دوماهنامه شماره 7-آبان آذر 1382
مقالات انتخاب شده شماره هفت دانش یوگا: 1-یوگا درمانی 2- سفر به سرزمین شگفتی ها

وضعیت :

موجود نیست

قیمت :

1000 تومان
فهرست

صفحه

عنوان

2

سرمقاله

3

قدرت قصد

6

هنر زندگی کردن

10

کاربرد یوگا در مقابله با افسردگی

13

از توهم تا واقعیت

17

یوگا: ترجمه از دایره المعارف هستینگز

20

یوگا درمانی

22

نگاهی به موعظه بودا در بنارس

26

انرژی درمانی از اسطوره تا علم

28

یوگاسوترای پاتانجلی

30

خیام و عرفان ذن

32

گفتاری از بزرگان یوگا

34

آشنایی با سبک های یوگا: سیدا یوگا

35

حضور ذهن

36

ریکی در خدمت پزشکی رایج

38

انرژی های بنیادین و چگونگی شفا در ریکی

41

آشنایی با بزرگان یوگا: سوامی ساتیاناندا

44

مهمترین نکته ای که در زندگی یاد گرفته اید چیست؟

45

زندگی با یوگا

48

سفر به سرزمین شگفتی ها

52

اخبار

54

معرفی سایت: وینی یوگا

55

آشپزی گیاهی

56

معرفی کتاب

 

 

1-یوگا درمانی 
سوامی ریشی وبوکاناندا
برگردان: حمیدرضابیانی
به محض شنیدن کلمه درمان فکر به سمت یک مدل طبی بیماری و علاج آن سوق پیدا می کند. به این معنی که انسان صبورانه در انتظار نوعی بیاری می نشیند و سپس در پی راهی برای علاج می رود. تا شاید خود را از شر آن خلاص کند البته واقعا سلامت بودن این نیست در یوگا ذهن و تاثیر آن بر سلامتی کلی فرد مد نظر می باشد. توجه به قدرت باور نکردنی ذهن قدرتی که تاثیرات مثبت و منفی آن بر انسان قابل توجه می باشد. تاثیر ذهن بشر بر روی فعالیتها و رشد و نمو گیاهان اثبات شده است مطمئنا می دانیم که با افکارمان نیز قادر به تاثیرگذاری بر روی فعالیت های اتمی می باشد. این مسئله یکی از حقایق فیزیک کوانتوم می باشد. هنگامی که مشاهده کنیم چطور نگاه فرد به یک تجربه در حقیقت خود تجربه را دگرگون می نماید آن زمان است که شروع به درک قدرت ذهن می کنیم. تاثیر آگاهی در سطوح مربوط به خود فرد رادرک خواهیم کرد اما در مورد تصویر بزرگتر چطور؟

ذهن جهانی
فیزیک دانان کوانتر هم از پدیده دیگری متحیر هستند. آنها کشف نموده اند که دو رویداد در یک زمان مرتبط و با فاصله زیاد از هم که از قرار معلوم هیچگونه تماسی با یکدیگر نداشته اند می تواند اتفاق افتد. حالا این مسئله فیزیک دانان را به خاراندن سرهایشان وا داشته است. اگر ما تمایل به یک نگرش مادی از ابعاد فیزیکی زندگی و تمامی جهان داشت باشیم جهانی که صرفا از ماده ساخته شده است و تاثیرات متفاوتی در اشکال دیگر نشان می دهد راه به جایی نخواهیم برد. اما البته اگر به عالم همچون یوگی ها نگاهی داشته باشیم و دریابیم که ذهن جهانی آگاهی جوهر اولیه و چیزهای مادی نتایج آنها می باشند آن وقت همه چیز واضح خواهد شد.
انیشتن یکبار اعلام نمود که عالم وجود با گیتی یک اندیشه بزرگ به نظر می آید. حال با نوع تفکر در فیزیک کوانتومی که این دو اتفاق جدای از هم و بطور متوالی در یک زمان به وقوع پیوسته اند نو ذهن بزرگی در پس این اتفاق باشد کل مسائل را بطور کامل توصیف می کند خیلی ساده است پس بسته به برخورد ما با زندگی خود سلامتی خود و یکدیگر سیاره زمین و کل جهان هستی را از نگاه مادی ببینیم یا اینکه ذهن را نیز در پس اتفاقات مشاهده کنیم؟

تاثیر ذهن بر بدن فیزیکی
شیمی بدن مادی هم متاثر از ذهن می باشد. اگر بدن اوقات خوبی را پشت سر گذارد سپس غرق در هورمونهای مثبت و فرستنده های شیمایی درون مغز که انتقال دهنده های سیناپسی نامیده می شوند شده است و ما عملا می توانیم درک کنیم بدن حال خوب یا بدی دارد این فقط یک الگوی فکری می باشد و اگر قادر به بسط و توسعه حس نظارت در خود باشیم و اگر بتوانیم ذهنا کنار بیابستیم و الگوهای فکری خود را مشاهده کنیم ان زمان قادر به انتخاب راه مثبت و منفی می باشیم. اگر بدن اوقات خوبی را پشت سر گذارد اندرونین انسفالین ملاتونین و سراتونین هورمونهایی که خوشی و آرامش همراه دارند ترشح می شوند حتی سیستم ایمنی بدن قویتر می شود به همین صورت اگر ساعات بدی را پشت سر بگذرانیم اگر پر از ترس و حس ناامنی و نگران از اینکه فردا چه اتفاقی می افتد باشیم از طرفی نا آگاه از توانایی های خود سپس سخت در هورمونهایی همچون آدرنالین نور آدرنالین و دیگر هورمونهای استرس را افتاده ایم آن وقت سیستم ایمنی بدن لحظات خوشی نخواهد داشت.

کهنسالی همراه با زیبایی
قدرت ذهن همچنین بر روند کهنسالی تاثیر بسزائی دارد. سوامی نیرانجان در مورد کهنسالی همراه با زیبایی صحبت کرده است. بدن انسان می تواند در عین بالا رفتن سن تقویمی از سن بیولوژیکی کمی برخوردار بوده و در آن صورت بیماری مخوف و ناگواری رخ نخواهد دادتنها بدن به ارامی کهنسالی را با روند طبیعی خود همراه با تولید انرژی در بدن و رهایی ذره های که بار الکتریکی دارند، و رادیکالهای آزاد نامیده می شوند، هدایت می کند. به تدریج بافتهای بدن را تغییر می دهند و غشاء سلولی روبه زوال می رود. به غشاء رابط پروتئینها چسبیده و ژنها را دگرگون می کنند. هر چند ما مکانیسمی در بدنمان داریم که ژنها را ترمیم می کند امابا آرامی دگرگون ژنها تحقق می یابد و بدن پیر می شود.
اکثریت مردم پس از پشت سر گذاشتن زندگی کامل خود همراه با صلح و آرامش ودر عین غفلت می میرند داستان شخصی که گفت: زمان مرگم می خواهم همچون پدر بزرگم در نهایت آرامش و در خواب بمیرم نه با نعره کشیدن و جیغ و داد زدن مسافرهای دیگر در ماشینش!

شوخ طبیعی
بنابراین تمام داستان تدر مورد صلح و آشتی با خود می باشد. اگر شما با شنیدن یک لطیفه شاد و سرحال شوید سپس حداقل بدنتان هم اوقات خوب را داشته و احتمالا پنج دقیقه ای به طول عمرتان افزوده اید. شوخی بودن قسمت مهم زندگی را تشکیل می دهد. در واقع یوگا اتحاد است.مردم در لحظه خندیدن کاملا با یکدیگر متحد می شوند. بعضی از افراد خیلی از اتفاقات را بحدی جدی می گیرند که اگر یک روز مسئله جدی پیدا نکنند تا نگرانشان کند تلویزیون راروشن کرده و در این جعبه و وفور داستانهایی از مصیبتها و نگرانی ها یافت می شود. یا فیلم ترسناکی کرایه کرده که پر از جانورهای مخوف در حال تکه تکه کردن یکدیگر باشد. پس همه چیز بر می گردد به ذهن ما نگرانی های ما به صورت کاری تدریجی که در این روند تاثیرات منفی ذهن را مورد حمله قرار داده سبب سقوط آن می شوند. از طرف دیگر این تاثیرات ذهنی رفتار وایده های ما را شکل می دهد که البته مطمئن هستیم که درست هستند. من ایده ها و عقاید متفاوتی درگذشته داشته ام که می دانستم کاملا صحیح بودند و حالا می فهمم همگی بی ارزش بودند همین حالا هم همچنان از پاک شدن آنها تردید دارم. اما از جاهایی کمک می گیرم تا شاید شانسی برای پاک کردنشان داشته باشم.
در مجله ریدرز دایجست یک بخش بنام خنده بهترین دارو وجود دارد. این عبارت یادآور این است که درمان واقعی دست یافتن به خوشی می باشد همانطور که قبلا اشاره کردم تنها درمورد ریشه کن نمودن بیماری هایی که از قبل بوجود آمده و رسیدگی به آن یک امر مسلم باشد نیست. بیماری یک نوع هشدار است که در خوشی فرد اختلالی ایجاد کند. سوامی ساتیاناندا همیشه بیماری را به چراغ خطر ماشین تشبیه می کنند بیماری می گوید صبر کن درموتور بدن چیزی مشکل ساز شده است این روزها هر زمان این چراغ بدن روشن می شود فرد نزد جراح می رود و او هم با چاقو چراغ رااز کار می اندازد. مسئله حل شد. البته اگر قرار باشدکه چاقوی جراح و داروها استفاده شوند این کار باید انجام شود.
اما بهتر است فکر کنیم آیا این یک چراغ هشدار است/ چه چیزی در پشت پرده است واینکه چه کاری برای آن باید انجام دهیم.

ساتیاناندا یوگا
انیتگرال ساتیاناندا به ما یاد می دهد با بدن و انرژی های حیاتی خود کنار بیاییم و زندگی کنیم. همچنین جنبه های ذهنی و روان را نیز ر بر می گیرد. منظور از روان همان ارتباطات ظریف درونی مان است. نه زبان بدن یا حرکات بدنی روان بالاتر از بدن قرار می گیرد . همگی ما از این ارتباطات روانی و درونی خود آگاه هستیم همچنین در یوگا نشانی هم از جنبه روحی زدگی مان یافت می شود. ارتباط با آگاهی و دریافت هایی از خویشتن قسمتی دیگر از آن است همچنین رشد در حیطه زندگی روزمره همچون احساس امنیت امنیتی که در درونمان می یابیم واینکه ما همگی از یک حقیقت کل سرچشمه گرفته ایم و نمی توانیم جدای از هم باشیم. همچنین احساس خوشی طبیعی انسان را متجلی می سازد.
حس عزت نفس و اعتماد به نفس که به طور بالقوه در انسان وجود دارد را افزایش می دهد. حس عشق و محبت واهمیت دادن به دیگران را همانطور که در این راه پیش می رویم می بینیم که معدن طلایی پیدا کرده ایم می بینیم که خوش هستیم و کیفیات شخصیتی مان تکامل پیدا کرده است. درمان تمامش همین است و ما نیز درمانگر خود هستیم. قبل از اینکه بیماری از راه برسد و مارا از پا در آورد خوشی بدنی ذهنی روانی و روحی تجربه می شود.

 

2- سفر به سرزمين شگفتي‌ها ، كومباملا


سید عبدالحمید موحدی نائینی
پس از 12 سال در مرداد ماه سال جاري اتفاق افتاد. برگزاري مراسم كومباملا يا بزرگترين گردهمايي يوگي‌ها، مرتاض‌ها و سادوها در حاشيه رودخانه مقدس گوداواري Godavari هندوستان.
به منظور تهيه گزارش كامل از مراسم كومباملا كه پس از 12 سال مرداد ماه سال جاري در ناحيه‌اي از هندوستان برگزار گرديد، دست‌اندركان نشريه دانش يوگا دست بكار شدند تا با عزيمت به هندوستان و شركت در مراسم كومباملا از لحظه به لحظه اين بزرگترين پديده چند سال اخير هندوستان عكس فيلم و گزارش تهيه كرده و به مناسبت آغاز دومين سالگرد نشريه، ارمغاني را به دوستداران دانش يوگا تقديم نمايند.

هيت اعزامي از سوي نشريه دانش يوگا در تمامي طول سفر به ياد تمامي خوانندگان عزيز و ارجمند بوده و تمامي سعي و تلاش را در تهيه گزارش جامع و كامل چگونگي برگزاري از مراسم كومباملا به عمل آورد و اين اميد را دارند تا از اين پس نيز همواره پيشگام و جلودار تمامي جريانات، اتفاقات و مراسم هايي باشند كه همه ساله در ارتباط با يوگا و عرفان در نقاط مختلف جهان برگزار مي گردد. در ادامه «سفر به سرزمين شگفتي‌ها» مطالبي را در ارتباط با مسائل معنوي شگفت‌انگيز كشور هندوستان كه مربوط به سال‌هاي گذشته بود و خود با آنها مواجه شده بودم را مطالعه و اينك گزارش سفر مرداد ماه سال جاري و ديدار از بزرگترين مراسم عرفاني مذهبي هندوستان به‌همراه تمامي اتفاقات و اخبار و وقايع به صورت نوشتاري و تصويري تقديم حضورتان مي‌گردد. اگر بخاطر داشته باشيد از شماره ششم مجله تا آنجا پيش رفتيم كه پس از شرح صحبت‌هاي عارفي بنام ران جيت كه چند سالي از عمرش را صرف رفتن به نقاط دور و نزديك هند براي ديدار مرتاض‌ها و ديدن چيزهاي عجيب و شگفت‌انگيز كرده بود مرا به ياد ديدار از يوگي‌هاي كهنسالي انداخت كه بيش از 50 سال بود كه در گوشه خلوتي از جنگل‌هاي ايالت ماهاشترا به تمرينات معنوي مي‌پرداخت و مريدان زيادي را بسوي خود جلب كرده بود و اينك در اين شماره موقتاً خاطرات مربوط به سال‌هاي گذشته را رها كرده و به گزارش سفر مرداد ماه گذشته به كشور هندوستان مي‌پردازيم كه بس جذاب و شگفت‌انگيز است.

مراسم كومباملا يا بزرگترين مراسم مذهبي هندوستان كه هر 12 سال يكبار برگزار مي‌گردد در مرداد ماه سال 82 پس از گذشت 12 سال در كنار رودخانه گوداواري با شكوه هر چه تمامتر برگزار ‌گرديد.در شماره هفتم مجله دانش يوگا به شرح اين مراسم شگفت‌انگيز كه خود شگفتي ديگري در سرزمين شگفتي‌هاست مي‌پردازيم.
درافسانه هاي اساطيري و مذهبي هند اعتقاد بر اينست كه خداوند قطره‌اي از آب مقدس آمريت Amrit كه برگرفته از «ساگارمانتان» Sagar manthan است را از دست شيطان گرفته و در 4 نقطه از هندوستان درون 4 رودخانه بزرگ و معروف چهار شهر بزرگ هند از جمله الله آباد، هارديوار، يوجين، نسيك ريخته است، به همين لحاظ اين چهار رودخانه بعنوان چهار مكان مقدس دربين معتقدان به آئين هندو مطرح بوده و همه ساله عده بيشماري از پيروان اين آئين براي زيارت و كسب فضائل معنوي به كنار اين چهار رودخانه رفته و آئين‌هاي مذهبي خود را بجا مي‌آورند و البته بر طبق تقويم آئين ودايي هر 12 سال يك بار در زمان‌هاي متفاوت، در حاشيه اين چهار رود و در شرايط فلكي خاص صدها هزار يوگي، مرتاض، سادو، عابد و سالك آئين هندو از نقاط دور و نزديك هند به اين مكان‌ها آمده تا در يكي از مهترين مراسم مذهبي شركت كنند. اين مراسم به اين لحاظ جالب است و توجه همگان را بخود جلب مي‌كند كه هزاران يوگي و مرتاض از فرقه‌ها و آئين‌ها‌ي مختلف هند كه بعضاً داراي كراماتي هم هستند از دل غارها، كوهها، و معابد و مكان‌هاي دنج بيرون آمده خود را به كنار رودخانه مقدس رسانده و طي روزها و بعضاً ماهها مراسم مختلف را بجا مي‌آورند.
بر اساس تقويم رويدادهاي مذهبي و معنوي هندوستان كومباملا هر 12 سال يك بار با توجه به تغيير حالت ستارگان و سيارات در چهار نقطه مختلف هند برگزار مي‌گردد.مكانهايي كه اين مراسم بزرگ تحت شرايط خاص فلكي در آنجا برگزار مي گردد براين اساس تعيين شده است. هرگاه ستاره مشتري با برجيس و خورشيد در منطقه البروج (كمربند فرضي كه بطول 360 درجه در مسير خورشيد و در آسمان كشيده شده و به 12 قسمت 30 درجه‌اي تقسيم شده كه البروج ناميده مي شود و ماه وسيارات اصلي در اين منطقه قرار دارند.) مراسم كومباملا در تريمبا كشو شهر «نسيك» برگزار مي‌گردد. زمانيكه خورشيد در منطقه البروج پديدار شود مراسم كومباملا در هارديوار شكل مي‌گيرد. 

هنگاميكه سياره مشتري يا برجبس در منطقه البروج واقع شود و منطقه البروج در حالتي خاص قرار داشته باشد بطوريكه خورشيد با ستاره جدي در منطقه البروج يكي شود كومباملا در پرياگ prayag برگزار مي‌گردد.زمانيكه ستاره مشتري و خورشيد در منطقه البروج واقع شوند كومباملا در اوحين uyyain برگزار مي‌گردد.
هفدهم مرداد ماه سال 82 بدنبال برنامه‌ريزي كه از ماهها پيش تدارك ديده شده است باتفاق 8 تن از علاقه‌مندان به علوم عرفاني عازم هندوستان مي شويم. هواپيمايي ايران اير ما را از تهران به مقصد شهر بمبئي كه بزرگترين دروازه غربي هندوستان محسوب مي شود جابجا مي‌كند. رفتن به هتل و ماندن در بمبئي براي يكشب و عزيمت به سمت شهر نسيك واقع در 220 كيلومتري شرق شهر بمبئي و صبح زود بعد با ميني بوس دربستي كه از قبل تدارك ديده شده خاطره‌اي بس دل انگيز است، چرا كه مسافرت با اتومبيل در هندوستان با جاده‌هاي باريك و كم عرض و شلوغي مسير جاده و نيز بواسطه تردد زياد وسائط نقليه، حوادث خوب و بدي كه در طول راه اتفاق مي‌افتد هيچگاه از ياد كسي بيرون نمي‌رود. هواي مرداد ماه يا ماه آگست هندوستان با فصول ديگر كاملاً متفاوت است دراين فصل هوا در بعضي از اوقات سرد است، روزهاابري و بندرت امكان ديدن خورشيد ميسر مي‌گردد.

بهر حال با خودرو ميني بوس دربستي در حاليكه 9 مشتاق سفر به سرزمين شگفتي ها در آن نشسته‌اند به سمت شهر نسيك حركت مي كنيم فاصله بين بمبئي و نسيك كه تنها 2200 كيلومتر است بواسطه جاده يخبندان خوب و هموار در مدت زماني به 5 ساعت طي مي‌‌‌شود ، در بين راه دوستانيكه براي اولين بار به هندوستان سفر كرده‌الند همه يز برايشان تازگي دارد از ساختمن‌هاي واقع در شهرهاي مسير تا مزارع كشاورزي، از ايكشا(تاكسي‌هاي سه چرخه مخصوص هندو) از اتومبيلهاي مختلف تا لباسهاي سنتي كورتا (لباس سنتي مردان) و ساري (لباس سنتي زنان)، تا جنگل‌ها و كوههاي مرتفع واقع در مسير، بهر حال 5 ساعت راه را بدون احساس خستگي طي كرده و پس از گذر از (ايگت پوري) Iget puri شهري كه به دارا بودن مركز بين‌المللي وي پاسانا مشهور است و در طول سال دوره‌هاي مختلف مديتيشن وي پاسانا زير نظر استاد معروف مشهور اين مركز يعني«گوانيكا» بر گزار مي‌گردد « به شهر نسيك مي‌رسيم» پس از استقرار در هتل و استراحت كوتاه حوالي ساعت 3 بعد از ظهر با ماشين ميني بوس عازم رودخانه «گوداواري» مي‌شويم، پس از گذر از خيابانهاي پر جمعيت نسيك رودخانه بزرگ و پر آب «گوداواري» از دور نمايان مي‌گردد چندين هزار نفر زن و مرد در دو طرف رودخانه در حال تردد هستند و به همين تعداد در داخل رودخانه در حال استحمام و شنا كردن هر چقدر نزديك‌تر مي‌شويم صفحه‌هاي جالب‌تر و فضاي پر انرژي تري را مي‌يابيم.
در دو طرف رودخانه كه از وسط شهر نسيك مي‌گذرد و معابد فرواني كه بعضاً قدمت چند ساله هم دارند وجود دارد و مردم دسته دسته ورود و خروج بداخل معابد و انجام فرائض مذهبي براي كامل كردن فرائض ديني خود بداخل رودخانه رفته تا ضمن استحمام در داخل آن مقداري از آب اين رودخانه كه در اين فصل از سال گل آلود بوده و احتمالاً محتوي باكتري هاي فراواني است بنوشد، ديدن اين جمعيت و تماشاي چنين مراسمي چنين مراسمي توسط افراد عادي كه بندرت در ميان آنان سادوها و سالكين بودند بسيار جالب بود فقط اين سوال برايمان لاينحل است كه پس مرتاض‌ها و يوگي‌ها كجا هستند و گردهمايي يوگي‌ها، مرتاض‌ها در چه مكاني انجام مي‌گيرد؟ پس از ساعتي گشت و گذار در فضاي آرام و دلچسب حاشيه رودخانه «گودواري» و ديدن هزاران نفر در دو طرف رودخانه و نيرها كه بعضاً بسيار تدعي بوده و در حاشيه اين رود قرار دارد متوجه شويم كه مرتاضان و يوگيها در نقطه‌اي نزديك اين رودخانه مستقر هستند و در زمانهاي خاصي به كنار رود«گودواري» و سرچشمه آن تريم با كشاوار «Trimbakeshwar» بدون كوچكترين درنگ در حاليكه مشتاقانه منظر ديدن مرتاض‌هاي هند هستيم به سمت مكاني تحت عنوان سادوگرام Sadu Gram يا محل اسكان سادوها كه در فاصله 10 كيلومتري نسيك است حركت مي كنيم، زمان با سرعت در حال گذر است در حاليكه نم نم باران فضاي طبيعي و زيباي حومه نسيك را ترو تاره كرده است ميني بوس همچنان در پس جاده باريك كه تردد زيادي اعم از اتومبيل و افراد پياده در آن انجام مي‌گرد در حال حركت است در اين جاده باريك خاكي تعداد زيادي ماشين‌هاي جور واجور و همينطور ريكشا(تاكسي‌هاي سه چرخه هند) در حال حركت هستند، بتدرج به اين نتيجه مي‌رسيم كه صدها نفر خارجي و خود هندي‌هاي علاقمند هم به ديدن اين سالكين و عابدين آئين هندو آمده و براي ديدار آنان با وسايل تفسير گوناگون از شهر «نسيك» به شهرك«سادوگرام» در حال آمد و رفت هستند. بهر حال اين فاصله هم طي مي‌شود و حوالي ساعت و عصر خود را جمع سادوها و يوگي‌ها مي‌يابيم.

واقعاً چقدر عجيب و شگفت انگيز است هزاران سادو كه تمامي پوشش بدنشان متشكل از دو لنگ نارنجي رنگ در درون جايگاههايي كه از طرف شهرداري ناسييك براي آنان ساخته شده است اقمت گزيده‌اند اين جايگاهها كه تقريباً شبيه ساختمان سوله است با داربستهاي چوبي بنا شده و از ورقه‌هاي فلزي براي پوشش سقف استفاده گرديده است، جايگاه‌هاي مذبور ابعاد زيادي دارد كه تعداد ريادي يوگي داخل آن جا گرفته‌اند، پس از اندكي حركت در محله « سادوگرام» و آشنا شدن نه زياد عميق با دستجاب مختلف سادوها و مرتاض‌ها كه از آئين و فرقه‌هاي مختلف و ار نقاط دور و نزديك يعني از هيماليا تا جنوبي ترين نقاط هند به اين نقطه آمده‌اند كه هر يك از ساختمانهاي كه شبيه سوله است و در اختيار يك مرشد يا guru قرار داده شده تا پيروان شاگردان هم در كنارش استقرار يافته ، از فيوضات استاد بهره بگيرند. قيافه‌هاي ظاهري اين سادوها واقعاً ديدني و تماشايي است، هر يك از آنان شكل و قيافه‌اي خاص خود را داشته ، تقريباً تمامي آنان ريش انبوه داشته صورت‌هاي خود را با خاكستر مقدس رنگ آميزي كرده‌اند بسياري از آنان بين دو ابرو (آجنا چاكرا) را با رنگ قرمز و پيشاني خود را به رنگ سفيد در آورده با اعتقادي كه دارند هر چه بيشتر حالت‌هاي معنوي خود را افزايش داده خود را به خدا نزديكتر حس كند. بسياري از آنان موهاي خود را براي سالها كوتاه نكرده و با ژل‌ هاي مخصوص گياهي آنها را بهم چسبانده و بصورت يك تكه در آورده تا بتوانند راحتر بدور سر خود پيچانده آن را حفاظت كند چرا كه آگر باز باشد ارتفاع آن كم و بيش زياد بوده به زمين كشيده شده حفظ و حراستش مشكلتر مي شود ديدن يوگي ها با قيافه‌هاي عجيب بسيار تماشايي است اگر شما شماره قبل مجله دانش يوگا و ياد و خاطره ديدار خود خود با بابا را در بخش سفر به سرزمين شگفتي ها خوانده باشيد شرح ملافات با يوگي كه مدت 50 سال موهاي سرش را كوتاه نكرده بود پرداختيم و عكس موي او را كه تا زمين كشيده شده بود را چاپ كرديم ولي اكنون در اين مكان هر يك ازاين مرتاض ها قيافه‌اي تقريباً شبيه به آن بابا را دارند و اغلب آنان طي سالها رياضت و ريش صورت و موي سرشان را كوتا نكرده اندوجه اشتراك اكثر آنها دو لنگ نارنجي رنگ است كه يكي را بر روي دوش انداخته و ديگري را در كمر بسته اند. بنظر مي‌رسد آنان تمرينات معنوي خود را سالهاست كه ادامه مي‌دهند همانگونه كه خوانندگان محترم مي‌دانند سادو به شخصي اتلاق مي‌گردد كه در طول عمرش نبايستي ازدواج كند، از مال دنيا هيچ چيز نداشته و يا به نامش نبوده ، بر نفس خود غلبه كرده و از تمامي اموال دنيوي دوري گرفته و اين لازم به ذكر است كه غالب يوگي‌ها و مرتاض‌ ها هم راه شناخت و رسيدن به معرفت را در انجام دادن چنين قوانين مي دانند، و اكنون منطقه «سارودگردم» محل تجمع هزاران تن از چنين افرادي است كه پس از 12 سال در اين مكان گرد هم آمده‌اند تا بزرگترين مراسم مذهبي سال را در محل رودخانه «گوداواري» و سر چشمه آن «تريمبا كشور) بجا آوردند. بهر حال بعد ازظهر دومين روز اقامت در هند را به ديار اين سادوها كه از نقاط دور و نزديك هند به منطقه «سادوگرام» شهر «نسيك» آمده‌اند تا خود را براي شركت در مراسم كومباملا كه بزرگترين مراسم مذهبي 12 سال اخير كه هندوستان مي‌پردازيم. در ساعات پاياني شب كه گروه به هيچ وجه تمايل به ترك محل را ندارد و همچنان علاقه به مصاحبت و آشنايي هر چه بيشتر با اين سادوها و معلمين و مرشدها است. به ناچار و براي استراحت به هتل محل اقمت كه تا اين نقطه حدود 15 كيلومتر فاصله دارد رهسپار مي‌شويم. به هنگام استراحت در هتل با مطالعه جزوات و برشورهايي كه سازمان توريستي هند تهيه كرده در اختيار علاقمندان قرار داده است به اطلاعات بيشتري از كومباملا بزرگترين مراسم مذهبي هندوستان دست مي‌يابيم، اطلاعاتي كه مسلماً تمامي شما ياران صميمي نشريه دانش يوگا هم علاقه‌مندان به خواندن آنها هستيد.در هر مراسم كومباملا كه در 4 زمان مختلف و در 4 نقطه مختلف هند هر 12 سال يكبار برگزار مي‌گردد مليونها نفر هم براي انجام فارئض مذهبي و هم ديدار از مراسم حضور پيدا مي‌كنند. هر يك از مراسم كومباملا كه در يكي از چهار نقطه هند برگزار مي‌گردد حدوداً يكسال به طول مي‌انجامد و در طول اين مدت يوگي‌ها و سادوها ضمن عزيمت از محل استقرار خود به مكاني كه در آن كومباملا برگزامي گردد در محل هايي كه برايشان تدارك ديده شده است براي اقامت گزيده به انجام فرائض مذهبي مي‌پردازند كه البته مهمترين بخش از انجام اين فرائض مراسمي است كه به نام « اسنان» Snan يا غسل كردن در رود مقدس معروف است، اين مراسم در طول برگزاري كومباملا فقط 5 بار انجام مي‌گيرد آن هم تحت شرايط خاص ستارگان و سيارات طي اين مراسم كليه سادوها، مرتاض‌ها و يوگي‌ها به داخل سرچشمه رود مقدس رفته و مراسم شاهي استان «Shahi Stan» يا غسل كردن را بجا مي‌آورند مراسم فوق هر چند برايمان باورنكردني و خيلي عجيب به نظر مي رسد ولي در نوع خود بسيار شگفتي آفرين است . چرا كه آنان در نيمه‌هاي شب بدون هيچ پوششي شاهياستان را بجا مي‌آورند. 

به هنگام اجراي اين مراسم تنها ده ها هزار نفر فقط براي تماشاي اين واقعه عجيب و تماشايي از سر تا سر جهان به اين مكان آمده تا بزرگترين مراسم مذهبي را از نزديك ببيند.
در طول يكي دو روز اول مسافرت هر موقع كه فرصتي دست مي‌دهد به مطالعه و اخذ اطلاعات مربوط به كومباملا مي‌پردازم با گرفتن اطلاعات و ديدن عكس‌هاي مراسم كومباملا به 12 و 24 پيش تا حدي صحنه‌هاي انجام اين مراسم در ذهنم تداعي مي‌شود، دو روز ديگر قرار است بزرگترين مراسم غوطه خوردن و غسل كردن هزاران سادو، يوگي، مرتاض، عابد و سالك در سرچشمه رودخانه مقدس گوداواري در تريمبا كشاور منطقه ناسيك انجام پذيرد و اين همان چيزي است كه سالها به دنبال آن هستم و انتظار چنين روزي را مي‌كشيدم ، چرا كه مي‌دانم اين مراسم بعضاً‌ چيزهاي شگفت‌انگيز و عجيبي توسط مرتاض‌ها و يوگي‌ها به معرض نمايش گذاشته مي‌شود ، دراينجاست كه مي‌توان به شگفتي‌هاي درون انسان پي برد و نيروهايي كه اگر پرورش يابد منجر به بروز معجزاتي مي‌گردد، از دير باز مرتاض‌هخا به اين شهره بوده‌اند كه كارهاي محير العقوبي و اعمالي كه با ذهن انسان امروزي هماهنگي ندارد انجام مي‌دهد و اينك در مراسم كومباملا به دنبال اين هستم كه كارهاي عجيب و شگفت انگيز را بنويسم و وصف آن را براي خوانندگان عزيز نشريه دانش يوگا بنويسم. 

مقالات مرتبط

شما هم میتوانید در مورد این محصول نظر دهید.
نام :
ایمیل :
امتیاز شما :
متن :

محصولات مشابه

دوماهنامه شماره 17-اسفند 84
مقالات انتخاب شده شماره هفده دانش یوگا: 1- مديتيشن با موزيك 2- نقش دین در فرهنگ هندوستان
دوماهنامه شماره 16-دی و بهمن 1384
مقالات انتخاب شده شماره شانزده دانش یوگا: 1- شفاي خورشيدي
دوماهنامه شماره 15-آبان و آذر 1384
مقالات انتخاب شده شماره پانزده دانش یوگا: 1- دينداری در غياب متافيزيك 2- راز طول عمر
دوماهنامه شماره 14-شهریور ومهر
مقالات انتخاب شده شماره چهارده دانش یوگا: 1- عرفان اسلامي و يوگا 2- طریقه صحیح نشستن
دوماهنامه شماره 13-فروردین
مقالات انتخاب شده شماره سینزده دانش یوگا: 1- مقايسه يوگا و عرفان در متون ادبيات فارسی 2- عرفان اسلامی و یوگا 3- یوگا درمانی
دوماهنامه شماره 12-آذر و دی 1383
مقالات انتخاب شده شماره 12 دانش یوگا: 1- يوگا و يائسگي
دوماهنامه شماره 11-مرداد و شهریور
مقالات انتخاب شده شماره یازده دانش یوگا: 1- گفتگو با ب ک اس آینگار مبتکر سبک یوگای آینگار
دوماهنامه شماره 10-مرداد و شهریور
مقالات انتخاب شده شماره ده دانش یوگا: 1- تشکیلات ورزش همگانی و تفریحی استان ها به منظور نظارت و تعیین سیاست های کلی ورزش همگانی استان و با عنایت به سند راهبردی
دوماهنامه شماره 9-خرداد و تیر 1383
مقالات انتخاب شده شماره نه دانش یوگا: 1- گفتگو با ب.ک. اس. اینگار
دوماهنامه شماره 8-بهمن و اسفند
مقالات انتخاب شده شماره هشت دانش یوگا: 1- يومی‌هوتراپی چیست؟
دوماهنامه شماره 6-مرداد و شهریور
مقالات انتخاب شده شماره شش دانش یوگا: 1-سفر به شگفتی ها 2-خاطراتی از هیمالیا
دوماهنامه شماره 5-خرداد وتیر 1382
مقالات انتخاب شده شماره پنج دانش یوگا:مراتب اگاهی در اندیشه ی گرجیف
دوماهنامه شماره 4-اسفند 81 فروردین
مقالات انتخاب شده شماره چهار دانش یوگا:1-کمال یوگا 2-ویدهی (بیماری جسمی)
دوماهنامه شماره 3-دی و بهمن
مقالات انتخاب شده شماره سه دانش یوگا: 1-کارما یوگا
دوماهنامه شماره 2-آبان و تیر 1381
مقالات انتخاب شده شماره دو دانش یوگا: 1-سير ادواري يوگا 2-تنفس چیست؟ 3-ویپاسانا
شماره 1-شهریور و مهر1381
مقالات انتخاب شده شماره یک دانش یوگا :1- سیری در آراء و زندگی بزرگان یوگا 2- تنفس چیست؟ 3- تمرینات یوگا به روش شیواناندا