایش‌ها، تای چی فشار خون را کاهش داده، همچنین در محدودۀ 3 تا 32 میلی متر جیوه فشار سیستولیک و 2 تا 18 میلی متر جیوه در فشار دیاستولیک، بهبودی مشاهده گردیده است.

بیماری پارکینسون: مطالعۀ آزمایشی33 نفر، از دانشکدۀ پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس، که در نشریۀ راه رفتن و استقرار (اکتبر 2008) منتشر شد، نشان داد که در افراد مبتلا به بیماری خفیف تا نسبتاً شدید پارکینسون، پس از 20 جلسه تای چی، تعادل، توانایی راه رفتن، و در مجموع رفاه کلی بهبود یافته است.

مشکلات خواب: در دانشگاه کالیفرنیای لس آنجلس، مطالعۀ 112 سالمند سالم که از مشکلات خواب شکایت داشتند، نشان داد که 16 هفته تمرین تای چی کیفیت و طول مدت خواب را به‌طور قابل توجهی بیشتر از آموزش استاندارد خواب بهبود بخشید. این مطالعه در شمارۀ ژوئیه 2008 مجلۀ خواب منتشر شد.

سکتۀ مغزی:در 136 بیمار که در حداقل شش ماه گذشته، سکته مغزی داشته‌اند، 12 هفته تمرین تای‌چی تعادل ایستادن را بهتر نمود. این بهبودی نسبت به یک برنامۀ جامع ورزشی که مستلزم تنفس، کشش عضلات و مفاصل درگیر در نشستن و راه رفتن بود، بیشتر بوده است. این مطالعات در شمارۀ ژانویۀ 2009 نشریۀ توانبخشی مغز و اعصاب منتشر شد.

 برگرفته از:

[1] www.health.harvard.edu/newsletters/Harvard_Womens_Health_Watch/2009/May/The-health-benefits-of-

tai-chi

© 2000-2010 Harvard University

[2] reza.abedenpur@gmail.com

   www.taiji.ir

مقالات مرتبط

شما هم میتوانید در مورد این محصول نظر دهید.
نام :
ایمیل :
امتیاز شما :
متن :

محصولات مشابه

ماهنامه شماره 74 - آذر 1393
منتخب مقالات: 1- روش های طبیعی بالا بردن سیستم ایمنی بدن
ماهنامه شماره 73 - آبان 1393
منتخب مقالات: 1- دیگر رژیم نگیرید 2- آگاهي چيست؟
ماهنامه شماره 72 - مهر 1393
منتخب مقالات: پوست درخت
ماهنامه شماره 71 - شهریور 1393
منتخب مقالات: 1- آشنایی با رژیم ماکروبیوتیک 2- از دست‌ها به قلب
ماهنامه شماره 70 - مرداد 1393
منتخب مقالات: 1- سخن مدیر مسئول (بهترین شما نزد خدا) 2- چربی، عامل چاقی نیست!
ماهنامه شماره 69 - تیر 1393
منتخب مقالات: 1- یوگا خاص تیپ بدنی شما 2- آنتارمونا(سکوت درون)
ماهنامه شماره 68 - خرداد 1393
منتخب مقالات: 1- دعا و مراقبه 2- یوگا برای روماتیسم
ماهنامه شماره 67 - اردیبهشت 1393
منتخب مقالات:1-راه‌کارهایی در کنترل ذهن با تأکید بر آموزه‌های اسلام 2-فوايد يوگا براي معلمين
ماهنامه شماره 66 - فروردین 1393
منتخب مقالات: 1- پاکسازی بهاری با کریا، آسانا و پرانایاما 2- یوگا و چاقی 3- مدیتیشن و سرطان
دوماهنامه شماره 65 - بهمن و اسفند
منتخب مقالات: 1- آرو‌ماتراپی (رایحه درمانی) 2- نادا یوگا
دوماهنامه شماره 10-مرداد و شهریور
مقالات انتخاب شده شماره ده دانش یوگا: 1- تشکیلات ورزش همگانی و تفریحی استان ها به منظور نظارت و تعیین سیاست های کلی ورزش همگانی استان و با عنایت به سند راهبردی
دوماهنامه شماره 9-خرداد و تیر 1383
مقالات انتخاب شده شماره نه دانش یوگا: 1- گفتگو با ب.ک. اس. اینگار
دوماهنامه شماره 8-بهمن و اسفند
مقالات انتخاب شده شماره هشت دانش یوگا: 1- يومی‌هوتراپی چیست؟
دوماهنامه شماره 7-آبان آذر 1382
مقالات انتخاب شده شماره هفت دانش یوگا: 1-یوگا درمانی 2- سفر به سرزمین شگفتی ها
دوماهنامه شماره 6-مرداد و شهریور
مقالات انتخاب شده شماره شش دانش یوگا: 1-سفر به شگفتی ها 2-خاطراتی از هیمالیا
دوماهنامه شماره 5-خرداد وتیر 1382
مقالات انتخاب شده شماره پنج دانش یوگا:مراتب اگاهی در اندیشه ی گرجیف
دوماهنامه شماره 4-اسفند 81 فروردین
مقالات انتخاب شده شماره چهار دانش یوگا:1-کمال یوگا 2-ویدهی (بیماری جسمی)
دوماهنامه شماره 3-دی و بهمن
مقالات انتخاب شده شماره سه دانش یوگا: 1-کارما یوگا
دوماهنامه شماره 2-آبان و تیر 1381
مقالات انتخاب شده شماره دو دانش یوگا: 1-سير ادواري يوگا 2-تنفس چیست؟ 3-ویپاسانا
شماره 1-شهریور و مهر1381
مقالات انتخاب شده شماره یک دانش یوگا :1- سیری در آراء و زندگی بزرگان یوگا 2- تنفس چیست؟ 3- تمرینات یوگا به روش شیواناندا