ای‌اف‌تی برای رسیدن به سلامتی و آرامش

  0
 11778

گردآوری: شهره سلیمانی‌فر

دکتر گری گرک در سال 1995 تکنیکی به نام ای ‌اف‌ تی را معرفی و ادعا کرد با استفاده از آن بر بسیاری از مشکلات ذهنی‌تان فائق خواهید آمد. گفته می‌شود این تکنیک که درواقع چیزی میان طب سوزني و روانکاوی است برای اولین بار در سال 1970 توسط دکتر روانکاو راجر کالاهان روی بیماران انجام شد. در این روش، به‌جاي تحريک نقاط طب سنتي چيني با سوزن يا ماساژ، به آرامی ضر‌به‌های مداوم و یکنواختی به آن‌ها وارد می‌شود. این ضربه‌ها بدن را برای دریافت الگوهای جدید و رهایی از احساسات ناهنجار
 آماده می‌نماید.
البته این روش در کنار مثبت‌اندیشی، استفاده از تکنیک‌های دیگری نظیر مراقبه، گفتن عبارت‌های تأکیدی مثبت و کمک گرفتن از نیروهای معنوی خودِ برتر بسیار کاربردی‌تر می‌شود. اين كارها باعث ایجاد تعادل در سيستم بدن، كاهش تنش‌هاي رواني و دردهاي جسماني مي‌گردند. ذهن و جسم پس از برقراري تعادل بهتر مي‌توانند از قابليت‌هاي طبيعي شفا استفاده نمایند. اي اف تي مطمئن، ساده و بي‌ضرر است. روشی بسیار سریع و ساده برای کاهش شدت خاطرات ناگوار.
ای‌ اف ‌تی گونه‌ای احساسی از طب سوزنی است که البته در آن فقط از سوزن استفاده نمی‌شود. در این سیستم بر روی مشکل «تمرکز» کرده و هم‌زمان از طریق ضربه زدن با سر انگشتان به نقاط مختلفی از مریدین‌ها (کانال‌های انرژی) آن‌ها را تحریک می‌کنیم. در اغلب موارد، طول مدت درمان در این تکنیک در مقایسه با سایر شیوه‌های متداول، از هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌ها  تنها به چند دقیقه کاهش می‌یابد.

ای ‌اف ‌تی EFT چگونه عمل می‌کند؟

اولین بار آلبرت اینشتاین بود که حدود یک قرن پیش به ما گفت همه‌چیز و از جمله بدن ما از انرژی ساخته شده است.
اصل بنیادین اي اف تی به ما می‌گوید که دليل تمامي احساسات ناخوشايند ما، اختلال در سيستم انرژي بدن است. در انواع شيوه‌هاي روان‌شناسي انرژي، روی مشكل تمركز می‌شود و بعد براي ايجاد تعادل در سيستم انرژی، بر نقاط خاصي ضربه زده می‌شود. خاطرات و احساسات ناگوار باعث ایجاد انسدادهای انرژی و نهایتاً پایین آمدن ظرفیت ذهنی ما می‌گردند.  
فرض این تکنیک بر آن است که آرامش از خود فرد آغاز می‌گردد. وقتی انرژی بدون هیچ مانعی در بدن جریان دارد، حس خوبی برای فرد ایجاد می‌شود. مشکلات درواقع بازپخش خاطرات موجود در ذهن ناخودآگاه افراد است. وقتی ذهن در این زمینه تعلیم‌دیده می‌شود، درمی‌یابد هر آنچه با حواسش درک می‌کند، به شکلی دیگر در لایه‌های لطیف‌تر کالبدش تجلی می‌یابد. تمام اساس کار ای‌ اف ‌تی
 همین است.
گاهی اوقات ما سعی می‌کنیم خاطرات ناگوار زندگی‌مان را به دست فراموشی بسپاریم. ولی این خاطرات از طفولیت تا بزرگسالی در بخش‌های مختلف ذهن ذخیره شده‌اند و به هیچ عنوان به طور کامل از ذهن نمی‌روند، بلکه در زمانی خاص به‌صورت یک عامل مخرب خودنمایی می‌کنند. جسم ما خاطرات را در خود ذخیره می‌کند و زمانی پیش می‌آید که بدون هیچ دلیلی دردهای جسمی برای ما پیش می‌آیند.
تکنیک ای ‌اف‌ تی روی ناخودآگاه و باورهای غلطی که از خود و وقایع گذشته‌مان داریم تأثیر می‌گذارد. گاهی اوقات این باورها به عاملی محدودکننده و بازدارنده در محیط کار، تحصیل و... 
تبدیل می‌شوند.

تحقیقات نشان داده است 85 تا 90 درصد از افراد با استفاده از ای ‌اف ‌تی به یک آسودگی نسبی دست یافته‌اند. گاهی اوقات روند بهبودی همیشگی است و گاهی موقتی. درصورتی که نشانه‌های بروز مشکل دوباره پیدا شد نیاز به ریشه‌یابی و پشتکار بیشتری در استفاده از این تکنیک است. چراکه این روش با اینکه گاهی بسیار سریع و آنی عمل می‌کند، ولی برای مشکلات پیچیده‌تر نیاز به سپری شدن زمانی خاص و تحول فیزیکی دارد.
در مواردی که ریشۀ مشکل مشخص و شناخته شده است، با یک‌بار، یک جلسه یا یک روز (با توجه به شدت مشکلی که در وجود شخص برآورد می‌شود)، درمان ای ‌اف تی روی وی انجام می‌گیرد و دوباره شدت مشکل ارزیابی می‌شود. این روند آن‌قدر ادامه می‌یابد تا شدت مشکل به 
صفر برسد.
 در مواردی هم که مشکلات، دردها و فشارها یا آسیب‌دیدگی‌های جسمی وجود داشته باشد، با تکرار یک سناریوی خاص حداقل دو بار در روز به مدت سه ماه و گاهی بیشتر از سه ماه، شخص بر مشکلش فائق می‌آید.

استفاده از تکنیک eft برای رسیدن به آرامش

نقاط کلیدی ای ‌اف ‌تی EFT بدن

نقاط کلیدی برای ضربه زدن در بدن بسیار زیاد هستند، ولی در زیر به متداول‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود:
1- قسمت گوشتی کنارۀ دست در فاصلۀ میان انگشت کوچک و مچ دست که در اصطلاح به آن نقطۀ ضربات
کاراته می‌گویند.
2- بالای ستون بینی در فاصلۀ بین
 دو ابرو
3- استخوان بیرونی در کنارۀ گودی چشم که مستقیماً در راستای مردمک چشم قرار دارد.
4- استخوان زیر گودی چشم در پایین مردمک زمانی که مستقیم به روبه‌رو
 نگاه می‌کنید.
5- حد فاصل میان زیر بینی و بالای لب
6- حد فاصل زیر لب و گودی چانه
7- برآمدگی استخوان قفسۀ سینه و شانه در زیر گلو و گردن به اندازۀ یک
کف دست
8- چهار انگشت پایین‌تر از زیربغل، در کنارۀ قفسۀ سینه
9- بالاترین و مرکزی‌ترین قسمت
 فرق سر

هشدار 1: در مورد آسیب‌های روحی و روانی شدید شبیه روان‌پریشی، مشکل دو شخصیتی یا چند شخصیتی، بیماری‌های قلبی و ... که از پیچیدگی خاصی برخوردارند، حتماً باید به متخصص ای ‌اف ‌تی مراجعه کنید و به خوددرمانی نپردازید.

هشدار 2: در اینجا تأکید می‌کنیم همان‌طور که ابداع کنندۀ این تکنیک هم به آن اشاره دارد اگر کسی پزشک نیست، یا مجوزی برای درمان ندارد هرگز نباید در این رابطه یعنی بهبود بیماری‌های جسمی عمل کند. این توضیحات بیشتر برای آشنایی با روش ای ‌اف ‌تی است و کسی را تشویق به استفاده از آن در حیطۀ پزشکی نمی‌کند. بدیهی است حتی با وجود تسلط کافی بر ای ‌اف‌ تی هم این روش به‌عنوان طب مکمل شناخته شده است و قرار نیست جایگزین درمان یا پزشکی مدرن شود. در ای ‌اف ‌تی همیشه عقلانیت ملاک است و اگر می‌خواهید آن را برای مشکلات جسمی به کار گیرید حتماً باید با پزشک خود مشورت نمایید.
در شمارۀ بعد به عملکرد مغز در حین انجام درمان ای ‌اف‌ تی می‌پردازیم.

منابع:
کتاب ای اف تی روش استاندارد طلایی (گری گرک- ترجمۀ فرهاد فروغمند)
کتاب یونگ‌شناسی کاربردی (رابین رابرتسون- ترجمۀ ساره سرگلزایی)

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha