سوترای اول؛ معنا و چگونگی انجام آن

  0
 14596

یوگاژورنال / برگردان: بهاره جعفری صمیم

 

لاساتر مفهوم سوترای اول را توضیح می دهد و یک تمرین خانگی را برای درک آن پیشنهاد می نماید.

 

جودیث هانسون لاساتر، از بنیان‌گزاران مجلۀ Yoga Journal، و دخترش، لیزی لاساتر، با برگزاری دوره‌های آموزشی یوگاسوتراهای پاتانجلی سعی دارند شما را در عمیق شدن تمرینات و توسعۀ فهمتان از یوگا یاری کنند.
به‌راحتی می‌توان از اولین آموزۀ پاتانجلی "Atha Yoga Anushasanam" که یعنی «اکنون، تمرین یوگا آغاز می‌شود.» عبور کرد. ولی طبق گفتۀ مربی بین‌المللی یوگا، لیزی لاساتر، سوترای اول چیزی نیست که بتوان در مسیر یوگای درست از آن صرف‌نظر نمود. 
در اینجا لاساتر معنی سوترای اول را می‌شکافد و برای محترم شمردن فضیلت آن یک تمرین خانگی را پیشنهاد می‌کند. 

 

مجلۀ یوگا: سوترای اول برای شما چه مفهومی دارد؟

لیزی لاساتر: مادرم می‌گوید دوست دارد این‌گونه دربارۀ این سوترا فکر کند: «اکنون تمرین یوگا به اشتراک گذاشته می‌شود.» به جای «شروع می‌شود». و من به شخصه فکر می‌کنم این عقیده دربارۀ یوگا درست است چون دست به دست منتقل و به اشتراک گذاشته می‌شود. 
وقتی خودم برای بار اول این سوترا را خواندم آنرا چندان جدی نگرفتم، ولی هرچه زمان بیشتری را با این متن سپری کردم بیشتر شیفتۀ آن شدم و الان فکر می‌کنم سوترای بسیار قوی و قدرتمندی است. فقط سه کلمه است و خیلی راحت می‌شود آنرا حفظ و تکرار کرد.

 

 اگر می‌بایست یوگاسوترا را در یک کلمه خلاصه می‌کردیم، من همین کلمه را انتخاب می‌کردم. Atha یعنی اکنون؛ و اساساً یکی از عمیق‌ترین بینش‌ها در تمرینات روحی است.

 

مجلۀ یوگا: اهمیت کلمۀ اول یعنی Atha در چیست؟

لیزی لاساتر: اگر می‌بایست یوگاسوترا را در یک کلمه خلاصه می‌کردیم، من همین کلمه را انتخاب می‌کردم. Atha یعنی اکنون؛ و اساساً یکی از عمیق‌ترین بینش‌ها در تمرینات روحی است. این کلمه یک دعوت عملی برای بیدار کردن و آوردن ما به لحظۀ حال است و می‌تواند در زندگی روزمره هم به‌عنوان یک مانترا از زیرانداز به درون زندگی‌ها جاری بشود و ما را به آنچه در حال اتفاق می‌افتد بازگرداند. 
شما می‌توانید Atha را موضوع یک جلسۀ کامل یا یک تمرین کلاس قرار دهید. خود آسانا اصولاً یکسری آجرهای ساختمان است و به نظر من این وضعیت‌ها طراحی شده‌اند تا ما را به همین زمان حال برسانند. به عبارت دیگر تکنیک‌های تمرکز هستند. هنگامی که ما روی تنفس و حس‌های بدن متمرکز می‌شویم، همه‌شان دارند در زمان واقعی رخ می‌دهند یعنی همواره در زمان حال اتفاق می‌افتند. 

 

مجلۀ یوگا: می توانید یک تمرین را که بر اساس این سوترا طراحی شده است به عنوان نمونه به ما معرفی کنید؟

لیزی لاساتر: این یک تمرین خانگی است که کاملاً با این سوترا درآمیخته؛ تمرینی که به من فرصت می‌دهد در یک فضای واقعی با آنچه درست اکنون- در بدن من، در روز من، در زندگی من- در جریان است همراه بشوم. خودم این تمرین را در زندگی‌ام زیاد انجام داده‌ام و بسیار آنرا قوی و مؤثر یافته‌ام.
این پیشنهادی است که دارم: تلفن همراهتان را بردارید، آنرا در حالت Airplane mode قرار بدهید و زمانسنج را برای 15 دقیقه تنظیم کنید. زیراندازتان را پهن کنید، دراز بکشید، زانوان خود را خم کنید و پاها را به اندازۀ عرض زیرانداز باز کنید. سپس اجازه بدهید زانوها به آرامی به هم نزدیک بشوند، چشم‌ها را ببندید و دست‌هایتان را روی شکم خود قرار دهید.
حالا در مورد عقیدۀ Atha فکر کنید و از خودتان بپرسید: من درست همین الان به چه چیزی احتیاج دارم؟ بدن من الان چه می‌خواهد؟ در سکون و سکوت به پاسخی که از اعماق وجودتان برمی‌خیزد
گوش بسپارید.
«بدترین» چیزی که می‌تواند اتفاق بیفتد «هیچ‌چیز» است. شما 15 دقیقه آنجا دراز می‌کشید یا پاهایتان را صاف می‌کنید و شاوآسانا (وضعیت بدن بی جان) را انجام می‌دهید. این خطر وجود دارد، و برای بیشتر ما باتوجه به روزهای فشرده و شلوغی که داریم همین امر واقعاً فوق‌العاده است. ولی من هربار این کار را کرده‌ام، یک چیزی پیش می‌آید و من شروع می‌کنم به حرکت و تنفس حسی و شهودی. این نوع تمرین بسیار جذاب‌تر از تحمیل ایدۀ تمرینات بدنی است.
این مصاحبه اندکی از نظر طول و محتوا تغییر داده شده است.

 

برگرفته از: Yogajournal.com
Yoga Philosophy 101: The First Sutra-What It Means and How You Can Practice It
By CAROLYN GREGOIRE, AUG 25, 2016

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha