مایور آسانا یوگا

  3
 43470

مایورآسانا یا حرکت طاووس در یوگا چیست؟

مایورآسانا یا حرکت طاووس یکی ازحرکات یوگاست که انجام آن مانند سایرآساناهای یوگا فواید بسیارزیاد روحی، جسمی و ذهنی به همراه دارد. حرکت طاووس تمرکز ذهنی و قدرت بدنی فراوانی را می طلبد، به همین خاطر باید قبل از انجام آن با نرمش ها و آساناهایی سبک تر خود را آماده کنید. 

فواید مایورآسانا  

ازفواید بسیار زیاد مایورآسانا می توان تقویت دست ها و پشت، تقویت عضلات شکم و گردن، تقویت ستون فقرات، تقویت دستگاه گوارش، پاکسازی خون و دفع سموم از بدن را نام برد. با انجام تمرین مایورآسانا بیشتر سموم و مواد زائد از بدن دفع می گردد. بالا بردن قدرت تمرکز یکی دیگر از فواید این آسانا است که در نتیجه آن قوای ذهنی تقویت شده و راحتتر می توانید بر روی مسائل تفکرو تعمق کنید. تمرکز زیاد باعث یافتن آرامش بیشتر و نشاط درونی و احساس رضایت می شود. حرکت طاووس عضلات کمر و ستون فقرات را تقویت نموده و هسته مرکزی بدن را قوی می سازد.
در تمام تمرینات یوگا به تقویت هسته مرکزی بدن بسیار تاکید می شود زیرا در نواحی شکم و کمر، چاکرای مانی پورا قرار دارد که شامل دستگاه گوارش می شود. برطبق دانش آیورودا سلامتی بدن تا حد بسیار زیادی به نحوه عملکرد دستگاه گوارش وابسته است. اگر دستگاه گوارش فردی خوب کارکند، مواد مغذی مورد نیاز بدن براحتی وارد خون و تمام اندام ها می شوند و سموم نیز براحتی دفع می گردند. حرکت مایورآسانا کمک زیادی به بهبود عملکرد دستگاه گوارش نموده و آگنی( آتش گوارشی) را فعال می سازد در نتیجه سوخت و ساز بدن افزایش یافته و در وزن بدن تعادل ایجاد می شود. 

آموزش تصویری مایور آسانا یوگا

مایورآسانا یک حرکت تعادلی است که در آن وزن کل بدن روی کف دو دست قرار می گیرد و تنوعاتی هم دارد، در شکل سنتی این حرکت کف دست ها روی زمین، و مچ دست چرخیده طوری که نوک انگشتان دست ها به عقب و به سمت انگشتان پا قرار می گیرد لذا باید ابتدا نرمش هایی برای تقویت مچ دست ها و بازوها انجام گیرد. 

تمرین برای تقویت مچ دست ها: در حالت تاداسانا بایستید، هر دو دست را از طرفین بالا آورده و به موازات زمین نگه دارید، آنگاه دست ها را مشت کرده و پنج یا ده مرتبه درجهت عقربه های ساعت از ناحیه مچ بچرخانید و سپس در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید. بعد دست ها را صاف نگه داشته و پنج یا ده مرتبه از ناحیه مچ به بالا و پایین خم کنید. توجه داشتیه باشید که آرنج ها خم نشوند.

انجام حرکت کبری (بوجانگاسانا) قبل از مایورآسانا، کمک به تقویت مچ دست و بازوها می کند. پیش ازانجام مایورآسانا بهتر است در حرکت کبری مهارت یابید تا عضلات دست و پشت شما تقویت شود.   

انجام حرکت کبری در مایورآسانا
 

 وضعیت پلانک یکی دیگر از حرکاتی است که پیش ازرفتن به وضعیت طاووس برای تقویت عضلات دست و شانه ها و پشت توصیه می شود.

 وضعیت پلانک مایورآسانا

 وضعیت کمان (دانوراسانا) برای تقویت استخوان و عضلات شانه ها و دست ها و شکم، جهت آمادگی پیش از انجام حرکت طاووس بسیار موثر است. پس از آنکه در آساناهای فوق و همچنین وضعیت های ملخ و قایق و شتر مهارت لازم را پیدا کردید آماده هستید تا وضعیت طاووس را انجام دهید.

 وضعیت کمان مایورآسانا

انجام مایورآسانا

برای انجام مایورآسانا نیاز به تمرکزبالایی دارید پس ابتدا برحرکتی که می خواهید انجام دهید متمرکز شوید. ابتدا زانوها را روی زمین بگذارید، آرنج ها را زیرقفسه سینه قرار دهید. کف دست ها را روی زمین بگذارید طوری که نوک انگشتان به طرف خودتان و رو به داخل باشند. سر به طرف روبرو و تنفس طبیعی باشد.

انجام مایورآسانا

  سپس پیشانی را روی زمین بگذارید بدون اینکه در وضعیت بدنتان تغییری دهید. 

پیشانی مایورآسانا

 بدن را بلند کنید. پیشانی و کف دست ها و پنجه پاها روی زمین باشند. باسن را کمی به طرف بالا بکشید.

بلند کردن بدن مایورآسانا

حالا سر را از زمین جدا کنید و برای اینکه تمرکز و تعادلتان را بهتر حفظ نمایید به یک نقطه در روبرو خیره شوید.

جدا کردن سر از زمین مایورآسانا

 هر گاه احساس کردید آماده ایید پاها را از زمین جدا کنید. بدن را به سمت جلو بکشید تا پاها راحتتر از زمین جدا شوند. پاها را به هم چسبانده وبه سمت خارج بکشید. مراقب باشید زانوها خم نشوند. در این وضعیت حدود 10 ثانیه با تنفس طبیعی باقی بمانید.
جدا کردن پاها در مایورآسانا

اگر راحت هستید پاها را قدری بالاتر بکشید تا بدن حالتی مورب به خود گرفته و پیشانی روی زمین قرار بگیرد. در حرکت نهایی 10 ثانیه با تنفس طبیعی توقف کنید. سپس آهسته به وضعیت اول برگردید.

مایورآسانا

مایورآسانا تنوعاتی دارد از جمله "لوتوس مایورآسانا" که در آن ابتدا به حالت لوتوس می نشینیم و بعد طبق مراحل بالا به حالت طاووس می رویم.

لوتوس مایورآسانا

نویسنده: شهلا قاسمیان دستجردی

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
حسن گوهری
 ارسال شده در : دوشنبه 19 دی 1401

آموزش عالیست

مهسا برومند
 ارسال شده در : جمعه 20 اسفند 1400

خیلی عالی آموزش گام به گام استفاده لازم رو بردم

محمدصادق مهتابی
 ارسال شده در : پنجشنبه 09 اردیبهشت 1400

واقعا عالی است. بخاطر آموزش راحت و ایمن حرکات سخت یوگا بی نهایت متشکرم‌