چرا باید آنتی گراویتی یوگا را امتحان کنید؟

  0
 8114

نویسنده: کایلا متیوس 
برگردان: ندا اسدی

آنتی گراویتی یوگا یا یوگای هوایی سبک جدیدی از یوگا است که مبدأ آن نیویورک بوده، اما اکنون در کشورهای متعددی ازجمله کشور ما تمرین می‌شود. در این سبک، وضعیت‌های یوگای سنتی را با پیلاتس و حرکات موزون ترکیب و با کمک بانوج انجام می‌دهند.
 
اگر به یوگا علاقه‌مندید، حتی اگر آن را اغلب انجام نمی‌دهید، لازم است که قطعاً و با دیدی مثبت آنتی گراویتی یوگا را امتحان کنید.
یوگای هوایی همانند یوگای عادی، اما ده برابر قوی‌تر، نه در سخت بودن، بلکه در تأثیرگذاری، آرامش بخشی و رضایت بخشی است. شما روی یک بانوج نرم که شبیه یک شال بلند است، می‌نشینید. این بانوج از یک نوع نایلون خاص با تراکم بالا تهیه‌شده است که وزنی بالغ‌بر 800 کیلو را تحمل می‌کند، پس نگران نباشید، شما آن را پاره نخواهید کرد.
بانوج‌ها توسط کارابین، زنجیر و تسمۀ بافته‌شده نگه‌داشته می‌شود. شما می‌توانید ارتفاع آن را با توجه به اولویت‌های شخصی و یا برای مانور بهتر تنظیم کنید. (توجه: شما همچنین می‌خواهید که زیرانداز یوگا خود را به کلاس یوگای هوایی بیاورید تا چیزی داشته باشید که روی آن بایستید).
در طی کلاس یوگا، شما وضعیت‌های یوگای متعددی را انجام می‌دهید یا می‌توانید به استفاده از بانوج تعدیلاتی را در وضعیت‌های یوگای سنتی ایجاد کنید تا مناسب یوگای هوایی بشود.
بسیاری از وضعیت‌های پایه‌ای یوگا شامل کشش‌های ساده در حال نشسته روی بانوج می‌باشد، در دیگر وضعیت‌ها به‌طور معکوس آویزان می‌شوید و ران، قوزک پا یا کف پای خود را به جهت حفظ تعادل می‌گیرید.

چرا یوگای هوایی؟


یوگای هوایی بسیاری از مزایا و لذت یوگای عادی را داشته، اما مزایای بیشتری را نیز با خود به همراه دارد.
انعطاف‌پذیری بیشتر: ازآنجایی‌که برای حرکت، آزادی عمل بیشتری دارید، می‌توانید بدن خود را در وضعیت‌های جدید حرکت دهید. در برخی موارد، این امر می‌تواند باعث کشش‌های عمیق و رضایت‌بخش‌تری در مقایسه با یوگای عادی شود.
تمرکز بهتر: با قرار دادن خود در یک موقعیت چالش‌برانگیزتر از معمول، یوگای هوایی شما را مجبور می‌کند که نسبت به محیط و اطراف خود آگاه‌تر باشید. شما احتمالاً سعی می‌کنید بیشتر تمرکز کنید، زیرا عادت به معلق بودن در هوا در حین تمرین یوگای خود ندارید.
تقویت عضلات: ازآنجاکه گرانش زمین بیش‌ازحد معمول روی بدن شما کار می‌کند، ماهیچه‌های شما نیز سخت‌تر کار می‌کند. یوگای هوایی یک تمرین بی‌نظیر است، زیرا باید ماهیچه‌های میان تنۀ خود را به جهت حفظ تعادل و ثبات در جلسۀ یوگای خود درگیر کنید.
تسکین استرس: یوگای هوایی درست مانند یوگای سنتی، برای رهایی از استرس بسیار مفید است. نه‌تنها شما از وضعیت‌ها و کشش‌های رایج یوگا برای رهایی از استرس استفاده می‌کنید، بلکه لذت انجام کاری جدید و هیجان‌انگیز را نیز تجربه خواهید کرد که به شما احساس خوبی خواهد داد.
البته در هر تمرین فیزیکی احتمال بروز برخی صدمات نیز وجود دارد. خطرات احتمالی یوگای هوایی چیست؟

آیا یوگای هوایی ایمن است؟


یوگای هوایی، تمرینی ایمن است، در تمام کلاس‌های یوگای هوایی، مربی یوگای معتبر این سبک حضور دارد. مربی شما می‌تواند به شما بگوید که چگونه وضعیت‌های هوایی را به‌طور صحیح انجام دهید، به‌گونه‌ای که به خود هیچ‌گونه آسیبی وارد نسازید.
علاوه بر این، شما فقط حدود سه فوت از زمین در کلاس‌های یوگای هوایی معلق هستید (گرچه می‌توانید ارتفاع بانوج خود را تنظیم کنید تا مطابق با نیازهای شما باشد یا کلاس را برای شما چالش‌برانگیزتر کند)؛ بنابراین، ریسک آسیب رساندن به خود در اثر سقوط بسیار کم است.
برخی ملاحظات باید انجام شود، ازآنجایی‌که خطراتی در آویزان بودن به‌طور برعکس برای مدت طولانی وجود دارد، هیچ مربی یوگای ماهری شما را در حالت معکوس بیش ازآنچه برای سلامت شما مفید است، نگاه نمی‌دارد، اما لازم است که شما از خطرات این کار آگاه باشید.
اکثر افراد می‌توانند یوگای هوایی را انجام دهند. البته اگر یکی از مشکلات زیر در مورد شما صدق می‌کند، باید نوع دیگری از تمرین یوگا را انجام دهید. حتماً قبل از شرکت در کلاس یوگای هوایی با پزشک و مربی یوگای خود مشورت کنید.

بارداری ناراحتی‌های استخوانی
 
بیماری‌های چشم
 
فشارخون پایین یا بالا
 
جراحی اخیر چشم
 
پروتز باسن
 
سرگیجه سرماخوردگی / آنفلوانزا / هر بیماری‌ای که باعث گرفتگی بینی می‌شود
 
    بیماری‌های قلبی عروقی
 
 

    
آن دسته از شما که تصمیم گرفته‌اید، این سبک از یوگا را امتحان کنید، در زیر نکاتی را به‌منظور جلوگیری از هرگونه آسیب‌دیدگی در اولین کلاس به شما یادآور می‌شویم.

لباس‌های جذب بدن، ولی راحت بپوشید. لباس‌های گشاد، حرکت کردن را برای شما مشکل می‌کند و امکان دارد در بانوج گیر کنید.
پابرهنه باشید. با پای‌برهنه، حرکت کردن در بانوج برای شما بسیار راحت‌تر خواهد بود.
به میزان کافی آب بنوشید و غذای سبکی میل کنید. این کار شما را برای شدت ورزشی که قرار است انجام دهید، آماده می‌کند.
از نوشیدن نوشیدنی‌های اسیدی قبل از کلاس خودداری کنید. این کار ممکن است معدۀ شما را در حین انجام حرکات معکوس ناراحت کند.
از لوسیون دست استفاده نکنید. ممکن است دست شما به بانوج بچسبد و گرفتن آن را برای شما مشکل سازد.
زیورآلات، ساعت و یا هر چیزی که امکان دارد به بانوج گیر کند و یا آن را پاره کند، استفاده نکنید. حتی اگر ناخن‌های دست و پای شما هم سوهان زده نباشند، این امکان وجود دارد.
ملاحظۀ مربی و همکلاسی‌های خود را بکنید. اگر رابطۀ خوبی با آن‌ها داشته باشید، در مواقع لزوم حتماً به کمک شما خواهند آمد.
هرگز به‌تنهایی یوگای هوایی را انجام ندهید. مگر اینکه صد درصد مطمئن هستید که بر مهارت‌های یوگای هوایی تسلط دارید، آن را به‌تنهایی انجام ندهید. انجام آن به‌صورت گروهی و در کنار دیگران بسیار ایمن‌تر است.
یوگای هوایی ممکن است در ابتدا یک ورزش ترسناک به نظر برسد، اما فوق‌العاده باارزش و هیجان‌انگیز است. بسیاری از باشگاه‌های تناسب‌اندام، کلاس‌های یوگای هوایی را برای افراد در تمام سطوح تناسب‌اندام و مهارتی ارائه می‌دهند. این ورزش را امتحان کنید، بدون شک به آن علاقه‌مند خواهید شد.

برگرفته از:
http://www.huffingtonpost.com/kayla-matthews/why-you-should-try-aerial-yoga_b_7258936.html
 

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha