مدیتیشن تی ام (TM) چیست؟

  14
 26632
امتیاز کاربران 3/0 از 5

ماهاراشی ماهاش یوگی (۲۰۰۸-۱۹۱۸)، مرتاضی هندی که در دهه پنجاه میلادی در منطقه ای از کوه های هیمالیای هند جایی که کوه های پر برف هیمالیا در دور دستها قرار دارند و رود گنگ از آنها سرچشمه گرفته و تا خلیج بنگال ادامه پیدا می کند ادعا کرد روشی را ابداع کرده که می تواند از طریق آن به انسانها آرامش بدهد، او نام این تکنیک را TM که مخفف دو کلمه Transcendental Meditation است گذاشت. 

ماهاراشی ماهاش یوگی تی ام TM

سبک مدیتیشن تی ام چگونه محبوب شد

طالبین فراگیری روش تی ام بین دهه های شصت و هفتاد میلادی به اوج خود رسید و علتش هم آن بود بسیاری از افراد مشهور آن زمان مثل گروه بیتلها و بعضی هنرمندان و برخی سیاستمداران تمرین TM را انجام میدادند.

اصول مدیتیشن تی ام 

اصول مدیتیشن تی ام برمبنای تکرار ذکر (مانترا) بنا شده که توسط استاد به شاگرد داده می شود و شاگرد با تکرار آن در هر صبح و عصر به آرامش می‌رسد. 

طریقه صحیح انجام مدیتیشن تی ام

طریقه صحیح انجام این سبک از مدیتیشن نشستن در جایی خلوت، بستن چشمها، عمود نگه داشتن ستون فقرات و تکرار ذکر زیر لب در هر صبح و بعد از ظهر است که کمک شایانی به بودن در لحظه، جلوگیری از بروز افکار مزاحم به ذهن و در نهایت کمک به سلامتی جسم و ذهن کرده باعث حفظ آرامش و نشاط درون می شود.

مزایای مدیتیشن تی ام

تحقیقاتی که بر روی مدیتیشن TM تی ام طی سالهای گذشته انجام شده است، نشان می دهد که مدی تیشن با ایجاد یک حالت آرامش طبیعی سبب کاهش عمومی بسیاری از شاخص های فیزیولوژیک و بیوشیمیایی مانند کاهش ضربان قلب، کاهش فشار خون، کاهش تعداد تنفس، کاهش بازتاب مقاومت آنی پوست، کاهش کورتیزول پلاسما که (هورمون اصلی استرس و افزایش موج آلفا) است می شود. 
اولین تحقیق در این خصوص توسط دانشگاه یو سی ال ای UCLA آمریکا روی گروهی که به طور مرتب TM می کردند انجام شد. دانشمندان پی بردند هنگامی که بدن به آرامش و استراحت عمیق دست پیدا می کند، مغز و ذهن هشیارتر شده که نشانه وضعیت "هشیاری پر از آرامش" می باشد. تحقیقات دیگری هم که در مورد مدیتیشن انجام شده نشانگر این است که پس از تمرین TM واکنش ها سریع تر، خلاقیت بالاتر و قوه فهم و ادراک قوی تر می شود. رئیس مرکز تحقیقاتی دانشگاه بین المللی ماهاریشی International Maharishi University در فرفيلد Fairfield آیوا Iowa باتفاق بیش از 6 هزار پزشک روانپزشک و دیگر متخصصان امور سلامتی مجوز شروع به انجام TM کردند و پس از اینکه نتایج مثبتی گرفتند به بیماران خود انجام آن را توصیه نمودند چراکه اعتقاد داشتند چگونگی نگاه افراد به زندگی و امور مختلف و چگونگی اداره کردن امور زندگیشان تماما ناشی از میزان استرسی است که در طول زندگی روزمره تجربه می کنند. لذا بر این اساس انجام TM تنها فرد را آرام تر و ريلاكس تر نمی سازد، بلکه به طور غیر مستقیم دید او را به زندگی نیز عوض می کند.
تحقیقات دیگری در دانشگاه کالیفرنیا هم نشان داده کسانی که به طور متوسط بیش از ۴ سال TM انجام داده اند، بسیار آرام تر از افراد دیگر هستند و علاوه بر آن توانایی آنها در کنترل افکار منفی و قدرت آنها در کنار آمدن و گذر از موقعیت های استرس زا تا حد زیادی بیش از سایر افراد است این تحقیقات همچنین اشاره دارد تأثیر مدی تیشن در کاهش تنش های روانی چشمگیر است بطوریکه که موسسه ملی سلامتی آمریکا National Health InstituteّّّّAmerican  در سال ۱۹۸۴ اثر آن را در درمان فشار خونهای خفيف حتی بهتر از داروهای ضد فشار خون می داند و آن را به عنوان تجویز نخست قرار می دهد.

مدیتیشن تی ام (TM) چیست؟ اصول مراقبه متعالی

تاثیرات روحی - ذهنی مدیتیشن تی ام

TM به اکثر افراد کمک می کند که کمتر نگران و مضطرب باشند و کنترل بیشتری بر رفتارها و احساساتشان داشته باشند. این آگاهی که مدیتیشن به ارمغان می آورد می تواند منبعی برای بینش درونی و درک عمیق خویشتن باشد.
دکتربنسون Dr.Benson و دکتر بوریسنکو Dr.Borinsco اعتقاد دارند که مدیتیشن TM می تواند باعث به سطح آمدن خاطرات تلخ گذشته، سوء استفاده های دوران کودکی و غیره گردد و برای مدت کوتاهی اضطراب شخص را تشدید کند، ولی این مرحله به سرعت سپری شده و سلامتی روانی ذهنی از راه می رسد. این مرحله مشابه دوره برون ریزی و تشدید علائمی است که در بسیاری از روش های طب مکمل شاهد آن هستیم.
TM مشکلات ضمیر ناخودآگاه که ریشه در تجارب گذشته شخص دارند و بدون اطلاع وی سبب بروز اضطراب و بوجود آمدن مشکلات، و بیماریهای گوناگون می شوند را حل کرده سبب افزایش حس بخشش و اعتماد به نفس و آرامش و نشاط درون فرد می شود.

آثار معنوی مدیتیشن تی ام

با گذر عمر و با افزایش طول مدت زمانی که فرد به مدی تیشن می پردازد، احتمال این که اهداف و کوشش های وی در زندگی به سمت رشد شخصی و روحانی تمایل پیدا کند، بیشتر می شود چرا که برخی از تمرین کنندگان TM در تحقیقات دکتر شاپیرو Shapiro گفته اند:
«ما با هدف کاهش میزان استرس و ترس از صحبت کردن در جمع شروع به مدیتیشن کردیم. با عمیق تر شدن تجربیاتمان نه تنها ضربان قلبمان کاهش پیدا کرد، بلکه احساس کردیم خودمان نیز از نظر شخصیتی بازتر شده ایم و در عین حال حساس تر، دلسوزتر و مقاوم تر ضمن اینکه قضاوت منفی مان نسبت به دیگران نیز بسیار کمتر شده است.»

جمع بندی

خیلی از کسانی که TM را با اهدافی نظیر کاهش تنش، فشار روانی و اضطراب آغاز می کنند، بتدریج به سمت معنویت سوق پیدا می کنند. کسانیکه با یوگا آشنا هستند می دانند یوگای پاتانجلی به هشت بخش تقسیم شده که قسمت های ششم و هفتم آن عبارتند از «دهارانا» و «دهيانا» که آنها را می توان به ترتیب به «تمرکز» و «مدیتیشن» ترجمه کرد. اینها آخرین پله های نردبان یوگا قبل از رسیدن به سامادهی یا اشراق و وحدت با کل کائنات هستند و TM به عنوان روشی از تمرکز فکر می تواند فرد را به این درجه نائل گرداند.
روش TM امروزه طرفداران زیادی دارد و در بیشتر کشورهای جهان توسط آنهایی که به داشتن جسمی سالم، ذهنی آرام و روح و روانی شاد هستند انجام می گردد.

لازم به ذکر است دوره TM سالها پیش در ایران آموزش داده می شد ولی در حال حاضر آموزش و یا انجام آن مجاز نیست.

برای شرکت در کلاس آنلاین مدیتیشن دانش یوگا میتوانید هم اکنون اقدام نمایید. 

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
ایرج تاجیک
 ارسال شده در : جمعه 07 اردیبهشت 1403

سلام عرض ادب و احترام ممنون بابت زحمات شما َ بنده تکنیک تی ام رو سال ٧٠ نزد استاد طهوری فراگرفتم، بنظرم بزرگتر ابزار برای کمک به رشد و تعال در تمام زمینه میتوامد باشد، فرمودید در حال حاضر دوره آموزشی در کشور مجاز نیست که بسیار جای تاسف دارد، بنده بسیار مایلم آموزش و انجام این تکنیک را به خیلی از عزیزانی که از من درخواست راهنمایی دارند و نیز عزیزانم که اینده اشان برایم اهمیت دارد معرفی کنم، بیش از ١۰ سال قبل موفق شدم با استاد طهوری جهت آموزش خواهرم هماهنگ کنم و امروز نتیحه شگرف انرا توی زندگیش شاهدم، در این زمینه یعنی آموزش TM اگر امکان راهنمایی و مساعدتی هست، لطفا دریغ نفرمایید، باسپاس فراوان

فرانک
 ارسال شده در : چهارشنبه 20 مهر 1401

سلام بنده حدود ۲۵ سال پیش tm رو نزد اساتید بزرگی مثل خانم و آقای طهوری یاد گرفتم که ظاهرا الان فوت کردند . هیچکس دیگه در ایران نمیتونه tm رو آموزش بده. این تکنیک رو باید اول از استاد اصلی یاد بگیرید و بعد خودتون بدون استاد انجام بدید . هر کس میگه آنلاین دروغه .حتی من که یاد گرفتم نمیتونم به کسی یاد بدم و ممنوعه. چون مانترا رو باید استاد اصلی بهتون بده .

مسعود
 ارسال شده در : دوشنبه 14 آذر 1401

سلام و با تشکر از شما

احسان
 ارسال شده در : پنجشنبه 24 فروردین 1402

دقیقا درسته و بنده شاگرد استاد بودم

فاطمه سعیدی
 ارسال شده در : شنبه 19 شهریور 1401

این مدیتیشن رو خودت به تنهایی میشه انجام داد؟ یا باید به همراهی یک استاد باشد

مدیر سایت
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 22 شهریور 1401

با سلام بله به همراه استاد باید انجام شود

آرش
 ارسال شده در : دوشنبه 17 آبان 1400

سلام من در استرالیا زندگی می کنم و خواستم سوال کنم آیا دوره آنلاینی برای آموزش تی ام می شناسید ؟ ممنون

مدیر سایت
 ارسال شده در : دوشنبه 17 آبان 1400

سلام. وقت بخیر. آموزش مدیتیشن بصورت آنلاین برگزار میشه. میتونید از طریق پیام در واتساپ با ما در تماس باشید 09106714071

فاطيما
 ارسال شده در : دوشنبه 19 مهر 1400

سلام خسته نباشيد ببخشيد اينكه ميگن بايد ذكر بگيم ، يعني چي؟!؟ چي بايد بگيم ؟!؟

مدیر سایت
 ارسال شده در : چهارشنبه 21 مهر 1400

با سلام. برای راهنمایی بیشتر میتونید کتاب " شما به روشن بینی رسیده‌اید" رو از همین سایت خریداری کنید.

ase
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 22 تیر 1400

چرا مجاز نیست اخه:/؟

علیرضا سندگل
 ارسال شده در : چهارشنبه 01 اردیبهشت 1400

سیریم شیریم اونگا

فرشید صادقی
 ارسال شده در : جمعه 24 بهمن 1399

سلام میشه بگید کجا میتونم تی ام آموزش ببینم

مدیر سایت
 ارسال شده در : شنبه 25 بهمن 1399

لازم به ذکر است دوره TM سالها پیش در ایران آموزش داده می شد ولی در حال حاضر آموزش و یا انجام آن مجاز نیست.