هشت وجه یوگا را بیاموزید

  0
 8574

نویسنده: کریستینا براون
برگردان: ندا اسدی

 


یوگا سوترا، یوگا را متشکل از هشت وجه می‌داند، درحالی‌که دروازۀ ورود به یوگا برای بسیاری از افراد، امروزه از طریق تمرین آساناها و جسم است؛ اما این فقط یک جنبه از یوگاست. این امکان برای شما وجود دارد که خود را غرق در اکتشاف وجوه دیگر یوگا ببینید.


1-یاما:

یاما، محدودیت اخلاقی است که نه‌تنها اعمال، بلکه گفتار و افکار شما را نیز کنترل می‌کند. ازاین‌رو یاما دور از دسترس و نیازمند تلاش بی‌وقفۀ یوگی است. در یوگا سوترا به پنج مورد اشاره‌شده است:


-آهیسما:

این اصطلاح عموماً به‌عنوان «بدون خشونت» و «بدون آزار» ترجمه‌شده است و شامل محبت و توجه به تمام موجودات زنده می‌باشد. این دیدگاه شامل درمان جسم در حین تمرین یوگا نیز می‌باشد. کار بیش‌ازاندازه از بدن کشیدن، مراقبت نکردن از جسم است. توجه و پیگیری داشته باشید، اما خود را برای انجام وضعیت‌ها تحت‌فشار نگذارید.


-ساتیا:

این اصطلاح با حقیقت‌گرایی مرتبط است. شامل مفهوم ارتباط مناسب، زندگی کردن با صداقت رفتاری، با فکر و هدف است. مهم است که به‌طور دقیق جایگاه کنونی خود را یک روز قبل از انجام وضعیتی دشوار ارزیابی کنید، به‌گونه‌ای که فراتر از محدودیت‌های جسمی خود نروید. رفتار مطابق با باورها ممکن است به این معنی باشد که مثلاً یک گیاهخوار برای یک رستوران فست فود یا برگر کار نکند.


-آستیا:

اغلب به‌عنوان دزدی نکردن از آن یاد می‌شود. دربرگیرندۀ هرگونه دوری از طمع است. شامل ایجاد دیدگاهی غیرمادی در زندگی و کنترل تمایل تصاحب چیزهایی که متعلق به ما نیست. آستیا شامل مجبور نکردن کسی برای انجام دادن کاری یا دادن چیزی به شما برخلاف رضایت واقعی‌اش و یا کپی کردن غیرمجاز آهنگ‌هایی که ثمرۀ تلاش بی‌وقفۀ هنرمندان است، می‌باشد.


-برهماچاریا:

بسیاری از افراد، این مفهوم را به‌عنوان «امتناع از ازدواج» می‌دانند. بسیاری از سنت‌های معنوی، امتناع از ازدواج را همچون ابزاری برای دور کردن انرژی‌ها از سکس و هدایت آن در جهت رشد معنوی می‌دانند. برهماچاریا را می‌توان، تعدیل اعمال و جستجوهایمان در جهت برآوردن نیازهای جنسی، دوری از غرق شدن در احساس، انتخاب دقیق شریک جنسی و اطمینان از اینکه نیروی جنسی شما از عشق منشأ می‌گیرد، نه از رفتاری نامناسب، تعبیر نمود. برهماچاریا در سطحی عمیق‌تر، شامل سرسپردگی و ارتباط با الوهیت می‌باشد.


-آپاریگراها:

این اصطلاح را می‌توان «حرص و طمع نداشتن» تعبیر کرد، چون شما را تشویق می‌کند تا نیازهای حقیقی خود را از آن‌هایی که تمایلات یا خواسته‌های شما هستند، تفکیک دهید. چسبیدن به زندگی و دارایی‌های مادی، رسیدن به شادی طولانی‌مدت را سخت می‌سازد، چون لیست تمایلات و خواسته‌های شما تمامی ناپذیر است. بهتر است موفقیت خود را بااینکه چه کسی هستید، مقایسه کنید نه با میزان دارایی‌های خود. بجای اشتیاق بیشتر و بیشتر داشتن، بهتر است زمان خود را صرف توجه و قدردانی از آنچه هم‌اکنون دارید، همچون هوای تازه، خاطرات خوب، غذای سالم، دوستان، بدن سلامت، کتب شادی‌بخش بنمایید.


2-نیاما:

این اصطلاح به معنی «قانون» است. نیاما، دربرگیرندۀ نظم در اعمال و رفتار و دیدگاهمان نسبت به خویشتن می‌باشد. پاتنجلی پنج تا از آن‌ها را ذکر می‌کند:


-ساوچا:

این اصطلاح به معنی «خلوص» و «پاکیزگی» می‌باشد و علاوه بر پاکیزگی جسم و محیط به پاکیزگی تغذیه و خلوص و پاکی افکار نیز توجه دارد.


-سانتوشا:

این اصطلاح که به معنی «رضایت» است و به ما این امکان را می‌دهد که از آنچه داریم، راضی باشیم. ما را تشویق می‌کند تا نگرشی مثبت نسبت به آن چیزی که نداریم، داشته باشیم. اگرچه ممکن است از این «توجه به نیمۀ پر لیوان» بهره ببریم و دیدگاهی دور از شکوه و گلایه نسبت به زندگی و شرایط نامطلوب داشته باشیم، اما از آن به‌عنوان بهانه‌ای برای پذیرفتن شرایط استفاده نکنید، چون نمی‌خواهید در جهت تغییر تلاشی انجام دهید.


-تاپاس:

ریشه از فعل «سوختن» و یا «پختن» می‌گیرد. این مفهوم شما را تشویق می‌کند تا تصمیم و عزمی جدی و اشتیاقی شدید در تمرین یوگا و زندگی خود داشته باشید. همچون دیگر مفاهیم، تاپاس نیازمند نظم، کنترل نفس و استقامت و پایداری است.


-سوآدهایا:

این مفهوم که به معنی «مطالعۀ خویش» است، منجر به کشف خود می‌شود. سوآدهایا، بازتاب فردی آگاهانه و یادگیری مستمر بیرونی از طریق مطالعات رسمی و غیررسمی است.


-ایشواراپرانیدهانا:

تحت این مفهوم، شما می‌پذیرید که اصلاً عالم مطلق وجود دارد. به شما یادآور می‌شود که این نیروی برتر در اطراف شما و همچنین در درون شما وجود دارد و آگاهی از آن به زندگی شما معنی می‌بخشد. در متون یوگا از هیچ خدایی اسم نبرده شده است و شناخت آن به خود شما واگذارشده است.

3-آساناها:

وضعیت‌های جسمی هاتا یوگا، آن چیزی است که در غرب از یوگا تصور می‌شود. در یوگا سوتراها، اگرچه پاتنجلی تنها به سه نوع آسانا اشاره می‌کند. هدف آسانا، پاک‌سازی جسم و آماده‌سازی آن برای تمرکز فکر طولانی‌مدت به جهت رسیدن به سامادهی می‌باشد. در این حالت سعادت معنوی، ذهن قادر خواهد بود که بر روی موضوعی بدون هیچ‌گونه حواس‌پرتی متمرکز بماند با یکی شدن با موضوعی که بر روی آن تمرکز فکر می‌کند، پرتوجو لذت و آرامشی غیرقابل وصف را تجربه می‌نماید.

4-پرانایاما: کنترل تنفس است به هدف نهادینه کردن انرژی حیاتی (پرانا) درونی ما است.

5-پراتیاهارا: فاصله گرفتن از حواس است. هنگامی‌که ذهن بر روی حواس کنترل پیدا می‌کند، عوامل حواس‌پرتی خارجی کمتر می‌شود و بر روی وجوه دیگر یوگا تمرکز ایجاد می‌شود.

6-دهارانا. به معنای «تمرکز ذهن» است. توانایی هدایت ذهن بر روی یک‌چیز و حفظ آن می‌باشد. دهارانا راه را برای وجه هفتم و هشتم یوگا فراهم می‌کند.

7-دهیانا. تمرکز فکر است که در آن ذهن بر روی یک‌چیز متمرکز است.

8-سامادهی. حالت روشن جذب کل شدن می‌باشد. در این حالت، افکار خنثی می‌شود، یوگی بر روی ذهن کنترل به دست آورده و افکار ثابت می‌باشند.

برگرفته از: دایرة‌المعارف یوگا

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha